torsdag 27 december 2012

Slutklämmen 2012

Vad vore en sportblogg utan en avslutande lista när året lider mot sitt slut?! Jag har plockat fram några saker ur minnet som inträffade under 2012. Lite random och med glimten i ögat!




Årets mest saknade:   Melinda Halls offensiva utflykter. Klackarna, skarvarna och de andra läckerheterna fick i år stå tillbaka till förmån för defensivt ansvar.

Årets tunnel:   Höstderby på KGB, Hargs nyinbytta Emma Andersson svischar förbi Tuns Rebecka Törnberg på mittplan.

Årets graviditet:   IFK Nyköpings Therése Andersson även om hon fick konkurrens av bl.a. Madelene Johansson i Nyköpings BIS och den nu återinkommande Maria Wictorsson.

Årets mediakomet:   lokalsporten.se. Vilken entusiasm och energi de visar och slutresultaten är oftast riktigt, riktigt proffsigt.

Årets bevakning:   Hrmm, lite förmätet av mig att ta upp men min (galna) idé att stanna några dagar extra i Göteborg i februari när IFK Nyköpings ungdomar spelade futsal-SM gav ganska bra lokal uppmärksamhet för de duktiga tjejerna, ledarna och föreningen. Även Dunkers IF i klassen F15 fick en del i rampljuset.

Årets snackis:   Gästabudsbollen, förstås. Inför, under och efter. De hittills mest besökta sidorna på bloggen rör Gästabudsbollen. That's the way it is.

Årets matcher:   Alla säsongens division 3-derbyn, hur kul som helst!

Årets frågetecken:   IFK Nyköping 2 och deras kommande serietillhörighet. Hur kunde det bli så från början? Vem bestämmer egentligen? När bestämmer sig "någon"?

Årets kaffe:   I Oxelösund. Gratis och serverat i porslinsmugg av brett leende OIK-ledare. Sånt glömmer man inte!

Årets felskrivning:   Nej, det var inte mitt misstag att kalla Mimmi Andersson i IK Tun för "Mirre" i ett halvt dygn. Bissornas Petra Germerud står för ett par klassiker i lagets egna gästbok under året. Dels "Kul att vi skapar småbarn..." (när hon menade målchanser) och "Det är därifrån jag skickar massmorden" (när hon förhoppningsvis menade mass-mail.) Väl värt regelbundna besök till den gästboken!

Årets säkraste:   Hanna Persson. Hon är banne mig alltid bra!

Årets comeback:   Amanda Johansson i IFK Nyköping. Hittade tillbaka till den höga nivå hon visade innan knäskadan.

Årets uppryckning:   Nyköpings BIS som efter en mindre kul vår visade sin kapacitet på hösten. Division 2 nästa.

Årets samarbete:   Hargs BK och Stigtomta IF visade att det visst gick att få till ett acceptabelt och utvecklande division 5-spel tillsammans.

Årets blötaste:   Enstaberga IP:s gräsmatta den 16/6 liknade barnbassängen på Hjortens men även Rosvallas KGB gav mig grava fuktskador den 25/8.

Årets tack-för-den:   När Smedby AIS och IFK Nyköping skulle möta varandra kvällen före midsommarafton flyttades matchen helt oannonserat till City Gross Arena på Lindö. Jorå så att...

Årets mest gemytliga:   Det årliga besöket på Dambroängen. Alltid!

Årets vändning 1:   Jag har sett några vändningar i år men när Hargs BK vände och vann mot Hällbybrunns IF den 16/6 framkallade det mest och flest glädjeyttringar i alla fall.

Årets vändning 2:   IFK Nyköping 2 vände 1-3 i halvtid mot IK Tun den 2/6 till seger med 5-4 på Enstaberga IP.

Årets kortaste serie:   Division 5 B. Tre matcher fick lagen spela. Och den avslutande matchen mellan Vingåkers IF och Skogstorps GOIF spelades aldrig utan den tilldömdes det märkliga resultatet -3 - -3 på WW...

Årets utfyllnad:   Mina egna sommarinslag. Sorry! Men enda trösten är att nu har jag gjort bildreportage om avbytarbås samt läktare och även ett videoinslag som tydlig klackspark till lokalsporten.se så det lär i alla fall inte hända igen.

Årets mål:   Zlatans avslutande mål i matchen Sverige-England på Friends Arena. Och det skriver jag mest för att jag vill få fram att jag faktiskt var där! Tjejer, ni kan ni också!!

Årets jag-ger-mig-aldrig 1:   Emelie Petersson i Hargs BK. Hon ger sig ta mig tusan aldrig.

Årets jag-ger-mig-aldrig 2:   Torvald Sköld.

Årets frisparksmål:   Sofia Sjöberg, Folkungavallen den 5/8 och division 3-derby mellan IFK 2 och Nyköpings BIS. Målet betydde 3-1 och IFK vann till sist med 4-3.

Årets luftfärd:   Melinda Hillilä precis innan hon landade och bröt nyckelbenet på Rosvallas KGB.

Årets attityd:   Edina Begovic kom till IFK Nyköping, tog en plats i startelvan och bjöd ständigt på ett leende, ett fighter-hjärta och den självsäkra inställning man behöver ha för att lyckas.

Årets gladaste:   Kajsa Petersson när hon gjorde mål för HBK/SIF i division 5-mötet mot Skogstorps GOIF.

Årets debut:   Saosann Rammo fick göra division 2-debut i IFK:s sista hemmamatch för säsongen. Med 3 minuter kvar av matchen gör hon segermålet fram till 2-1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar