onsdag 29 februari 2012

Futsal-SM, The Extended Version

Himmel och pannkaka, sicken osannolik framgång det blev för två av de tre sörmländska tjej-lagen när de åkte till västsidan och deltog i futsal-SM. Min tanke att förlänga min Göteborgs-vistelse (i jobbet) över helgen blev ju ovanligt lyckad för egen personlig del då jag fick chansen att se tjejerna kämpa sig till SM-silver, men också för alla bloggläsare som kunde erbjudas bevakning av ett arrangemang med SM-status. Jag menar, hur många fotbollslag med Nyköpings-anknytning (och Dunker/Malmköping också för den delen) har hittills varit med och kämpat om SM-titlar ända in i kaklet?

Prisbord i väntläge.

Jag tittar roat bland anteckningar och foton från helgen och noterar att det förutom de kryptiska orden "P15" och P17" på några ställen inte går att ana att det även var grabbar i Lundbystrandshallen som kämpade om motsvarande titlar på pojksidan. Jag har med denna blogg tydliggjort att jag bevakar damfotboll, och även om detta var ett ungdomsmästerskap så är ju tjejerna i IFK Nyköping damspelare sedan säsongen 2011. Grabbarna får helt enkelt hitta sina egna forum och rapportörer (och de etablerade medierna brukar ju vara ganska duktiga på att ignorera tjej- och damfotbollen medan de allt som oftast hittar till killarnas matcher.)

Saosann Rammo vänder sig till publiken för att mana till jubel efter IFK:s vinst mot Asarum.

Ni som hunnit titta på mina bilder från SM kanske har reagerat på att det är vissa spelare som är med oftare på bild än andra. Det är inte så att jag favoriserar någon före någon annan, men en del spelare händer det extremt mycket kring. En sådan tjej är utan tvekan Saosann Rammo. Jag har sett henne spela tidigare, men i matchen mot Asarum presterade hon så sagolikt mycket magiskt med fötter och boll att jag kom på mig själv med att flera gånger bara stå och skratta åt showen.

Men en spelare gör inget lag. Och detta faktum gör att jag högaktar lagsporterna. Det är förvisso många gånger en balansgång att få ihop ett gäng starka individer och vinnarskallar, som det oftast finns gott om i framgångsrika lag, men när det funkar är det fantastiskt. Och även om jag denna gång inte lyckats publicera bilder på exakt alla tjejer som var med och spelade (inomhus har man inte så stora möjligheter att gå runt och fotografera från många olika positioner) så vill jag betona att jag inte glömmer hur viktiga alla i ett lag är!

Ja, och vad gör jag härnäst? Jo, visar bilder och skriver om några tjejer jag sett spela under helgen som jag skulle vilja lyfta fram lite extra. Men vid nästa tillfälle skulle det mycket väl kunna vara någon helt annan som står på tur! I Dunkers IF har jag tidigare hissat målvakten Daniella Andersson, och det gör jag mer än gärna en gång till.

I mitten ser vi Dunkers IF:s duktiga målvakt Daniella Andersson.

Jag såg inte alla Dunkers matcher (tyvärr) men i de matcher jag såg visade även ett blont yrväder att hon är en duktig talang som skapade oreda i motståndarlagens försvarslinjer.

Elin Rombing i Dunkers IF visade mycket talang.


IFK Nyköping har under vintern dragit till sig många lovande talanger från sydöstra Södermanland. Detta ska summeras till de egna unga, lovande spelarna. Många av de utifrån kommande tjejerna var med och spelade i Göteborg, och en av de mer målfarliga och vassa tjejerna (som även kallats till landslagssamling för 96:orna) är den från Hargs BK inkomna Alma Sjödahl. Bilden nedan kommer säkert inte Alma att gilla, men jag tycker den är kul...

Jodå, Alma Sjödahl, det gör ont att bli trampad på tårna!

Målfarliga spelare finns det fler av i IFK. Två av dem finns med på nästa bild där Saosann redan nämnts och Malin Thorslund är den andre. Malin har inför säsongen 2012 flyttats upp i IFK:s A-trupp och kommer förhoppningsvis att få spela en och annan division 2-match under året.

Saosann Rammo och Malin Thorslund utgör en målfarlig kombination.

Själv har jag som medioker fotbollsspelare aldrig riktigt begripigt mig på att spela "felvänd" långt upp i planen utan känt mig mer bekväm (=mindre förvirrad) i de bakre leden. En tjej som många gånger under SM var en fin länk mellan dessa positioner är Filippa Sjöberg, lagkapten och mycket duktig fotbollsspelare.

Filippa Sjöberg, IFK:s ansvarstagande lagkapten.

IFK har bra försvarsspelare också och en som jag tidigare noterat som "lite extra" är Katja Andersson. Hon har precis som Malin Thorslund inför säsongen 2012 flyttats upp till A-truppen. Katja har enligt mitt förmenande förmågan att inte låta sig stressas av pressande motspelare, och dessutom har hon ett cool sätt att dribbla och vända bort spelare (trots att hon är back.)

Katja Andersson, duktig back i IFK Nyköping.

En spelare som flera gånger räddade IFK Nyköping ur svåra knipor under helgen är den som också är placerad allra längst ner i planens längdriktning. Målvakten Jenny Andersson (inkommen från Hargs BK under vintern) gjorde allt igenom en mycket bra turnering.

Jenny Andersson räddar här en s.k. lång straff.

Tjejerna i IFK leds av Magnus Thell. Vid Magnus sida återfinner vi bl.a. också Jens Littorin (som till sin lycka denna helg kunde vara kvar på hemmaplan och istället se sitt lag flytta på sig till hans kartposition.)

Jens Littorin och Magnus Thell har uppenbarligen något klurigt att fundera över.

Till Göteborg hade man även tagit in U-truppens duktiga lagkapten Frida Genander som ledare. Hon såg emellanåt lidande ut inför det faktum att hon inte fick vara med och spela... (hon är trots sin ringa ålder för gammal för detta sammanhang.)

Bänknötande av Magnus Thell och Frida Genander.

Hoppsan. Det blev ett långt inlägg för att få nämna det som nämnas bör, och illustrera det som fotona räckte till. Och för den som inte tröttnat helt på SM i futsal utlovas ytterligare ett inlägg med några fler bilder och text som blivit kvar som bonusmaterial.

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar