lördag 30 juni 2012

Söderettan tar sommarvila

För Nyköpings damfotboll är det knappast någon kioskvältare med Söderettan-match uppe i Eskilstuna. Men för bloggaren är en sådan match definitionen av att greppa halmstrån. Det spelas inte många dammatcher på våra sydliga breddgrader de sista dagarna i juni och det dröjer länge innan nästkommande fight i seriesammanhang. Men jag ångrar definitivt inte den långa resan upp till Eskilstuna för att se Södermanlands Fotbollsförbunds Leading Ladies idag!


Officiell publiksiffra 83 stycken. 112 var totalt på plats. Dåligt med tanke på nivån!!


Hemmalaget Eskilstuna United DFF hade inför matchen skrapat ihop 13 poäng på 11 omgångar vilket placerade dem 4:a från slutet i Söderettan. Deras motståndare IF Limhamn Bunkeflo (ska även kunna kallas LB07 om jag uppfattat saker och ting rätt) hade 19 poäng och en 7:de-plats. Med tanke på omläggningen av damserierna efter denna säsong bör man som sämst placera sig 6:a i ettan så Eskilstuna-tjejerna har en hel del att jobba med i återstående seriespel för att hänga kvar i landets näst högsta serie även säsongen 2013.


Lite sen till matchen hörde jag bortalaget ta ledningen efter ca 20 minuter. Själv spatserade jag utanför Tunavallens alla murar och järngrindar när det började hända grejor...Men väl inne på anläggningen hann jag i alla fall se hemmalaget kvittera i matchminut 29 efter mål av en aktiv och ständigt jagande Erika Blomstrand.


Erika Blomstrand i Eskilstuna United gjorde 1-1 mot LB07.


Jag tryckte in mig bland Eskilstunas lokaltidnings-fotografer och hoppades få en och annan bild av värde när jag nu hade åkt så långt. Proffs-fotograferna blev inte kvar särskilt länge, så de lyckades troligtvis fånga något av värde direkt!


Fotograf-tätt område på Tunavallen.


På tilläggstid i första halvlek tar sedan Eskilstuna ledningen genom snyggt mål av Felicia Karlsson som visade att hon vet var krysset på målet sitter. En ganska rättvis ledning då hemmalaget allt tydligare kom till farligheter framför LB07-målet.


Eskilstuna Uniteds Felicia Karlsson gjorde 2-1 på stopptid i första halvlek.


I matchminut 68:a var anteckningsblocket på väg upp för att notera en kvittering till 2-2. Det var snyggt men alla snygga mål blir tydligen inte godkända... Jag var för långt ifrån för att se om det blåstes för offside, men jag drar till med att det var anledningen. Och om det blivit mål i detta läge hade matchutgången kunnat se helt annorlunda ut än den nu gjorde.


I 79:e minuten gör hemmalaget 3-1 genom den för mig bäste på planen idag, nämligen Kim Arodin.


Kim Arodin var mycket bra på sin kant för Eskilstuna United.


Överhuvudtaget så firade Eskilstuna Uniteds kantspel allt större triumfer i matchen ju längre den pågick. Hemmalagets anfallare och yttermittfältare  hade till slut ett stort övertag på de båda ytterbackarna i Limhamn Bunkeflo och kom runt gång på gång.


När 3-1-målet fallit var det dags för Nyköpings-bekanta Fia Jonsson att bytas in. Inte mycket speltid idag, så hon hade inte mycket bollkontakt på det centrala mittfältet under de minuter hon spelade.


Fia Jonsson fick drygt 10 minuter speltid idag.


När 3-1 gjorts behövde inte hemmalagets tränare Viktor Eriksson oroa sig för utgången av denna match. Laget hade läget helt under kontroll och kunde defilera in i mål.


Eskilstuna United DFF:s tränare Viktor Eriksson kunde slappna av på slutet av matchen.


Bara för att markera att man var det bättre laget gjorde United 4-1 i 86:e minuten genom Amanda Olsson som fick en riktigt fin stickare av Erika Blomstrand.


Amanda Olsson jublar tillsammans med framspelande Erika Blomstrand (nr 16.)


Hon hade det inte lätt, målvakten i Limhamn Bunkeflo. På nordamerikansk accent (hon är från Kanada) hördes hon emellanåt försöka styra försvarsspelet men allt som oftast fick hon rädda avslut på nära håll då Eskilstuna-tjejerna kom framstormande.


IF Limhamn Bunkeflos målvakt Krista Pace hade mycket att stå i denna lördagseftermiddag.


Jag konstaterar att det är stora skillnader på den för mig mer bekanta division 2-nivån och spelet i Söderettan. Spelmässigt finns det naturligtvis skillnader, även om jag idag tycker att framförallt anfallsspelet var betydligt vassare än jag är van att se (försvarsspelet var emellanåt ganska lamt från båda lagen idag.) Men när jag inser att man i Söderettan får denna typ av långresor så är det inte heller svårt att räkna ut vad det innebär för klubbens/föreningens ekonomi. Redan i höstas såg jag dock exempel på hur mycket proffsigare Eskilstuna United är vid matcharrangemang för att stärka ekonomin än vad jag ser hemma i Nyköpings-trakten.


Vem vet, kanske hinner det bli något mer besök i Eskilstuna innan Söderettan är färdigspelad denna säsong.


Fler foton från matchen hittar du i bildgalleriet!
Eskilstuna Uniteds referat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar