tisdag 22 september 2020

Damfotbollsentusiastsöndag

Min söndag började i och för sig inte som en skakning på nedre däck men det var tänkt att den skulle ha börjat i Oxelösund där Stigtomta IF/Oxelösunds IK:s flicklag borde ha mött Assyriska i F15-serien. Så blev det inte. Istället dröjde det ända till klockan 13 innan jag fick se dagens första match som spelades på Stigtomta IP mellan Stigtomta IF/IK Tuns och gästande New Mill Indians/Telge Uniteds damlag i division 4. En match som betraktades från läktaren och helt utan ambitioner att fotografera. Denna dammatch slutade 0-0 och jag gick miste om glädjen/besvikelsen som uppstår när ett fotbollsmål blir till.

Jag laddade om, packade kamerautrustningen och ställde in siktet på söndagens andra dammatch. Denna gång ledde mitt intresse mig till avlägsna Torshälla. Känslan av att åka på Eskilstunavägen är återhållsamt reserverad och med vetskapen att hemresan skulle ske i höstmörker gjorde att jag bestämde mig för denna utflykt i sista sekunden. Men vad sjutton, på Torshargs IP:s plast-med-gröna-gummi-duddar-matta skulle IK Tuns U-lag möta Torshälla-Nyby IS, och nu skulle jag väl ändå få se målnäten fladdra några gånger?

Grönsvarta Torshälla-Nyby IS tog emot gästande IK Tun U i deras vita reservställ

IK Tuns förhållandevis unga U-lag har denna superkorta säsong i divison 3 inte riktigt samma fina tabellposittion som de lyckades skaffa sig under fjolåret. Fjolårets flyt med uddamålsvinster i slutminuterna har bytts till oavgjorda resultat denna säsong. Serien består endast av nio lag (IFK Nyköping drog sig som bekant ur seriespelet innan det kom igång) och det betyder att årets säsong endast erbjuder åtta fjuttiga matcher. Nyköpingslaget Hargs BK spelade klart serien i helgen och hade sin avslutningsfest redan då. För IK Tun U återstår i skrivande stund två matcher och under onsdagskvällen möter de suveräna seriesegrarna DFK Värmbol som säkrade återkomsten till division 2 i helgen (då de besegrade Hargs damer med 4-2). Slutrundan för Tun är på söndag då de på hemmaplan möter nuvarande tabelltvåorna Julita GoIF.

IK Tun U gör sig redo för match på Torshargs IP i Torshälla

I division 3-tabellen skuggar Torshälla-Nyby IS sin söndagsmotståndare som har en poäng tillgodo (men Torshälla har en match mer spelad). Nu när jag sitter här under tisdagskvällen och ska skriva dessa rader söker jag bevis för mina killgissningar att Torshäla-Nyby IS kom upp från fjolårets division 4-spel. På Södermanland Fotbollsförbunds hemsida saknas damernas division 4-nivå 2019 när jag letar bland alla serier. Nåväl, ni bör välja att tro på mina ord även om jag som källa t.o.m. är opålitligare än Wikipedia. Torshälla-Nyby IS, hädanefter i brödtexten kallade TNIS av tidsbesparingsskäl, har som avslutning att möta nuvarande tabelljumbon Skogstorps GOIF på söndag.

Torshälla-Nyby IS tar sin egen hemmaplan i besittning

Torshargs IP ligger väldigt fint i ena kanten av Torshälla. Som grannar finns träden och en ladugård. Men man hade också ett gräv- och markbearbetningsprojekt på gång bredvid plastgräset vilket gör att en grävmaskin stoltserar i bakgrunden på några av mina bilder. Även solen har sina skönhetsfläckar.

Söndagens domare Mohammed Mazen Hamid Hamid

Eftersom jag inte sett något av TNIS:s flick- eller damlag på länge var det extra kul att stifta ytlig och flyktig bekantskap med dem denna söndag. Det var ett lag som såg ut att innehålla mycket rutin och erfarenhet men bland spelarna fanns även yngre talanger som hittat sin plats inom damfotbollen. IK Tuns U-lag var med några få undantag betydligt yngre. Ett konstgräslag mot ett naturgräslag och så har det tyvärr blivit nuförtiden. "Tyvärr" eftersom det skiljer en hel del på underlagens beskaffenhet.

Distanserad fotbollspublik på Torshargs IP

Vad fick vi då oss till livs under den tidiga söndagskvällen? Jo, en match som bjöd på chanser åt båda håll och där hemmalaget kanske hade något fler avslut men brände dem kategoriskt och ganska grovt. Gästande lag skapade vassare lägen och hade två chanser som var bra nog för att egentligen ha inneburit mål. I grund och botten två lag som idkade försvarsspel över hela planen på ett tämligen framgångsrikt sätt.

Inledningsvis bytte lagen chanser med varandra där TNIS de första 10 minuterna hade haft de två bästa lägena. IK Tun U å sin sida radade upp några fasta situationer, frisparkar och hörnor, i första halvleken utan att förvalta dem. Frisparkarna tillkom tack vare Tun-anfallaren Line Hööks allt för kvicka och svårstoppade fötter vilket ledde till ett par taktiska fällningar. I matchens 65:e minut kom det första av lägena där Tun verkligen borde ha nätat och under matchens sista 10 minuter, som definitivt gick i bortalagets tecken, borde läget mitt framför mål ha lett till något annat än en boll mitt i händerna på målvakten Lisa Jakobsson.

Unga, kvicka, starka, ettriga Line Höök gick mållös av planen denna gång

Jag fick alltså se min andra mållösa match för dagen. Åka ända till Torshälla och inte få se ett ynkaste litet mål?!? Nåväl, när jag fotar spelar det mycket liten roll eftersom jag har fullt sjå att bevaka alla typer av matchsituationer som uppstår. Och mål är inte allt inom fotbollen.

Utöver tidigare nämnda Line Höök, som haft en intressant utvecklingskurva denna säsong, så vill jag lyfta ytterligare en Tun-spelare som jag tycker förtjänar lite extra beröm. Alicia Kaski Karlsson är väldigt nyttig för IK Tuns U-lag och hon tar ett stort ansvar på mittfältet. Bra där Alicia!

Alicia Kaski Karlsson fördelar bollar på IK Tun U:s mittfält

Med nyvunnen kunskap om att jag hädanefter borde avisera min närvaro med kamerorna för sminkningens skull kan jag lämna ifrån mig ett bildgalleri med 140 bilder som du hittar HÄR >>>

Lycka till i avslutningen av Corona-säsongen 2020!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar