söndag 27 september 2020

Målrik div 7-avslutning i Oxelösund

På lördagsförmiddagen hade jag skaffat mig ett alldeles förskräckligt kompakt schema. Först behövde jag infria ett löfte om att ta lagfoto samt individuella spelarbilder till Stigtomta IF:s F07-09. Det skulle göras i anslutning till deras avslutande seriematch på Tängsta i Stigtomta. Vid 10.40-tiden hade jag fotat 14 spelare och 4 ledare vilket innebar att nästa stopp var Oxelösund. Familjens yngsta dotter skulle möta Assyriska FF i Flickor div 3. Stigtomta IF har ett samarbetslag tillsammans med Oxelösunds IK:s flickor och tjejerna är födda typ -05 och däromkring. Ramdalens IP och matchstart klockan 11.00, en tidpunkt jag inte riktigt lyckades hålla. I dis blandat med skyar av duggregn styrde jag mot grannbyn och när jag klev ur bilen konstaterade jag att det stank ovanligt mycket av det svavel som järnverket till och från släpper ifrån sig. Mordor.

Jag hamnade alltså i Oxelösund av alla platser. Och när jag ändå var där passade det helt perfekt att bevaka avslutningsmatchen i division 7 Södra mellan Oxelösunds IK och gästande Nävekvarns GoIF. Båda lagen stod på 19 poäng inför matchen, långt från de ohotade ettorna IFK Nyköping U som säkrat seriesegern för ett bra tag sedan.

Oxelösunds IK mot Nävekvarns GoIF på Ramdalen den 26/9 -20

Den beräknade matchstarten klockan 13.00 utsattes för prövning och behov av flexibilitet. Gästernas målvakt, sent anländ till platsen, stod och ryckte i en låst omklädningsrumsdörr borta vid badhuset. Man vill inte börja en fotbollsmatch utan målvakt. Och traditionen bjuder att division 7-matchförberedelser innebär småsnack om ditten och datten, fokus och uppmjukade muskler är blott för de veka ...

Matchens domare var Krister Lindkvist från Katrineholmsområdet

Detta kommer inte att bli det mest fylliga och detaljrika blogginlägg som jag har skrivit. Det måste ändå konstateras att de båda lagens väg till årets säsong varit intressant. Nävekvarn stannade på en mittplats i division 6 säsongen 2019 men begärde ner sig till sjuan inför 2020. Och ödet för Oxelösund är desto brutalare, när A-laget degraderades från division 4 försvann allt och alla vilket lämnade U-laget kvar och de är nu klubbens representationslag.

Nävekvarns-spelarna gör sig redo för säsongens sista match

OIK är redo att ta division 7-säsongen i mål 2020

Matchen mellan de två kustlagen avgjordes i mitten av första halvleken. Efter en öppen och oviss inledning på matchen gjorde OIK tre mål inom loppet av fyra minuter, mellan 23:e till 27:e minuten. Och ett fjärde mål kom i 40:e matchminuten. 4-0 och jag konstaterade att hemmalaget gjort mål på sina chanser medan gästerna inte ens haft några chanser.

Trots allt en del intresserade på den gamla bandyläktaren vid konstgräset

När andra halvleken skulle starta tänkte jag att jag borde fota Nävekvarn i anfallsriktningen till att börja med. I en kvart höll jag mig kvar bakom ena kortsidan innan jag bestämde mig för att skifta till den motsatta sidan. Osis för Nävekvarn eftersom jag hade alldeles för långt till deras mål när de plötsligt började hitta rätt. 4-0 blev till både 4-1 och 4-2 innan OIK i 85:e minuten definitivt stängde matchen. En snabb replik från Nävekvarn i 86:e till 5-3 fastställde slutresultatet.

Målskyttar i denna match blev för Oxelösund denna match Jackrit Jan-Pen med två mål, Muhammad Dashab Rauf, Jonathan Landin samt Amanuel Hadish. För Nävekvarn pytsade Jimmy Ström, Arvid Franzén och Lucas Persson Björnlund. 

Jag blev ombedd att ta en bild på OIK efter matchen

Division 7 är vad det är. Jag gillar denna nivå och den har sin charm. Många spelar trots allt med glimten i ögat, för att det är kul och för att hänga med polarna. Det är inte det sämsta!

Mina 150 bilder från herrmatchen hittar du HÄR >>>

Det är alltid trevligt att komma ner till Ramdalens IP och så var det även denna gång. Jag tackar båda lagen för det som bjöds och önskar er stort lycka till i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar