lördag 8 april 2023

Basketinvasion på Rosvalla

Av tradition vet vi att påskhelgen är detsamma som juniorhockey på Rosvalla. Denna påsk får dock ishockey-publiken konkurrens om parkeringsplatserna eftersom Nyköping Basket tillsammans med Fryshuset Basket arrangerar en stor ungdomscup i basket. Det är vid denna typ av arrangemang som Rosvalla visar sin potential och storhet, ishockeyn har två hallar och basketen spelade i alla fyra inomhushallar. Under ett och samma tak. Wow.

Basket i Rosvallas A-hall under Långfredagen

Jag tillhör de mindre resliga och har i två olika sportsammanhang känt mig extra kortväxt. Känslan har infunnit sig redan innan jag kommit fram till arenan och har berott på tillresta åskådare, passerande ledare och övriga intressenter. Volleyboll och basket är inte bara sporter där utövarnas längd tenderar att dra iväg, det är även sporter som växer på höjden vilket är extra utmanande att fota på ett framgångsrikt sätt.

Nyköping Fenix Cup spelas under långfredagen, påskafton och påskdagen i A-, B-, C- och Multihallen på Rosvalla. De 45 anmälda lagen på pojk- respektive flicksidan tävlar i åldersklasser från U12 till U15. Utöver alla svenska lagen finns en mer långväga gäst i form av Brwinowska Akademia Koszykówski från Polen och de ställer upp i pojkklassen U12.

Multihallen på Rosvalla

Matcherna under cupen spelas 4x6 minuter (effektiv tid) och basket är nog inte en helt lätt sport att sköta för sekretariatet. Många tidsregler finns och där ligger även handbollen i lä. Det enda riktigt dominerande ordet som hördes under matcherna som jag såg under långfredagseftermiddagen var "defense", kanske måste lagen påminnas om att försvara sig när motståndaren har bollen?

Nyköping Baskets tjejer mötte Alvik i B-hallen

I skrivande stund pågår cupen för fullt. Lördagens matcher pågår fram till strax före klockan 21 och vid 16-tiden på söndagen är finalpasset avklarat. Med andra ord finns det massor av basket att ta del av och kanske kan något av Nyköping Baskets sex deltagande lag nå framgångar. För att ha koll på cupens alla matcher och resultat har en informationsrik hemsida upprättats som du hittar HÄR >>>

Publik i B-hallen under långfredagen

Min ambition under långfredagen var att titta till cupen under ett par, tre timmar och förhoppningsvis fånga något av Nyköping Baskets lag. Det uppnådde jag men givetvis kom frågan från fler än en spelare om jag skulle fota deras kommande matcher. Ett mer eller mindre omöjligt uppdrag eftersom det krävts fyra stycken Fotbollslasse (en i varje hall) under nästan hela påskhelgen.

För att väcka basket-intresset har jag försökt få till ett bildgalleri från de matcher jag såg under fredagens första eftermiddagstimmar och du hittar 290 bilder HÄR >>>

Tack för möjligheten och förhoppningsvis återkommer denna cup på Rosvalla fler gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar