söndag 8 maj 2022

En välkommen återkomst för seniorfotbollen i Vrena

Med något års mellanrum känner jag att jag har hamnat på exakt rätt ställe vid exakt rätt tillfälle med mitt anteckningsblock och mina kameror. De där tillfällena då varenda himlakropp tycks linjera. Utfallet behöver inte nödvändigtvis innebära att jag får med mig de bästa bilderna som jag har tagit men känslan av sportens innersta väsen har gjort sig påmind. Feeling, inspiration och en önskan om att klamra mig fast vid ett fruset ögonblick på historiens tidslinje. Så var det under lördagen på Mårtens Vall i Vrena. Och jag visste i förväg att det skulle bli så.

Vrena IF:s fotbollsherrar tog emot Nävekvarns GOIF hemma på Mårtens Vall den 7/5 -22

Egentligen var min plan att åka till Gubbängen i södra Stockholm under lördagen för att fotografera premiärmatcher i ett par olika rugby-serier. Matcherna blev inställda med kort varsel då Gubbängsfältets gräsplaner inte bedömdes spelklara efter vinterdvalan. Plötsligt gavs möjligheten att istället hitta en lokal fotbollsmatch att rikta uppmärksamheten emot. Slaget om Täckhammarsbro ute på Råbyborgen? Lockande, men redan gjord vid ett par tidigare tillfällen. En division 7-match i Vrena mellan en nykomling och ett rutinerat lag som jag nog stött på oftare på bortaplan än på deras egen hemmaanläggning Hyttvallen? Taget!

Mårtens Vall i Vrena

Vrena, grannbyn med det fantastiska läget mellan sjöarna men som också ständigt balanserar på gränsen till härdsmälta då antalet reflexvästar alltid befinner sig snubblande nära den kritiska massan. Kanske är det så att jag som Stigtomta-bo hyser en viss avundsjuka på det som finns hos vår västliga granne? Den som varit med ett tag har också koll på fotbollsplanen Mårtens Vall. Kanske vet man även var Strandängen är belägen vilket ger bonuspoäng.

Den södra långsidan av Mårtens Vall är anpassad för de mest konditionsstarka kantlöparna

Likt fågel Fenix har seniorfotbollen hos Vrena IF rest sig ur askan och dammet från nätrullare och kantbollar. Det är ju så att Vrena IF har en livskraftig bordtennisverksamhet och när fotbollen gått på sparlåga och bandyverksamheten tyvärr upphört att existera har bordtennissektionen varit fanbäraren i idrottsföreningen. Säsongen 2009 var den senaste då Vrena IF:s herrar spelade och tittar man i den sluttabellen ser man hur mycket som hänt i den lokala fotbollen i sydöstra Södermanland sedan dess. En konstant tycks i alla fall vara Nävekvarns GOIF, de var med då och de kom till Mårtens Vall även denna lördag. Den som vill fördjupa sig i Vrena IF:s intressanta historia kan läsa deras sammanställning HÄR >>>

En efterlängtad inmarsch på Mårtens Vall

Lördagens match var i omgång två av division 7 Sydöstra. Vrena IF inledde med att förlora mot Tystberga GIF på bortaplan (Rosvalla konstgräs, förlust 0-3) medan Nävekvarn GOIF inledde på "hemmaplan" (plastgräset på Ramdalens IP) med att besegra Telge City FC med 2-1.

Lineup med fotbollsknattar för Vrena IF:s herrars första hemmamatch sedan säsongen 2009

Naturgräs i början av maj är inte alltid den lättaste underlaget att bemästra. Kombinationen av glest gräs och hård torkad jord/lera bjuder på en hel del utmaningar. Inte ens den ganska utbredda mossan på Mårtens Vall kunde kompensera för detta. Division 7-matchen präglades således av en hel del mittplanskamp snarare än framgångsrikt anfallsspel. Den första halvleken började dock med att Nävekvarns Pontus Grindberg redan i 3:e minuten gjorde 0-1 och han blev således den första seniormålskytten sedan 2009. Grattis!

Nävekvarns GOIF:s Pontus Grindberg stod för premiärmålet på Mårtens Vall

Innan den första halvleken var slut fick vi faktiskt se en hörna också. Det dröjde ända till 43:e matchminuten innan Nävekvarn ordnade denna även om den blev resultatlös. Den andra halvleken bjöd inte publiken på särskilt mycket förändringar i matchbilden. 29 minuter in i halvleken utökar Pontus Grindberg lagets ledning och efter 33 minuter kommer också 0-3 via Ismail Mohamed Jama.

Publik i kanten av Mårtens Vall


På stopptid fick den månghövdade publiken äntligen jubla över Vrena IF:s första hemmamål efter att ha tvingats att väntat i en eon. Att det skulle bli lagkaptenen och huvudtränaren André Timonen som stod för detta mål kändes logiskt, han var utan tvivel planens bäste spelare denna lördag. Slutsiffrorna skrevs således till 1-3 vilket gör Vrena IF fortsatt poänglösa medan Nävekvarns GOIF är obesegrade i inledningen av säsongens division 7-spel.

Vrena IF:s André Timonen

Det må vara att vädret denna lördag var lite lynnigt. Att den heliga fotbollsmarken i Vrena lämnade en del övrigt att önska. Jag är tacksam över att ha fått dela samma mylla och inramning som spelarna och publiken. Det här kommer jag att bära med mig inombords länge. För dig som har svårare med närminnet kan jag erbjuda ett fylligt bildgalleri med ca 230 bilder som du når HÄR >>>

Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar