måndag 31 december 2012

Nytt år och nya mål

Här är vi nu. Igen. Ett nytt år, ett oskrivet blad, som du, jag och alla kan påverka. Det är det fina med framtiden, den är inte redan skriven, dess öde är inte nödvändigtvis destinerat. Historian, det som varit, kan vi inte göra något åt men däremot lära av.

Inom idrotten sätter man upp mål. Som enskild idrottare har du säkert individuella mål som du vill uppnå under en kommande säsong (både mål som du själv formulerat men också tillsammans med din tränare.) Inom lagidrotten formas även mål man vill uppnå tillsammans. Förhoppningsvis finns också mål i den idrottsförening där du är verksam och dessa mål kan vara av mer övergripande karaktär.

Nyårslöften? Tja, det handlar väl egentligen också om att sätta upp mål som man vill uppnå. Och då är det uppenbarligen lättast att göra detta när man byter almanacka. Själv är jag inte så mycket för nyårslöften... Men jag byter naturligtvis almanacka vid årsskiften eftersom det är så opraktiskt att återanvända fjolårets!

Om man vill sikta lite högre och längre fram i tiden och inte vara lika precis med hur man ska nå dit kan man sätta upp visioner. Visionen är något att sikta mot (typ "sikta mot stjärnorna så når du åtminstone trädtopparna".) Det är inte dumt att ha visioner, det ger en riktning på det man pysslar med och kan påverka beslut man ideligen måste ta.

Hoppsan, det här blev väldigt klyschigt och floskel-fyllt.

Jag ser många möjligheter under 2013 för mitt stora fritidsnöje. Att fortsätta bevaka Nyköpings damfotboll är en del av det hela, men om formerna är desamma hela vägen ska jag låta vara oskrivet. (Under perioder när fotbollen är i dvala skulle det vara kul att fota och följa något annat.) Som hobby-fotograf ser jag möjligheter att sätta upp några ytterligare mål för 2013.

  • IFK Göteborg kommer till stan. Mitt favoritlag (även om det främst under 80-talet var lättare att vara medgångs-supporter när de vann allt som gick att vinna.) Tänk att få fota matchen när de möter Nyköpings BIS herrar i Svenska Cupen. Kanske Biss är vänliga nog att låta mig göra detta?
  • Fota Elitettan. Här är det nog inte svårare än att kolla med Eskilstuna United DFF och få ett OK från dem att fota på Tunavallen vid något tillfälle. Det har ju gått att genomföra tidigare i alla fall.
  • Fota damallsvensk match. Någon match borde man kanske kunna ges chansen att fota, men här är kontakterna diffusa och vem tusan vill se bilderna efteråt? Rent realistiskt är jag inte säker på att detta kommer att ske 2013, men någon gång i framtiden förhoppningsvis.
  • Jag är ytterst medveten om att Sverige står som arrangör för fotbolls-EM år 2013. Och hur kul vore det inte att få fotografera någon av dessa matcher?!? På nära håll, Linköping och Norrköping, spelas några av matcherna, det kunde vara något. (Biljettpriserna är riktigt humana så jag kan varmt rekommendera alla att åka och titta på någon match den kommande sommaren.)
Ok, mina ovanstående mål är definierade men inte kopplade till någon uppenbar kanal. Nyköpings Damfotboll ska inte fyllas med herrmatcher, dam-EM eller allsvenska dam-matcher. För mig är detta en hobby så jag får snarare leta efter vem eller vilka som ger mig tillstånd att fota och om någon sedan är intresserad av bilderna är det bara skoj.

Jag avrundar med att konstatera att man ska ha tydliga mål. Låt gå för att inte alla målen uppfylls men de fyller ändå sitt syfte. Och till er alla önskas ett riktigt

Gott Nytt År!



Det var ju en sak till. Som du kan se på bloggens toppbanner har jag gjort en förändring. Det är ju inte Fotbollslasse bloggen handlar om utan Nyköpings Damfotboll. Adressen till sidan är densamma men jag vill tona ner den där Fotbollslasse, han är inte direkt viktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar