lördag 12 september 2020

Stigtomtas herrar tilltvålade av Ärla

Det är tyvärr en omöjlighet för mig att hinna titta till alla de lokala fotbollslagen innan säsongen är över. Under en normal säsong finns åtminstone chansen men den pandemi-präglade säsongen 2020 har nyligen börjat och sjunger redan på sin absoluta slutkläm. Åtminstone om man som jag är beroende av att viss publikmängd tillåts, hur skulle jag annars tillåtas närvara? Hur som helst tittade jag under lördagen till Stigtomta IF:s herrar som inför säsongen genomgick en föryngring. Om detta har bidragit till att de går att återfinna högt upp i division 5-tabellen ska jag låta vara oskrivet. Av landsortslaget runt Nyköping verkar Stigtomtas herrlag vara en aning unikt just nu, många av de andra landsortslagen i division 4 och 5 sladdar betänkligt i botten av tabellerna. Tyvärr. Och inte sjutton visade Stigtomta framfötterna denna gång då de var helt utan chans mot gästande Ärla IF, slutsiffrorna skrevs till 0-3 (0-2).

Stigtomta IF:s herrar förlorade mot gästande Ärla IF den 12/9 -20

Pall, stativ, kamerahus och storglugg redo för regnmatch på Stigtomta IP

Det är inte bara i spelartruppen det rört på sig en del för Stigtomta IF:s herrlag. Tränarduon som tog laget genom fjolårssäsongen droppade av under våren och sommaren, plötsligt stod laget utan ledarstab. Några oroande och intensiva sommarveckor senare och bemanningen var fixad. In kom Mats Petersson och Ola Törnberg samt comeback för populäre TV-målaren tillika lagledaren Nicklas Andersson.

Mats Petersson och Ola Törnberg utgör Stigtomta IF:s nya tränarduo

Stigtomta IF gör sig redo för match på Stigtomta IP 12/9 -20

Ärla IF äntrar planen precis till avspark den 12/9 -20

Stigtomta återfanns på en andraplats i division 5-tabellen med 16 inspelade poäng innan denna match. Tre poäng efter serieledande BK Sport efter sju omgångar. Motståndarna Ärla hade spelat ihop 12 poäng. Med få matcher kvar (totalt 11 omgångar) var det trots allt ett schysst slagläge för lördagens hemmalag. Kanske gav detta en anspänning hos laget som de inte alls lyckades kanalisera denna helg. Och möjligtvis sporrade utmaningen gästerna desto mera. Lättare att jaga än att jagas.

Emir Arnautovic flankerad av Bassel Sahiuni och Isak Björkeng Betzholtz

Division 5-matchen började avvaktande från båda lagens håll. Ett lättare regn lade kanske viss sordin på stämningen. Den försiktiga starten från hemmalagets sida skulle snart avslöja brister och även utnyttjas av gästerna som inom 10 minuter avgjorde matchen. 0-1 kom efter 9 minuter på nick där hemmalaget dividerade om att det skulle varit oschysst (vilket jag inte kan se på bilder som jag tagit). 0-2 inom mindre än en minut från första målet var matchens riktiga behållning, en mörsare från långt håll upp i bortre krysset. Fullträff! Vackert! Bra där Lukas Granlund, synd att jag inte alls var beredd med kameran ...

0-1 nickas in av Ärlas Oskar Ehrlin

Den mindre alerta starten från Stigtomta gav inte bara två mål till gästerna utan också väldigt mycket mer arbetsro för det rödtröjade gänget från Eskilstunas utkanter. Även om hemmalaget hittade en något stabilare grund att stå på i sitt spel så var Ärla bättre i alla avgörande moment.

Till och från regnade det under lördagseftermiddagen

I halvtid stod det 0-2 och det fanns ingenting som indikerade en scenförändring inför andra halvleken. Duellspelet vanns av Ärla, de hade längre ben i alla situationer när det handlade om att suga åt sig bollar, de var i regel först på alla bollar och framförallt satte de hård press på Stigtomtas bollhållare. Det sistnämnda stressade hemmalaget till ideliga misstag. Faktum är att jag inte minns ett enda avslut på mål från Stigtomta i denna match.

Det kom ett mål till och det var Ärlas William Aldrin som i matchminut 88 säkert placerade in 0-3, otagbart nere vid Fredrik Larssons vänstra stolpe.

Resultatet 0-3 fastställdes i 88:e minuten av Ärlas William Aldrin

Inga hemmaspelare att presentera som målskyttar denna gång. Precis som förra helgens matchbevakning då jag såg Råby-Rönö IF förlora i division 4 med 0-3 på hemmaplan. Det förefaller som att jag inte är önskvärd på några fler matcher i sydöstra Södermanland, vilket av våra hemmalag vill ha mig som olyckskorp vid sidlinjen? Jag vill ändå lyfta fram ett par spelare i Stigtomta IF som jag tyckte gjorde helt okej insatser. En luttrad veteran i form av Mikael Hjelm som blev insläppt på gröngräset i andra halvlek. Och en ung talang som kom till föreningen inför säsongen, Linus Arringe bidrar med en härlig attityd ute på planen.

Stigtomta IF:s Mikael Hjelm

Stigtomta IF:s Linus Arringe

I en haltande tabell behåller Stigtomta IF sin andraplats, åtminstone till söndagen då Hällbybrunns IF kan gå om dem vid seger över serieledande BK Sport. Ärla ligger en poäng bakom Stigtomta, en tredjeplats med 15 inspelade poäng. Rafflande upplösning av division 5-säsongen är att vänta.

Jag avslutar med ett par iakttagelser. Den första är till Stigtomtas Martin Erikssons stora förtret, jag har tydligen fortfarande förmågan att ta förskräckligt fula bilder på den stackars vänsterbacken. Den andra saken är något jag hörde under första halvleken då jag satt i närheten av Ärla IF:s mål. Ironin när Ärlas målvakt muttrade "jävla bonne" om en Stigtomta-spelare var förlamande underhållande. (Ärla är ett samhälle två mil utanför Eskilstuna med ungefär 1300 invånare. Att jämföra med Stigtomtas 1,5 mil utanför Nyköping och ca 2000 invånare.)

Bilder från matchen? Jodå, jag lyckades skrapa ihop ett bildgalleri som du hittar HÄR >>>

Peace out

2 kommentarer:

  1. Nu är det ju så att Ärlas målvakt och de flesta spelarre bor i Eskilstuna. Och i Ärla bor faktiskt typ 2200 personer 🤷🏻‍♂️

    SvaraRadera
  2. Nu är det ju så att Ärlas målvakt och de flesta spelarre bor i Eskilstuna. Och i Ärla bor faktiskt typ 2200 personer 🤷🏻‍♂️

    SvaraRadera