söndag 6 september 2020

Måstematchen som ledde till ångestmatcher

Inför Råby-Rönö IF:s lördagsmatch mot gästande Eskilstunalaget AC Primavera på Råbyborgen i herrarnas division 4-serie uppfattade jag detta som en tillställning av måste-karaktär för nykomlingarna från Råbybygden. Med tanke på att det inte skiljde mer än två poäng mellan lagen i tabellen drog jag slutsatsen att det gott och väl kunde bli jämnt. Teori och praktik har ännu en gång bevisat sig vara två olika saker.

Aj aj aj, Henrik Svehn i Råby-Rönö IF visar vad det handlar om

Råby-Rönö IF har löst sin publikreglering med hänsyn till Corona-restriktionerna genom att man som intresserad publik får lämna in en föranmälan i hopp om att vara en av de första 50 åskådare som just nu tillåts. Den som har varit på Råbyborgen de senaste åren vet att det alltid är betydligt fler än 50 på lagets hemmamatcher. För min personliga del brukar mina matchbevakningar vara både spontana och icke aviserade men det beteendet är inte riktigt sanktionerat av FHM och SvFF för stunden. Till denna match fick jag plats i egenskap av "VIP-media" (tack TK).

Något märkligt så packade all publik ihop sig framför den stängda kiosken

Efter lördagens förlust har Råby sju inspelade poäng efter åtta omgångar, två segrar och en oavgjord samt fem förluster. De tre återstående omgångarna i den rumphuggna säsongen bjuder på bortamatch mot fjärran avlägsna Kvicksund, hemmamatch och derby mot Runtuna och slutligen derby mot IFK Nyköping på Folkungavallen. Något av dessa lag kommer sannolikt att vara under nedflyttningsstrecket när sluttabellen publiceras. Ångestmatcher? Eller gå in i det med öppna ögon, mod i bröstet och gilla utmaningen?

Råby-Rönö IF taggar för match

AC Primavera gör sig redo för drabbning


I mina ögon gjorde sig gästande AC Primavera förtjänta av lördagens seger. Det går att rabbla en massa "om och men" där hemmalagets brända chanser skulle kunnat ändra matchbilden. Men man får inte heller glömma gästernas stolpträff och brända frilägen som sammantaget kunnat resulterat i ytterligare fler mål än de tre som de fixade. Som fotbollsmatch betraktat var det en händelserik och underhållande första halvlek medan den andra var ... dålig.

Domartrion bestod av Zsolt Feith, Pierre Zakaria och Emir Arnautovic


Matchen var inte många sekunder gammal när det plötsligt stod 0-1. Ett yrvaket Råby var inte alls i balans under de inledande minuterna. Därefter tog de sig själva i kragarna och under 20-25 minuter spelade de som jag sett dem göra i lägre divisioner de senaste åren. Finurligt, rejält och vägvinnande. Ett par brända jättelägen efter inläggsspel från kanterna men fortsatt mållöst vilket gjorde att det säkert sved extra mycket när det var Primavera som gjorde nästa mål, 0-2 i 27:e minuten. I 40:e minuten utökar gästerna siffrorna till 0-3 och då var känslan att detta stängde matchen. Primavera hade tillräcklig koll i sitt försvarsspel och Råby hade inte självförtroendet att skapa något framåt.

AC Primavera var enda laget att fira mål på Råbyborgen denna gång


Att den andra halvleken blev en ganska medioker historia har säkert att göra med att Primavera kunde kosta på sig att kontrollera matchen och inte bjuda på några ytor. Råby stångade sig tröstlöst möra på försvarsmuren utan att komma igenom. När minuterna passerade utan några matchavgörande förändringar flyttades mitt eget fokus allt mer mot de mörka moln som rullade in över nejderna. Slutligen kom också regnet som från dugg övergick i ös innan jag och flera med mig hann ta skydd under Råbyborgens ståtliga björkar.

Oroande färg och form på molnen över Råbyborgen


En mållös men inte molnlös andra halvlek summerade denna måstematch till 0-3. Den surmulna känslan hos hemmalaget hade en motpol hos Eskilstunagästerna som definitivt fick fastare mark under fötterna i division 4-tabellen.

Utan problem kan jag plocka fram en man-of-the-match för Råbys del. Det var uppenbart under matchens gång och ännu mer när intrycken marinerat. Att jag dessutom kunde läsa i lokaltidningen att även Råby-tränaren Andreas Hillukkala vill lyfta denna spelare gör saken glasklar. Bra där Robin Jansson!

Råby-Rönö IF:s Robin Jansson försöker sig på ett de luxe-avslut


Avslutningsvis har jag ett par iakttagelser att lyfta fram. Det första är gästande lags staplande av synonymer när de ropar "bra, prima", här finns tidsbesparingar att göra. Den andra saken jag noterade handlar om Råbys matchtröjor. På avstånd såg tröjnumren ut att vara broderade och jag undrade vem sjutton som hade tiden och tålamodet att plita med korsstygn tills jag kom på att årets försäsong var oändligt lång.

Man ska inte underskatta handarbete


Det blev ju ett album med matchbilder även denna gång. Du hittar drygt 140 bilder om du följer denna länk >>>

Nu ser vi fram emot en spännande avslutning på division 4-säsongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar