söndag 26 september 2021

Slutspelsrugby på G

Min allra första foto-kontakt med rugby ägde rum våren 2016 då jag åkte ner till Himmelstalundsfältet i Norrköping. Efter detta tillfälle har det huvudsakligen blivit 7-mannarugby för min del när jag valt att leta upp rugbymatcher inom lagom kör-avstånd. 7-mannavarianten har fördelen att vara hyfsat glesbefolkad på stor yta och det är lättare att ta bilder med frilagd/separerad action. Jag missade denna 7-mannasäsong helt och hållet och det skyller jag på min höftledsoperation med efterföljande komplikationer. Något som fortfarande begränsar mig tämligen mycket, tyvärr.

Härlig rugbyaction mellan Norrköpings RK Troján och Stockholm Exiles RFC

Lördagen den 25:e september var det dags för den sista omgången i allsvenskans gruppspel då 6 stycken lag i södra gruppen samt 4 lag i norra gruppen skulle göra upp om de fyra semifinalplatserna. Jag åkte ner till Bollspelaren i Norrköping där Troján tog emot Exiles i en match som även påverkade Enköping RK (som samtidigt mötte redan avhängda Hammarby på Gubbängsfältet). En komplicerad historia med inbördes möten och med en målskillnadsaffär modell intrikat.

Rugby på Bollspelaren i Norrköping

Matchen mellan Troján och Exiles var på pappret och i förhand en match som regerande mästarna Exiles torde varit favoriter att vinna. Hade så skett hade fjolårets finalister Troján stått utanför slutspelet denna säsong. Nu slutade den underhållande och straffpoängrika matchen 36-18 till Trojan (16-15 i halvtidspausen) och det ledde till att Enköpings rugbyherrar fick den försmädliga tredjeplatsen i gruppen.

Semifinalerna 2021 spelas på följande sätt:

Lördagen den 2/10 klockan 14.00:

Norrköpings RK Troján - Göteborg RF

Pingvin RC - Stockholm Exiles RFC

Lördagen därefter (9/10) möts förlorarna i semifinalerna i en kamp om bronsplaketten samt segrarna i en match om den ädlaste valören. Skulle Troján vinna sin semifinal kommer de att spela finalen på bortaplan. (Om de förlorar semifinalen spelar de däremot om bronsplaketten på hemmaplan.)

Finväder, rugbyklunga och mycket mer behövs inte för en perfekt höstlördag

Mitt löfte till mig själv att hålla bloggtexterna mycket korta är på väg att spricka i och med detta inlägg. Jag konstaterar att jag saknat rugby-atmosfären något alldeles väldigt. När jag för ett par veckor sedan fotade mina första fotbollsmatcher efter höftledsoperationen fick jag från rugby-håll höra i sociala medier att det var kul att jag var "tillbaka" men att det var en förskräckligt konstig form på bollen i mina bilder. Jag råder nu bot på detta och kompenserar med ett bildgalleri innehållande 154 rugbybilder som du hittar HÄR >>>

Jag vill avsluta med att göra reklam för ett par rugby-landskamper på Bollspelaren i Norrköping i slutet av oktober. Våra svenska herrar möter Luxemburg den 23/10 klockan 14.00 och våra damer tar sig an Tjeckien klockan 14.00 den 30/10. Jag hoppas att kunna vara på plats, jag hoppas du tar tillfället i akt också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar