tisdag 1 november 2011

Knäskador? Nej tack!

Knäproblem är inte obekant för de som på något sätt håller på med tjej- och damfotboll. Det drabbar långt ifrån alla, men är kraftigt överrepresenterat hos fotbollstjejerna än bland grabbarna. Hos tonårstjejerna är risken för knäskador 2-4 gånger större än hos tonårskillar. Skadorna uppstår oftast utan kontakt med annan spelare och sker vid bl.a. belastad riktningsförändring eller landning efter hopp.


"Det händer inte mig..."


Själv har jag på ganska nära håll sett en korsbandsskada och allt elände som följer därefter. Allra tråkigast är att det oftast drabbar unga och för övrigt friska individer som för ganska lång tid blir begränsade i sin rörelseförmåga. Man riskerar med en främre korsbandsskada att inte bli helt återställd, få nya knäskador men också i större utsträckning än andra få artros (ledförslitning.)


Det finns möjligheter att man med tämligen enkla medel drastiskt kan minska risken att få fotbollsrelaterade knäskador!! Tyvärr verkar inte detta ha nått ut ordentligt bland ledare och tränare inom flick- och damfotbollen i Sverige. (Vissa distrikt är dock bättre än andra på att jobba med detta.)




På ett idrottssymposium i Örebro den 13/1 2007 kom jag i kontakt med knäkontroll-programmet för första gången. Sjukgymnasten Annica Näsmark presenterade och demonstrerade det program hon varit med om att ta fram för Riksidrottsförbundets och SISU:s räkning (för Svenska Fotbollsförbundet, Svensk Basket, Svenska Innebandyförbundet, Svenska Handbollsförbundet m.fl.)


Under 2009 påbörjade Svenska Fotbollsförbundet sitt knäkontrollprojekt då det påbörjades en studie på spelare födda 1992-1996. Studien leddes av Marcus Waldén och Martin Hägglund på Linköpings Universitet. Den har visat att man med knäkontroll-programmet minskar skaderisken med 64%! I projektet har också 100 sjukgymnaster i några av landets distrikt utbildats inom knäkontroll.


Knäkontroll-övningarna ska användas i förebyggande syfte och kan introduceras bland spelare från ungefär 12 års ålder. Studien visar att knäkontroll-programmet för damspelare äldre än 25 år inte ger någon minskad skaderisk jämfört med herrarna.




Jag har själv tillämpat detta träningsprogram på spelare sedan 2007 och har inte behövt se någon av dessa tjejer drabbas av någon knäskada. (Den spelare jag tidigare nämnde som tyvärr fick en korsbandsskada var inlånad i samband med match...) Min övertygelse är bergfast vad gäller nyttan med knäkontroll-träningen och jag beskriver i ett kommande blogg-inlägg vad programmet praktiskt innebär och hur man får tag på utbildningsmaterial (för tränare.) Jag har även en dialog igång med SISU (Carla Swenson) om hur jag kan sprida kunskaperna vidare bland spelare och tränare här i Nyköpings-trakten. (Materialet kostar 82 kr + porto och jag ställer upp gratis så ingen kan säga att man inte har råd!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar