söndag 19 december 2021

FBC vann efter galen tredjeperiod

FBC Nyköpings segersiffror över gästande Växjö IBK U i div 1 Östra Götaland under lördagseftermiddagen skrevs till 8-5. Inte något superkonstigt innebandyresultat men bakom periodsiffrorna 3-0, 0-0 och 5-5 döljer sig ett och annat som det kan vara värt att lyfta fram. För FBC Nyköpings del innebar segern en tryggare mittplacering i tabellen medan deras motståndare snubblar runt nedflyttningsstrecket.

Innebandyaction i Sporthallen under lördagens div 1-möte mellan FBC och Växjös U-lag

Det var inte utan tvekan jag åkte för att fota denna innebandymatch. Förra helgens närkontakt med en stackars tacklad spelare i Onyx satte sina spår och jag har fortfarande ondare än nödvändigt. Nåväl, matchbevakning blev det i trånga Sporthallen och jag kan erkänna att jag mestadels satt på min pall och var rädd. Med opererad höft och ont i revben och ljumske är jag liksom inte blixtrande snabb.

Det jag fick mig till livs tillsammans med 80-talet åskådare på läktaren var ett FBC Nyköping som minsann har både glöden, passionen, engagemanget och beredskapen att göra jobbet med blåstället på. Och det gjorde att i alla fall jag hade behållning av att se denna match. Låt gå för att de glömde noggrannheten och försvarsarbetet i den galna tredje perioden men de hade marginalerna denna gång för att slarva lite mot detta motstånd.

Nyköpings Sporthall där man lyckas få in en innebandysarg med skohorn och vaselin

Siffermässigt kan vi konstatera att lördagens match mot Växjö IBK:s U-lag avgjordes i första halvleken. Att spiken i kistan slogs in i ett powerplay åtta minuter in i tredje akten är en annan sanning. Första målet i matchen kom efter drygt 5 minuter och ledningen med 3-0 efter första perioden var ett tecken på kontroll och noggrannhet. Den andra perioden blev mållöst och vi fick se ett gästande lag som satte in sin press högre upp och Gustaf Blomqvist i hemmamålet som med några svettiga räddningar höll sitt lag kvar i förarsätet. Den tredje perioden blev en uppvisning i svängdörrsinnebandy. Två minuter tog det innan FBC gjorde 4-0 och de gick fram till 7-1. Lugnt? Nähä, inte alls och gästerna reducerade tre gånger om fram till 7-4 innan de började gambla med att plocka ut sin målvakt. I tom kasse kom sedan 8-4 men på något sätt lyckades gästerna få sista repliken när de reducerade till 8-5 med halvminuten kvar att spela.

 FBC Nyköpings tvåmålskyttar blev Christoffer Ekstrand och William Hasselkvist. Övriga mål gjordes av Alex Olausson, Linus Björkborg, Kim Olausson samt Pontus Eriksson.

Jag lyckades få ihop några bilder även denna gång och du hittar bildgalleriet via den här länken >>>

Tack för möjligheten och lycka till i det fortsatta division 1-spelet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar