lördag 22 oktober 2011

Resumé höstsäsongen 2011, del 3

Efter att ha tillbringat hösten med det självpåtagna uppdraget att bevaka damlagen i och kring Nyköping är det nu dags att sammanfatta intrycken här på bloggen. Och jag påminner läsaren om att grundbulten i mitt bloggande är bilderna jag tagit i samband med matcherna som tjejerna spelat.
Summeringen delas upp i 3 delar där den första handlar om de "hårda" delarna, alltså de rent idrottsliga aspekterna (publicerad den 14/10.) Den andra delen handlar om matcharrangemang och föreningarnas anläggningar (publicerades 18/10) och slutligen har vi nu kommit till den tredje delen som berör de "mjuka" delarna såsom de sociala värdena, spelarnas engagemang m.m.
Resumén kommer att ha ett bonus-avsnitt på slutet, kalla det "Extra-material" där jag i ett eller flera inlägg presenterar mina egna favoritbilder som tagits under året.


Resumé del 3, engagemang och lojalitet


Jag inleder den avslutande delen av sammanfattningen av höstens seriespel med en kritisk hållning. Men det finns ljusglimtar också som vi kommer till senare i texten!


Ihåliga trupplistor
Oengagemang
Ointresse




Det är tyvärr inte ovanligt att det handlar om:
Mig, min, mitt och jag


när det i fotbollssammanhang ska vara:
tillsammans, vi, oss och ett LAG.




Allvarliga och långvariga skador kan man inte göra så mycket åt, inte heller ändrade arbetsförhållanden, graviditeter eller studier på annan ort. Men småskador och ideliga sjukdomar kan man hantera genom att se till att vara bättre tränad! Och visst funkar kombinationen plugg och träning utmärkt! (Planering är dock en viktig ingrediens.)


Att vara en del av ett lag är ett ansvar. Detta ansvar sträcker sig över föreningen, ledarna och allra mest lagkamraterna som är beroende av varandra för att det ska fungera. Och är man licenserad idrottare som påbörjar en säsong har man ett ansvar att vara där säsongen igenom för de som nyligen räknats upp! Aldrig är väl träningarna mer välfyllda än ett par veckor innan Gästabudsbollen och seriestarten...


En hjälpande komponent är faktiskt grupptrycket. Om laget/gruppen frågar och ifrågasätter frånvaro (t.ex. "varför var du inte på träningen igår") så kan man nog nå en bit på vägen. Och självklart är ju konkurrens om platserna kryddan som bör sporra vilken tävlingsinriktad idrottare som helst!


Men visst finns det glädjande undantag från allt detta, och inget lag är helt igenom drabbat av allt negativt. Naturligtvis hjälper det till att vara i en positiv framgångsvåg där återkommande segrar ger motivation. Men ett framgångsrikt idrottsliv handlar ju inte om enbart segrar, allra minst när vi pratar om lagidrottandets tjusning.


Kulturbärare är viktiga!


Kamratskap!


Vi vinner tillsammans! (Men förlorar också tillsammans!)


Jag har under hösten sett redan unga damlag låna ännu yngre flickspelare underifrån, och det är framförallt ett vanligt fenomen under höstomgångarna.


Unga inlåningar.


Sedan har vi lag som i sin helhet består av unga spelare. IFK Nyköping sökte efter rätt nivå att spela med sin talangfulla 95-årskull, och efter några turer blev det division 3 och 5 i damserierna.


Duktig 97:a och 96:a jublar. Tillsammans.


Det finns ett intresse bland flera spelare i Nyköpings-trakten att ta del av vad andra lag presterar. Jag har sett det vid flera tillfällen i höst och fick även belägg för detta bland svaren på en tidigare webb-fråga här på bloggen.


Folkungavallen och division 2-match drar intresse, här Biss-tjejor på läktaren...


...men även en Stigtomta IF-herre samt IK Tun-dam. (Jag ser er nog!)


Men närmast själen och mitt hjärta har jag denna säsong placerat Ålberga GIF:s damer. De står för mycket av det jag så gärna vill se från fler håll runt om i Nyköpingstrakten. Jag vill självklart ha ett eller flera lag som siktar så högt det bara går, men också den bredd med ett genuint intresse att vara en del av en grupp som håller på med fotboll. Se det som ett privilegium att vara en del av ett LAG.




Tack alla tjejer som kämpar och sliter träning efter träning och som spelar matcher, deltar i lagaktiviteter och bidrar till verksamheterna i respektive förening!

3 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag vill tacka för dom fina orden och allt du har skrivit :) Tack för att det finns någon som hjälper att framhäva damfotboll :D Tack så Mycket :)


    iqra sahi

    SvaraRadera
  2. Tack själv Iqra! Det är ett rent nöje för mig och jag har fått se några minnesvärda insatser från spelare däribland från dig. :-)

    Lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket :D

    SvaraRadera