torsdag 27 oktober 2011

Årets bilder 2011, del 2


Under säsongen 2011 har bloggaren fotograferat ett knappt 60-tal matcher inkl. cuper som t.ex. Gästabudsbollen och Sportlovscupen. (4 matcher har varit herrmatcher, och ett 15-tal har varit flickmatcher med Stigtomta-lag.) Nu har bloggaren valt ut drygt 30 bilder från dam- och flickmatcherna som egna favoriter. Dessa bilder kommer att presenteras i 3 blogginlägg.
Urvalet är helt subjektivt, men förhoppningsvis har alla läsare hittat sina egna favoriter på antingen bloggen eller bildarkivet. (Samtliga bilder som presenteras har sedan tidigare visats på bloggen, bildarkivet eller på olika lags hemsidor.)
Då det handlar om bilden i denna serie kommer inte spelarnamnen att dyka upp under bilderna denna gång.
Kriterierna för urvalet kan skifta. En tekniskt godkänd bild med någorlunda skärpa och skaplig färgåtergivning kan lyftas fram, likväl som bra komposition. Annars kan det handla om hyfsat förmedlade känslor eller intressanta omständigheter runt bildens tillkomst. Vem vet, en vacker dag kanske alla dessa komponenter kan sammanfalla av ren tur i en och samma bild...
Urvalet presenteras i kronologisk ordning från Gästabudsbollen 29/1 till IFK:s kvartsfinal i F16 den 8/10.


Årets bilder 2011, del 2


Att fotografera sport är fascinerande. För mig som fotbolls-nörd är det extra kul att kombinera två intressen. Tyvärr är också idrotts-fotograferande utrustningskrävande. Jag beskriver här på bloggen (i texten om vem den där "Fotbollslasse" är) vart man behöver sikta för att ha rätt tekniska förutsättningar för att ha en bra grund till schyssta bilder. Nu är förvisso inte kamera och objektiv det enda som krävs för en bra sport-bild, men jag vill nog påstå att kraven inom detta motivområde är högre än i vissa andra sammanhang.


För egen del kan jag glatt fota vidare utan krav på försörjning inom området. Ganska skönt egentligen. Värre måste vara att komma till en match, knäppa "rätt" bilder så snabbt som möjligt för att sedan dra vidare till nästa evenemang som ska avbildas. Jag kan dessutom utan andra krav än mina egna utveckla mitt eget bildseende i takt med att jag fotograferar fler matcher. Men jag erkänner också villigt att det blir en hel del beskärning/upprätning m.m. av bildmaterialet efter en match för att det ska se så bra ut som möjligt.


110822, seriematch mellan IK Tun 2 och Team Rosa. Tun-spelaren har i momentet innan åkt i backen och fått frispark. Motståndaren joggar lugnt vidare och får ett blick som är, ja enkelt skrivet, väldigt talande...


110828, seriematch mellan Valla IF och IFK Nyköping 3. Lagkaptenerna drabbar samman i ett kampmoment där IFK-spelaren skickligt täcker bollen. Jag brukar försöka ha med mig någon bild på resp. lagkapten från varje match, och i detta fall blev det jackpott med båda på samma bild.


110828 och samma match som bilden ovan. Inget tekniskt perfekt bild men hyfsad skärpa på Valla-spelaren vars fighting face gör hela bilden. Tur att inte IFK-spelaren i förgrunden ser det vi andra gör...


110831 och träning för Stigtomta IF:s Flickor 02/03. Den här bilden gillar jag mycket av flera skäl. Tekniskt godkänd, kompositionen OK, kvällssolen bidrar med fint infallande och mjukt ljus. Men allra mest gillar jag koncentrationen som återspeglas i kroppshållning och ansiktsuttryck.


110903, seriematch mellan IK Tun och Flens IF-Södra. 8-1 till Tun och Flens utespelare som till denna match tillfälligt skolats om till målvakt har precis släppt in ett av målen i slutet av matchen. Omständigheterna och känslorna gör mycket för denna bild.


110903 och samma match som bilden ovan. En bit in i andra halvlek hade Flens-spelaren så mycket åsikter om Tun-tjejen så hon kunde inte låta bli att inleda en dialog (som en stund senare eskalerade och avbröts av domaren.) Gillar uttrycken i tjejernas ansikten och kroppsspråket.


110909, seriematch mellan Nyköpings BIS och IFK Nyköping 2. En kvällsmatch på Rosvallas B-plan. I inledningen av matchen gavs några fina tillfällen till "porträttbilder" där kvällssolen sista strålar gav en härlig bakgrund i form av mjukt ljus på höghusfasaden.


110909 och samma match som bilden ovan. Jag motiverar även denna bild på samma sätt som bilden ovan. Inget planerat från min sida, men jag är väldigt tacksam för kvällssolen och den "krämiga" bakgrunden!


110909 och ytterligare en bild från samma match som ovan. Denna bild tagen  längre in i matchen då solen redan gått ner under horisonten. Jag såg dock luckan i träden och väntade in tillfället då någon av spelarna skulle röra sig in i det lilla motljus som fanns kvar. (Lite högt brus i bilden dock, inget får tydligen vara perfekt...)


110909 och fjärde bilden från samma match. Tjatigt? Här är mörkret kompakt och den tungsprungna planen har tagit ut sin rätt. En IFK-spelare har blivit utbytt och får hjälp med krampen i benen. Lagkamraten ser dock minst lika plågad ut som stackaren på bänken troligtvis är.


110917, seriematch mellan IFK Nyköping och Smedby AIS. Lagkaptenen passar i ett spelavbrott på att instruera en nyinbytt lagkamrat. Bildtiteln skulle kunna vara "Läraren och eleven" men jag kanske inte ska leda in dig som betraktare på mina egna tankebanor runt bilden?


Här sätter vi punkt för andra delen av presentationen av mina egna favoritbilder från säsongen. En avslutande del kommer så småningom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar