tisdag 25 oktober 2011

Årets bilder 2011, del 1

Under säsongen 2011 har bloggaren fotograferat ett knappt 60-tal matcher inkl. cuper som t.ex. Gästabudsbollen och Sportlovscupen. (4 matcher har varit herrmatcher, och ett 15-tal har varit flickmatcher med Stigtomta-lag.) Nu har bloggaren valt ut drygt 30 bilder från dam- och flickmatcherna som egna favoriter. Dessa bilder kommer att presenteras i 3 blogginlägg.
Urvalet är helt subjektivt, men förhoppningsvis har alla läsare hittat sina egna favoriter på antingen bloggen eller bildarkivet. (Samtliga bilder som presenteras har sedan tidigare visats på bloggen, bildarkivet eller på olika lags hemsidor.)
Då det handlar om bilden i denna serie kommer inte spelarnamnen att dyka upp under bilderna denna gång.
Kriterierna för urvalet kan skifta. En tekniskt godkänd bild med någorlunda skärpa och skaplig färgåtergivning kan lyftas fram, likväl som bra komposition. Annars kan det handla om hyfsat förmedlade känslor eller intressanta omständigheter runt bildens tillkomst. Vem vet, en vacker dag kanske alla dessa komponenter kan sammanfalla av ren tur i en och samma bild...
Urvalet presenteras i kronologisk ordning från Gästabudsbollen 29/1 till IFK:s kvartsfinal i F16 den 8/10.


Årets bilder 2011, del 1


Det har blivit många tusen bilder under året från fotbollsmatcherna jag sett. Monsterpasset gjordes redan i slutet av januari då jag stod i ett bås i Rosvallas hockeylada och fotade Gästabudsbollen. Från första matchen på lördagsmorgonen tills de avgörande matcherna skulle spelas då jag helt enkelt inte orkade vara kvar längre.


Och ljuset har minsann varierat. Inomhus-cuperna lärde mig att Gripenhallen var så mycket tacksammare att fota i än Rosvallas stora inomhus-hall (med gulaktigt trägolv i botten.) Och den trogna bloggbesökaren vet vad jag tycker om elbelysningen på diverse utomhusplaner. Störst överraskning för mig är att jag fångat några av de bästa bilderna i kvällssolen på Rosvalla medan Folkungavallen med matcher där solen stått som högst varit bland de svåraste ställena att fota fotboll på.


110129, Gästabudsbollen, Oxelösunds IK mot Stigtomta IF. Ingen tekniskt bra bild men kontrasten mellan  framgång och motgång blir väldigt tydlig, och det räcker långt för mig med dessa fångade känslor i en och samma bild!


110219, Sportlovscupen, Hargs BK mot IFK Nyköpings ena lag. Straffsparksläggning  där jag valde att vända kameran mot lagkamraterna när den avgörande straffen slogs. Bilden fångar utgången ganska OK, tror jag...


110319, träningsmatch mellan IFK Nyköping och Smedby AIS på Rosvallas konstgräs. Vinter, snö och kallt. Smedby-tjejerna förlorade med 0-1 men fann tröst i en hästkrake utanför entrén. Livet är inte bara fotboll...


110402, träningsmatch mellan Hargs BK och Nyköpings BIS. Även denna bild lever gott på kontraster, som utgörs av en livfull aktör och en som inte riktigt ser lika engagerad ut.


110430, seriematch mellan IFK Nyköping och Enskede IK. Här är kompositionen den viktigaste komponenten med spelare i ett snett led inåt i bilden. Att även bollen syns är viktigt i sammanhanget.


110507, seriematch mellan IFK Nyköping och Triangelns IK. IFK vann med 8-1 och en bit in i andra halvlek satte sig Triangelns målvakt under pågående spel på bollen utanför målet och begrundade sitt och lagets insats. Känslor och omständigheter gör bilden enligt mig.


110604, seriematch mellan IFK Nyköping och Telge United FF. SN:s utsände reporter passar på att intervjua en skadad IFK-spelare innan matchen är slut, vilket märks då båda är mer intresserade av vad som händer på planen än att vara i en intervju. Återigen omständigheter som gör bilden intressant.


110606, seriematch mellan Nyköpings BIS och Oxelösunds IK. Tekniskt OK bild med spelaren i fokus och bollen på väg bort. Här ansträngde jag mig också för en gång skull att befinna mig på marknivå när jag fotade (vilket är ett grundtips för bl.a. fotbolls-fotograferande!)


110606 och samma match som bilden ovan. När väl OIK:s mittfältskrigare kom in hade hon åtskilliga duster med Bissornas dito. En rörig bild men den visar kampen mellan dessa aktörer på ett tydligt sätt.


110702, seriematch mellan IFK Nyköping och Stuvsta IF (årets tvåa och etta i serien.)  Ännu en bild där kompositionen lyckosamt föll väl ut. Fyra spelare i linje med varandra vilket ger djup i bilden.


110818, seriematch mellan Ålberga GIF och Kvarsebo IK. Ni har sett bilden tidigare (senast häromdagen på bloggen) och den är väl inget tekniskt underverk bildmässigt men ger i alla fall mig härliga vibbar. Och väcker en del frågor också, vilket räcker långt för mig som fotograf!


Fler bilder finns på lut så lite tålamod är det enda som krävs innan nästa runda publiceras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar