onsdag 1 mars 2023

Bandytåget som nästan missades

Jag har förskräckligt dåligt samvete för att jag har missat hela bandysäsongen. Det började ju så bra med att jag redan den 31/8 fotade en träningsmatch mellan Katrineholm Bandy och Hammarby. En ungdomscup i Kronfågel Isarena hann jag också med när hösten nått fram till oktober. Sedan skulle ju annandagsbandyn i kombination nästa cup bevakas men tydligen skulle jag fira jul och nyår med en mansförkylning som inte var av den förlåtande sorten. Omgång efter omgång i Bandyallsvenskan passerade och krockade med än det ena, än det andra. Plötsligt var vi inne i februari och sista hemmamatchen för Katrineholm Bandy var spelad. De har dock ett U-lag som håller till i division 1 och där lyckades jag greppa det tunna lilla halmstrå jag behövde för att hjälpligt döva mitt dåliga samvete.

Katrineholm Bandy U och Finspångs AIK i dv 1-seriens sista omgång 26/2 -23

Att fota bandy är knepigt oavsett nivå och av erfarenhet vet jag att ju högre upp i seriesystemen desto snabbare tempo kan lagen och spelarna leverera. När jag under söndagen åkta västerut till Katrineholm hade jag med mig vetskapen om att Katrineholm Bandy U skulle komma sist i division 1-serien oavsett utgång matchen i den sista omgången. För deras motståndare Finspångs AIK var det desto mer intressant eftersom de genom en egen vinst och utgången i en annan match skulle knipa en kvalplats upp till Bandyallsvenskan. Sedan något år tillbaka följer jag även Finspångs AIK i sociala medier och vet att de varit framgångsrika under säsongen men tappat någon onödig poäng här och där vilket gjort att de hamnat i detta halvhyfsade läge men där de inte hade allt i egna händer.

Glädje bland Finspångs AIK:s spelare en stund efter slutsignalen

Trots den stora skillnaden i tabellpositioner började Katrineholms U-lag optimistiskt och tog ledningen direkt i söndagsmatchens inledning. I 27:e minuten tog slutligen FAIK ledningen fram till 1-2. Det bör dock skrivas att Katrineholm studsade tillbaka till 2-2 och var hyfsat med i matchen trots 2-4-underläge i halvtid. Det var nog ungefär så mycket de orkade streta emot för under andra halvlek trillade målen in och FAIK kunde gå ifrån i en match som slutligen stannade vid 3-10 på resultattavlan. Med fokus på personen med mobiltelefonen i högsta hugg vid FAIK-bänken tackade Finspångs-spelarna för matchen och väntade därefter nervöst in matchslutet i mötet mellan Skirö AIK och Tjust Bandy. När det stod klart att Skirö lyckats vinna med 6-4 var också Finspångs kvalplats i hamn och nu utbröt det riktiga jublet bland FAIK-spelare, funktionärer och supportrar. Kul!

Finspångs-spelarna tackade sin tillresta supporterskara för stödet under matchen

I skrivande stund (onsdag kväll den 1/3) håller den första kvalmatchen på för fullt mellan Finspångs AIK och Gustavsbergs IF Bandy. Bandyallsvenskans kval hittar du här

Jag lyckades få ihop ett bildgalleri från söndagens match och mina bilder hittar du HÄR >>>

Tack för möjligheten att känna bandyatmosfären i elfte timmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar