tisdag 18 augusti 2020

Mästerskapshelg för rugbyherrarna

Efter en helg med Sveriges åtta bästa herrlag i 7-mannarugby har jag kanske blivit lite erfarnare, lite klokare. Definitivt inte vackrare. Det står också klart att många frågor väckts i mitt huvud kring sporten rugby. En sak vi alla vet är att Stockholm Exiles är svenska mästare anno 2020. Grattis!

Stockholm Exiles RFC tog SM-guldet i 7s den 16/8 2020


Lördagen den 15:e augusti inleddes SM-slutspelet för herrlagen på Bollspelaren i Norrköping. En bokstavligen glödhet arena för det gruppspel som innebar tre matcher för varje deltagande lag. De två grupperna såg ut som följer:

Grupp A

Norrköping Troján
Stockholm Exiles RFC
Hammarby IF Rugby
Lugi RK

Grupp B

Enköping RK
Spartacus RUFC
Göteborg RF
Erikslund KF

Tävlingssekretariat och mediahylla under rugby-SM


Efter lördagens matcher med ett väldigt tajt spelschema hade agnarna separerats från vetet. I mina korta anteckningar ser jag noteringar som "Kul!", "Lugi ledde 14-12",  "Vändning!", "Exiles rörligare och kvickare" och det mer kryptiska "Hoppsan i halvtid!". Förhoppningsvis hade spelarna en fantastisk tävlingsdag, jag hade nämligen the time of my life. Typ.

Termometern tangerade 30-strecket men det bekom inte vissa individer ...


Inför söndagens finalspelsrundor såg vi fram emot följande semifinaler:
Stockholm Exiles RFC - Spartacus RUFC
Enköping RK - Norrköping Troján

Det blev ganska tydliga siffror i båda semifinalerna där Stockholm Exiles vann med 33-0 och Enköping vann med 26-5. Inga direkta skrällar i finalen således. Bronsmatchen mellan Norrköping Troján och Spartacus slutade 17-5 till hemmalagets fördel. Inte heller någon större skräll även om göteborgslaget Spartacus var en frisk fläkt som bjöd på intressant spel under hela SM-helgen.

Ett två tre, TYST. Troján bronsmedaljörer i 7s år 2020.


Finalen bjöd på hård och inledningsvis jämn kamp. Exiles och Enköping gick till den tre minuter långa pausvilan med likaläge, 5-5. Stockholmarnas rutin och spetskvalitéer vägde dock tyngst och de kunde höja segerbucklan efter slutresultatet 17-12.

Samtliga helgens resultat hittar du HÄR >>>

Lineup för Stockholm Exiles RFC och Enköping RK

Prisceremoni för medaljörerna i 7s 2020 på Bollspelaren

Tjommen på knä framför laget hade en bättre position än vad jag hade för denna bild ...

Jag har sedan första gången jag såg en rugbymatch live fattat att detta inte är en sport för sillmjölkar. Det bor ett lejon i bröstet på varje rugbyspelare. Därmed inte sagt att alla är två meter långa och enbart uppbyggda av muskler och pannben. De kommer i alla format och sorter men modet och den enorma kärleken till sin sport enar dem på något sätt.

Med befarad huvudskada plockas man av planen, så är det bara

Lite blod stoppar inte en rugbyspelare men det måste torkas bort innan du får fortsätta


En sjumannamatch varar i 2 x 7 minuter. Det kan tyckas ynkligt men tempot är furiöst och ytorna är enorma. De spelar ju på samma planstorlek som i 15-mannarugby. Lag med illersnabba sprintrar kan nyttja de ytor som uppstår (hur bra motståndarna än ställer upp och försvarar sig). Den smarta och rutinerade spelaren läser och förutser, agerar mer än reagerar. Jodå, det finns utrymme för teknisk briljans parallellt med kraften av ett frontalkrockande ånglok. Denna kombination är så oerhört fascinerande för mig som rugby-novis vid sidan av linjen. Jag förstår ännu inte alla detaljer i regelverket men med lite upplärning kommer jag att fylla de kunskapsluckorna så småningom. En sport med låg ingångströskel för den som vill titta (till skillnad från t.ex. amerikansk fotboll som är ett pausfyllt mysterium för den oinvigde).

Att söka skugga mellan helgens matcher var en absolut nödvändighet för lagen


Mellan rugbydamernas kvalspel förra helgen och herrarnas SM-slutspel pratades det rugby hemma vid köksbordet hos bloggaren. De tonåriga döttrarna funderade på vad som definierar en boll. Sfärisk? Rund? En rugbyboll kan väl per definition inte kallas en boll? Borde en innebandyboll verkligen kallas boll. Till sist kom jag på att allt uppenbarligen kan kallas en boll, se bara på en badmintonboll!

Vad definierar egentligen en boll?


Mina tankar när jag suttit och redigerat bilder efter rugbyherrarnas SM-helg har snurrat kring rugbyns tillvaro i Sverige. Som bekant har jag i Nyköpingstrakten inget lag i min absoluta närhet. Hur rekryterar egentligen rugbyn sina spelare i Sverige? När jag läser om Norrköping Trojáns damlagsspelare verkar många ha börjat som unga vuxna, vissa av dem har spelat handboll innan. Inga fotbollsspelare som lockas? Hur snabb inlärningskurva behöver de unga vuxna ha för att hävda sig på rugbyplanen? Hur vågar man spela sin första rugbymatch?

Sjumannarugbyn är allt annan än statisk. Varje match är dessutom som en litet mini-drama. Hur gör man detta rättvisa med en kamera bredvid planen? Jag har samlat mina alster, korta sekvenser mätta i tusendelar, från helgens SM-slutspel och du hittar dem här:

Lördagen den 15/8, gruppspel, 324 bilder >>>

Söndagen den 16/8, slutspel, 246 bilder >>>

Ännu en gång gratulerar jag Stockholm Exiles till ett välförtjänt SM-guld och jag tackar varje lag, varje spelare och alla funktionärer för årets rugby-upplevelse på Bollspelaren. För mig var det top-notch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar