söndag 19 mars 2023

KSK bjöd in till veteranfotboll i Duveholmshallen

Den som åker till Katrineholm bör lämpligen se till att göra sig fler ärenden när man ändå är där. Min Katrineholmslördag blev därför en fullmatad historia där jag efter min bandykontakt av tredje graden tog mig hela den långa vägen från Backavallen till Duveholmshallen. Fågelvägen inte längre än att man bör gå sträckan men med kameror och objektiv blev det en bilfärd där motorn knappt förstod att den någonsin hade varit igång.

I Duveholmshallen arrangerade Katrineholms SK en veterancup i fotboll för spelare med minst 35 årsringar. Tyvärr hade de fem lagen redan hunnit spela när jag kom till platsen vid 13-snåret. Tyvärr eftersom det har sitt pris som veteran att dra igång maskineriet och få hela skiten att hålla ihop. Muskler som en gång varit, ligament och fästen, skelett, hjärta och lungor där helheten inte är starkare än dess svagaste länk. Nåväl, det fanns fortfarande fem lag som ville kämpa om pokalen och det får väl ändå betraktas som positivt (både för självbilderna hos spelarna och för den enskilda cupens överlevnadschanser på sikt).

Veteranmatcher i Duveholmshallen den 18/3 -23

Det handlade om 7-mannafotboll i "stor" hall och matcherna var 25 minuter långa. Till cupen hade förutom arrangören Katrineholms SK även Gropptorps IF, Värmbols FC, Gropptorps IF och Nyköpings BIS anmält varsitt lag. Hur kul som helst även om jag måste erkänna att det för min del handlade om mest igenkänning bland spelarna i Bissarnas gäng.

Jovars, det var en hel del publik på läktarna i samband med veterancupen

Min ambition var att fota alla lag åtminstone en gång. Eftersom jag dessutom hade haft en tidig start på dagen för bandycupen skull så fanns inte heller någon stark längtan efter att dröja mig kvar för att se vilket lag som gick segrande ur de pulshöjande prövningarna. Nu vet jag att det är KSK som ska gratuleras men in i det sista hade i stort sett alla lag chansen att ta titeln eftersom det var jämnt och vinster varvades med förluster i en svårtippad mix. Nyköpings BIS seglade in på 2:a-platsen strax före Värmbols FC, följda av Björkvik och slutligen Gropptorp.

I den svinkalla bandyhallen gav min bästa kamera upp och jag fick göra så gott jag kunde med övrig utrustning som jag hade med mig. Mina 150 bilder från cupen hittar du HÄR >>>

Tack till alla veteraner (och domare) där ute på planen, det var definitivt värt ett besök under cupen!

4 kommentarer:

  1. Andreas Cervin, KSK19 mars 2023 kl. 20:14

    Kul med bilder och trevlig text 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med bilder och för mig är det extra roligt att fota spelare och lag som jag inte haft framför kameran tidigare.

      Radera
  2. Kul reportage om oss veteraner och fina kort som alltid 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag hade trevligt vid sidan av planen och ser det som ett sant nöje att hitta fler sportutövare att avbilda. :-)

      Radera