tisdag 4 oktober 2011

Silly Season?



Jag noterade på IK Tuns hemsida att jag kanske skulle komma med s.k. Silly Season-rykten här på bloggen. Och visst skulle det kunna hända, förutsatt att jag verkligen får reda på något matnyttigt...;-)


Det finns två sidor av ryktesfloran mellan säsongerna. Givetvis är det skoj med spelare och/eller tränare som förstärker åt något håll, men det betyder samtidigt att det är någon annan som förlorar resurser i sin verksamhet. Och en sak vet jag av erfarenhet att de som håller på med idrott oftast är väldigt engagerade och därmed kopplas starka känslor in i ett tidigt skede.


På damsidan krävs oftast en stadig påfyllning underifrån då spelare tyvärr har en tendens att sluta spela fotboll allt för tidigt. De föreningar som inför säsongen har en årskull flickspelare på gång har en chans att bibehålla omfattningen på sin verksamhet, andra får dra ner eller lägga ner... Om inte detta funkar gäller det att ha några trumfkort för att locka till sig spelare som då söker sig vidare från lokalkonkurrenterna. Vill man som spelare testa spel på en högre nivå är det inte fel att seriöst satsa uppåt, men ibland får jag för mig att många spelare (herr och dam) endast byter för att "gräset är grönare" hos någon annan.


Hur som helst, jag ska inte fördjupa mig mer i detta utan konstaterar att det de närmaste månaderna kommer att provspelas lite här och där, nyfikna söker sig till upptaktsmöten för att kolla läget m.m. Bra där.


För övrigt har jag via hemsidorna endast noterat ett utlyst upptaktsmöte så här långt, och det är Stigtomta IF som håller möte den 26/10. (Maila mig gärna så lägger jag naturligtvis upp de olika upptaktsmötena här på bloggen!)


Och Nyköpings BIS har bjudit in till provträning denna vecka vid ett par tillfällen. De skriver själva att truppen tunnat ur och att de behöver påfyllning. De är ett exempel på där den egna påfyllningen inte finns förrän om några år (deras äldsta flicklag har en bit kvar innan de är aktuella.)


Åtminstone SILLY så det förslår. :-)


För övrigt fick jag idag klartecken att mitt objektiv som oftast används när jag fotar fotboll utomhus äntligen är klart att hämta från service-stället. Säsongens sista 4 veckor har försvunnit innan det äntligen är klart! 2 dagar efter sista seriematchen... :-/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar