söndag 30 oktober 2011

Årets bilder 2011, del 3


Under säsongen 2011 har bloggaren fotograferat ett knappt 60-tal matcher inkl. cuper som t.ex. Gästabudsbollen och Sportlovscupen. (4 matcher har varit herrmatcher, och ett 15-tal har varit flickmatcher med Stigtomta-lag.) Nu har bloggaren valt ut drygt 30 bilder från dam- och flickmatcherna som egna favoriter. Dessa bilder kommer att presenteras i 3 blogginlägg.
Urvalet är helt subjektivt, men förhoppningsvis har alla läsare hittat sina egna favoriter på antingen bloggen eller bildarkivet. (Samtliga bilder som presenteras har sedan tidigare visats på bloggen, bildarkivet eller på olika lags hemsidor.)
Då det handlar om bilden i denna serie kommer inte spelarnamnen att dyka upp under bilderna denna gång.
Kriterierna för urvalet kan skifta. En tekniskt godkänd bild med någorlunda skärpa och skaplig färgåtergivning kan lyftas fram, likväl som bra komposition. Annars kan det handla om hyfsat förmedlade känslor eller intressanta omständigheter runt bildens tillkomst. Vem vet, en vacker dag kanske alla dessa komponenter kan sammanfalla av ren tur i en och samma bild...
Urvalet presenteras i kronologisk ordning från Gästabudsbollen 29/1 till IFK:s kvartsfinal i F16 den 8/10.


Årets bilder 2011, del 3


Vad bidrar till en bra fotbollsbild? Action är en viktig komponent men kanske inte alltid nödvändig. Tydliga känslor räcker bra för vissa bilder. (Jubel-bilder brukar vara den vanligaste typen av känslo-bärande bilder, men kan bli tjatiga i längden.) Att beskära bilderna hårt är ett grundtips och likaså att ha en låg position som fotograf (vilket bidrar till att spelarna framstår som större och kraftfullare.) Ett kort skärpedjup tar bort störande inslag i bakgrunden. Skärpa i bilderna är jätteviktig, men detta är tillsammans med det korta skärpedjupet det som ställer högst krav på utrustningen man fotar med.


Jag kan villigt erkänna att jag nog släpper igenom lite väl många bilder där skärpan inte sitter riktigt som den ska. Jag har i de flesta fall "behövt" bilden för att antingen visa spelaren eller en situation som varit intressant.


Framför oss har vi nu nästan ett halvår med träning (inomhus eller i elbelysning på någon plastgräsmatta) och cupspel (inomhus.) Jag ska erkänna att även om jag gillar det småtekniska inomhusspelet så går jag inte direkt igång på fotograferandet inomhus. Bristen på ljus innebär kompromisser och dessutom kan jag inte röra mig lika fritt runt en inomhusplan som jag kan utomhus. Tänk att man kan längta till en solnedgång på Rosvalla...


110917, seriematch mellan IK Tun och Nyköpings BIS. Frispark för Tun och Bissorna ställer upp en mur som domaren justerar. Varför muren försöker sig på en synkroniserad förflyttning vet jag inte, men omständigheten gör bilden!


110918, seriematch mellan Hargs BK och Team Rosa. Oj vad jag fick vänta på att Team Rosas maskot skulle ha vänligheten att vända sin nos mot mig. Jag måste ha sett dum ut som stod bredvid ett pågående spel och riktade kameran mot en hund... Men jag fick bilden i alla fall!


110918 och samma match som ovan. En actionbild som försvarar sin plats bland mina favoriter. (Synd dock på den röriga bakgrunden, och tänk så mycket bättre det blivit om jag hukat ner eller suttit på marken!)


110922, seriematch mellan Oxelösunds IK och IK Tun. Här är ännu ett exempel på ett tillfälle jag fick vänta in. Inkastet dröjde p.g.a. en skada ute på planen och spelaren stod länge med ansiktet helt skymt av bollen. Men till sist så blev det ett spelarporträtt (om än brusigt i det svåra elljuset på Ramdalen.)


110924, seriematch mellan Telge United FF och IFK Nyköping. Denna bild är en av flera i en hel sekvens som jag tog. Skärpan är inte OK men situationen väl värd att visa. Jag såg dock inte vad som hände förrän jag tittade på bilderna i kameran. (IFK-spelaren fick byta efter denna situation.)


110925, seriematch mellan Stigtomta IF F94-97 och IK Viljan (flickor div 2.) En av mina absoluta favoriter från året. Jag  siktade på att ta en "porträtt"-bild på Stigtomta-spelaren och såg inte förrän hemma vid datorn den försiktiga blicken över axeln från Viljan-tjejen...


110928, seriematch mellan Oxelösunds IK 2 och Stigtomta IF. En av OIK-tränarna (som haft träning med OIK:s A-trupp parallellt med matchen) passade på att coacha en avbytare som snart skulle bytas in av matchens tränare. Jag gillar den intensiva blicken (även om bruset är förskräckligt i bilden.)


111002, seriematch mellan Valla IF och Hargs BK 2. Action, skärpa och komposition landade ganska bra i denna bild.  Lite tråkigt ljus under regntunga moln, men man kan inte få allt...


111002 och samma match som ovan. Dessa två spelare befann sig ganska nära mig när bilden togs samtidigt som de inte rörde sig nämnvärt. Skärpan och skärpedjupet bra men framförallt gillar jag ansiktsuttrycken hos de två spelarna.


111002 och tredje bilden från samma match. Valla har gjort mål, två spelare jublar i vänstra delen och den tredje spelarens blick väcker funderingar och intresse. Räcker för mig för att göra hela bilden!


111008, kvartsfinal i SM F16 mellan IFK Nyköping och Norrstrands IF. Änne ett tillfälle när Rosvalla erbjudit tacksamt ljus. Matchen spelades på gamla konstgräsplanen och i slutet lyckades solen försiktigt bryta fram med lite mjukt eftermiddagssken. Bakgrunden "krämig" och spelarens ansiktsuttryck gör bilden!


111008 och samma match som ovan. Här är bakgrunden inte lika djup i färgen men den svaga  nyansen av orange utgör en fin bakgrund för den solbelysta spelaren. Skärpan sitter (som omväxling) och som spelarporträtt (dessutom på lagkaptenen) är jag nöjd med resultatet.


Här har urvalet nått vägs ände. Jag är tacksam för alla tillfällen som givits att fota. Jag har fyllt hårddisken med allt från actionbilder, vid-sidan-av-foton och "spelarporträtt". De bästa bilderna i samlingen är oftast foton tagna på spelare som inte uppenbart är medvetna om kamerans närvaro. Jag smyg-fotograferar dock aldrig och försöker undvika att publicera bilder som jag kan misstänka skulle uppfattas som nedvärderande eller kränkande. Om det vid något tillfälle upplevs olustigt av den avbildade ber jag att få veta det!


Jag hoppas det snart ges nya tillfällen för fotograferande och tills dess får jag hitta annat att skriva om här på fotbollsbloggen.


På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar