söndag 9 augusti 2020

Dukat och serverat för rugby-finaler

Vår svenska rugby har som alla andra sporter påverkats av den pågående pandemin. Rugbyförbundet satte tävlingsstarten denna säsong till den 1/8 och då drog det igång med buller och bång. Åtminstone gjorde 7-mannaspelet det. Ett normalt år hade segrarna i herr- och damklassen av 7s korats under SM-veckan men hela det arrangemanget skrinlades detta nådens år. Förstås. Nu har istället två omgångar med kvalificeringsrundor ägt rum den 1/8 samt 8/8 och finalspelet sker helgen den 15-16/8, för herrarna på Bollspelaren i Norrköping och för damerna blir det en resa till Malmö.

Sweden 7s Rugby Series
Kvalomgång 2 för damerna i region Norr/Mitt avgjordes på Bollspelaren den 8/8


Jag tillfrågades av rugbyförbundet om jag var beredd att fotografera damernas kvalspel den 8/8 samt herrarnas finalslutspel den 15-16/8. Nu är den första delen avklarad och jag tar med mig många härliga spelsekvenser men även en solsveda i nacken och på armarna efter lördagens svettiga prövning på Bollspelaren. Ja, sedan har jag ju en väldig mängd bilder att dela med mig av också.

Bollspelaren i Norrköping, rugbynästet i min hyfsade närhet
rugbysekretariat
Sedan SM-veckan anordnades i Norrköping 2016 har skylten blivit en aning sliten


Till Norrköping denna augustilördag hade 6 stycken lag anslutit. Ett av lagen i region Norr/Mitt hade riktigt nära med tanke på att det var Norrköping Troján. Övriga lag var Enköping RK, Uppsala RFC, Stockholm Berserkers RFC, Södertälje RK samt Hammarby IF Rugby dam 7s. Av dessa lag skulle de fyra främsta utkristalliseras för att få möjligheten att åka söderut kommande helg.

Bollspelaren Norrköping
Uppvärmning i 30 graders värme kan synas överflödig ...


De sex lagen var uppdelade i två stycken trelagsgrupper som inledde dagen med gruppspel. När detta var avklarat mötte gruppettorna de som kommit tvåa i respektive grupp i något som bäst kan beskrivas som semifinaler. Grupptreorna möttes i en placeringsmatch och därefter följde en "bronsmatch" samt en avslutande finalmatch mellan semifinalsegrarna. Allt som allt fick jag 11 härliga rugbymatcher till livs mellan klockan 10.30-17.00.

En swish-kiosk med dryck och utlämning av förbeställd lunchlåda


Sedan förra helgens spel i omgång 1 kunde man ana hur utgången i flera av matcherna skulle bli. Rugby tycks därmed ha vissa likheter med racketsporten squash, hur märkligt det än kan låta. Är motståndet snäppet bättre blir det stora siffror. 7-mannarugbyn är dessutom som en vidöppen ladugårdsdörr för den som har kontroll och fart. Jisses så jobbigt det måste vara att ena sekunden knosa på för allt vad man pallar och i nästa sekund göra en maxlöpning på typ en planlängd. 7s spelas i två halvlekar om 7 minuter med 3 minuters pausvila. Utöver detta tar spelarna gärna en slurk vatten så fort tillfälle ges vid lyckade försök och målsparkar.

Bollspelaren i Norrköping
7-mannarugby är ett ständigt jagande efter boll och motståndare


Du hittar alla resultat efter omgång 2 den 8/8 via denna länk >>> När gruppspelet var över blev resultaten jämnare mellan lagen som möttes. Jag noterade hur oerhört glada Södertälje-tjejerna blev när de satte några försök mot Hammarby i placeringsmatchen. Jag noterade också att det tydligt gick att ta på den något förtätade stämning som uppstod i finalmatchen mellan Norrköping Troján och Enköping. En prestigematch, helt klart, och Enköping hade i omgång 1 besegrat Troján med 14-7. Denna gång blev det 19-17 till Trojáns fördel och man kan ana att det smäller om och när lagen stöter ihop med varandra under kommande helgs SM-slutspel.

Bollspelaren Norrköping
Liten tuva borde inte växa på konstgräs


Att spelarna orkade med så många matcher i värmen denna lördag är för mig en gåta. Nu lyckades de både prestera underhållande rugby samt sätta på sig sina allra bästa gameface framför kameran. Något jag är alldeles extra tacksam för. Rugby är så belönande för mig som sportfotografnörd, intensiteten och närvaron lyser igenom i varje spelaren anlete.

Norrköping Trojáns damer segrade i omgång 2


De publikfria tillställningarna runt om i landet och världen gör att lösningar med livestream blivit allt mer angelägna. Och så var det även denna lördag på Bollspelaren. Kanske kan ändå mina bilder från tävlingarna tillföra detaljer som inte syntes på det rörliga mediet. Kanske blir en och annan grimasch påtaglig och uppenbar. Du hittar drygt 300 bilder från lördagens 11 matcher via denna länk >>>

Stort tack för förtroendet att dokumentera damernas 7-mannarugby. Jag hoppas att jag kan erbjuda någon slags material även efter herrarnas SM-slutspel den 15-16/8.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar