söndag 20 februari 2022

Katrineholm Bandy bjöd på målfest

Katrineholms allsvenska bandylag av årgången 2021/22 liknar i mångt och mycket flera av de begagnade bilar jag ägt genom åren. Inte helt pålitliga och man har inte alltid vetat om de ska komma igång eller ta sig i mål. Men när allt rullar och går som det ska är det ändå jädrigt trevliga åkturer som bjuds. (Utom när det handlat om Ford men det är en helt annan historia ...)

Bandyskoj i Katrineholm under lördagseftermiddagen

Hemmaklubben Katrineholm Värmbol BS bjöd under lördagen på gratis entré och hoppades på att den tillströmmande publiken skulle lägga grindslanten i insamlingsbössan "Min stora dag". Matchen mot Västanfors IF gick under annonsnamnet "Min stora match" och förhoppningsvis drog arrangörsklubben in många välkomna bidrag.

Min stora match, en insamling med behjärtansvärt syfte

Katrineholmspubliken har sedan invigningen av den nya bandyhallen på Backavallen inte haft många chanser att restriktionsfritt gå och kolla allsvensk bandy. Faktum är att lördagens match var blott den andra där det varit fritt fram för alla och envar. Onsdagen den 9/2 spelades den första och det slutade med förlust mot TB Västerås. När den tidiga lördagseftermiddagen bjöd på härlig nysnö och livgivande solsken hade i alla fall jag varit beredd att ge några hundralappar för att få uppleva bandymatchen utomhus. Men det är nog inte meningen att jag ska få som jag vill bara för att solen skiner. Under mitt besök lärde jag mig dessutom att bandyhallen inte alls är norra Europas kallaste plats för den ligger visst i en motsvarande islada i Rättvik. Så det så.

Kronfågel Isarena i solskenet på Backavallen

Katrineholm Bandy ligger skrynkligt till i årets bandyallsvenska. Indragna i striden kring det negativa kvalstrecket, något som inte är helt förunderligt om man ser hur oerhört många mål som laget släppt in i årets seriespel. Det finns två lag som med något mål tillgodo är sämre och de ligger väldigt sist i tabellen. Det ena av dessa lag är Västanfors IF, lördagens gäster. Att möta lag som ligger sämre till har inte varit någon framgångsfaktor för Katrineholm under säsongen och inte ens i ledning 7-3 efter första halvleken tordes jag tro på hemmaseger. Det blev ju mål bara något av lagen kom tillräckligt långt in på motståndarnas planhalva denna lördag.

376 åskådare räknades in till säsongens sista hemmamatch för Katrineholm

Att man lyckades dra ifrån och vinna med hisnande 13-5 var givetvis befriande för Katrineholms-spelarna och dess tränarstab. Nu återstår en spänd väntan när alla andra lag ska spela ikapp i det Corona-sönderstyckade spelschemat. Katrineholm var under lördagskvällen tillsammans med tre andra lag de enda som spelat 23 matcher av 24. Att vänta och hoppas att jagande lag bakom inte ska komma ikapp är nervslitande och i sista omgången den 5/3 ska Katrineholm ta sig an seriesuveränerna Gripen Trollhättan BK på bortais.

Hemmalagets mål gjordes av; Gustav Mattsson (5 mål!), Eric Lisell (3 mål), Olle Ekholm, Jesper Ekström, Niklas Eriksson (vilken underbar soloprestation), Joakim Olofsson samt Alexander Strand.

Jag gjorde vad jag kunde för att dokumentera Min stora match och du hittar mina 200 bilder HÄR >>>

Tack för det som bjöds och lycka till i kampen om fortsatt spel i Bandyallsvenskan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar