måndag 31 augusti 2020

Varje match har sin historia

Du kanske tycker att jag helgen den 29-30/8 skrapade i botten av fotbollsbaljan. Damernas division 4 på lördagen och herrarnas division 7 som söndagsavslutning. Själv gör jag så gott jag kan för att få dig att tänka om, det genuina och fotbollens själ står att finna bland dessa matcher. Så är det, det är på något sätt både charmigt och befriande. Och oavsett nivå har varje fotbollsmatch något att berätta för oss. Även om de avslutas i höstrusk och ihållande regn.

Västerljungs IF vs Sjösa IF en regnig augustikväll


För mig som fotograferande bloggare kunde gärna division 7-matchen mellan Västerljungs IF och Sjösa IF på Norrbyvallen i herrarnas division 7 Södra ha slutat annorlunda. 0-0 och inte ett endaste gult kort innebär att jag inte får ens en gnutta draghjälp. Nu måste jag skriva om annat än målen, visa bilder på annat än målgörare eller syndabockar. Åh du obarmhärtiga öde.

Västerljungs IF

Sjösa IF

Domare Elias Varli slapp omständligt efterarbete med matchrapporten


Hemmalaget Västerljungs IF:s anläggning Norrbyvallen gjorde mig lyrisk vid mitt allra första besök hos dem under 2019. Nu ska det även nämnas att gästande Sjösa IF innehar en idrottsplats som har ett närapå episkt rykte om sig i Södermanland. Till dem kommer jag kanske så småningom, nu handlar det det om en annan anläggning. Nu handlar det om Norrbyvallens Krigare mot Sjösapojkarna, en match där de båda lagens kvalitéer främst handlade om avväpnande försvarsspel och mindre om målfyrverkerier.

Måttlig publikmängd och väl tilltagen distansering

Denna division 7-match började i ett förhållandevis gott tempo. Ett tempo som dock sjönk drastiskt efterhand som första halvleken förlöpte. Spelet präglades av många goda intentioner men där inte praktiken riktigt synkade med teorin. Säga vad man vill om herrspelare men de har en orubblig tro på sin egen förmåga. Det ska gå, det kan gå, det borde gå. Äsch, det gick inte. (Medan damspelare är mer drabbade av dåligt självförtroende och testar inte alltid idéer och gränser.)

Det var korta bollinnehav och 0-0 i halvtid var inte ett faktum som någon kom sig för att protestera mot. Den andra halvleken började dock med en ribbträff från Sjösa och närmare än så skulle inget av lagen komma denna kväll. Båda lagen visade lite hetare vilja i andra halvleken och matchen blev intensivare. Det var ovisst in i det sista även om jag tyckte gästerna hade de något spetsigare anfallsförsöken.

Regnet i slutet av matchen gjorde ingen glad men bilderna blev lite intressanta i alla fall

För att vara en division 7-match var det en mycket välbevakad tillställning. Mediauppbådet (!) bestod inte enbart av undertecknad bloggare/fotograf utan det stora jobbet gjordes av Sjösa IF:s egen livestream-duo som direktsände matchen i etern. Sjösa har i Corona-tider tagit initiativet och erbjuder södra länets fotbollsintresserade sändningar via sin SolidSport-kanal. Snyggt!

Livesänd division 7-fotboll

Som konstaterats tidigare i denna text fick jag ingenting gratis vad gäller spelarpresentationer denna match i och med att någon målskytt inte gick att finna när slutsignalen ljudit över Västerljungstrakten. Nu väljer jag istället att plocka ut några spelare som i mina ögon gjorde sig förtjänta av en extra lång och varm dusch efter matchen.

Västerljungs lagkapten Johan Karlsson lägger ingenting emellan när han spelar boll. En pådrivare och kämpe, stabil och utan några direkta misstag. Bra där!

Johan Karlsson, Västerljungs IF

Backklippan och veteranen Tommie Lagerman spelade resolut och var robust som en armerad fura. Lugnet själv med en uppoffrande spelstil och tvärsäkert huvudspel.

Tommie Lagerman, Västerljungs IF

Ännu en backspelare som stod för en helgjuten insats och som förklarade varför denna match slutade mållös var Sjösa IF:s lagkapten Fredrik Mobeck. Hans rutin från division 5-spel med Tystberga GIF lyste som en fyrbåk i Sjösas backlinje.

Fredrik Mobeck, Sjösa IF

Slutligen vill jag nämna den spelare ute på planen som jag tyckte skapade allra mest framåt. En lirare som jag faktiskt inte riktigt kände igen utan hockeyhjälm på knoppen. Eddie Jinglöv, utnämningen "Matchens anfallare" är din. Om det nu betyder något i en mållös match ...

Eddie Jinglöv, Sjösa IF

Jag konstaterade att Västerljungs IF borde ha försökt reglera antalet besökande mördarsniglar på Norrbyvallen. Planens bortre långsida var full av de små slemmiga krabaterna och ljudet av poppande sniglar när jag råkade trampa på dem ljuder fortfarande i mina öron.

Västerljungs avbytarbänk var ivrig att ge sig på coachning av lagkamraterna ute på planen innan de plötsligt bytte samtalsämne och började prata om att det var dags att städa runt fotbollsplanen. Jodå så att.

Jag avrundar denna utläggning med en länk till de 150 bilder som jag fick ihop under matchen. Du hittar bilderna via denna länk >>>

Stort tack för nöjet en regnig söndagskväll och lycka till i det fortsatta seriespelet till båda lagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar