måndag 6 mars 2023

Hargs-par i träningsmatcher

Den passerade helgen har bjudit solsken men iskalla vindar som pinat den som ändå vågat sig utomhus. Och det är väl exakt där vi hittar många fotbollsspelare just nu. Försäsongen är i full gång med träningar på vardagskvällarna och träningsmatcher på helgerna. Här i sydöstra hörnet av Södermanland handlar det om att tugga gummiduddar från Rosvalla eller Ramdalen. Det finns mycket att säga om konstgräs som underlag men just nu är det onekligen ett rätt smutt underlag jämfört med t.ex. naturgräs eller grus.

Hargs BK mötte div 4-motstånd i form av Dagsbergs IF

Att fota träningsmatcher är ingenting jag strävar eller längtar efter. Den här årstiden stillar dessa matcher möjligtvis suget efter att fota i dagsljus och är ett kärt återseende av fotbollen men jag vet att det kommer tävlingsmatcher med högre intensitet och kvalitet inom kort. Lagen kan dessutom få laborera med spelare, taktik och positioner utan att behöva bevakas och bedömas av en nyfiken bloggare.

Hur som helst ...

Söndagen den 5:e mars hade jag lovat IK Tun att fota herrlagets spelarporträtt till den trycksak ("Tunikan") som snart behöver gå till tryck. För att få chansen att vindpina mig åkte jag till Rosvalla i tillräckligt god tid för att hinna fota den första halvleken av träningsmatchen mellan Hargs BK:s division 4-herrar mot gästande Dagsbergs IF. Östgöta-laget huserar även de i division 4 och återfinns någon mil öster om Norrköping på vägen mot Vikbolandet. Det blev en kämpig tillställning för Nyköpings-laget som i halvlek låg under med 0-2 och i slutänden stannade vid 0-6. Eftersom jag tar lokalt perspektiv på de matcher jag bevakar (om det inte är derbyn då jag fördelar gracerna så lika som möjligt) så fick även jag en kämpig halvlek eftersom inte mycket av spelet skedde i Hargs anfallsriktning.

När halvtidssignalen ljudit omgrupperade jag mig från KGA till KGB. Upp med stativ, kamera och objektiv för att göra mig redo för porträttbilderna innan IK Tuns division 6-herrar skulle spela sin träningsmatch mot Hargs BK:s U-lag. I någon slags industriell skala svepte den ene spelaren efter den andre förbi kamerans sensor och vi kunde sedan fokusera på viktigare och roligare saker, träningsmatchen mellan division 6- respektive division 7-lagen.

IK Tun och Hargs BK U möttes i en träningsmatch på KGB den 5/3 -23

Den bedrägligt soliga vinterdagen visade sitt onda väsen under första halvleken då snöflingorna började singla ner från en till synes blå himmel. Detta tycktes inte bekomma spelarna som envetet vidhöll att kortbyxor är najs oavsett temperatur. Med bra spring i benen gjorde Hargs BK U sina mål medan IK Tun hittade målnätet med individuella konststycken. Den första halvleken stannade vid 2-2 och där tyckte jag att det fick räcka med friskluft för denna gång. Lagen följdes åt även i den andra halvleken och matchen slutade 3-3.

Det blev två mindre bildgallerier efter första-halvlekarna i dessa två träningsmatcher:

Nu ges tyvärr inte stora möjligheter att tina upp till nästa omgång porträttbilder med tanke på de hotfulla väderprognoser som kastas över oss vårlängtande satar. Det återstår att se hur snön påverkar konstgräsplanerna till nästkommande helg, kanske får Tuns damlag vara beredda på porträttbilder iförda skidutrustning. Och ännu en inställd försäsongsmatch ... Häpp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar