lördag 13 augusti 2022

Hargs och IFK:s damer i varmt fredags-derby

Det var med blandade känslor som jag åkte till Krikonbacken under fredagskvällen. Givetvis såg jag fram emot derbymötet mellan Hargs BK och IFK Nyköping men det var ju för bövelen 30 grader varmt ute och det har en avskräckande inverkan. Nu ligger gudskelov Krikonbackens fotbollsplan i storskogsskugga och inledningsvis svepte svalkande vindar förbi vilket bidrog till riktigt drägliga förhållanden. (Ända tills vinden mojnade och varenda flygmyra bestämde sig för att svärma vid bortre långsidan ...)

IFK:s Moa Nyström och Hargs Maria Damperud Landin i duell på mittplanen

Genom åren har derbymatcherna på damsidan i vår lokala fotboll underhållit och tillfört det där lilla extra för mig. Vissa lag har kommit och gått, spelaromsättningen kan man inte heller bortse från. En av konstanterna (förutom anläggningarna) verkar ändå vara Lena Karlsson Aronsson och Maria Damperud Landin som sedan flera år återfinns i Hargs BK. Måtte ni aldrig sluta, då känner i alla fall jag mig vilsen! Och denna trygghet i form av erfarenhet och rutin var en av de stora skillnaderna mellan lagen i fredagens derby.

När jag bänkade mig vid mittlinjen på bortre långsidan innan match kändes lagtemperaturen högre hos hemmalaget än hos de inte så långväga gästerna. De unga IFK-spelarna verkade tystlåtna och inneslutna i sig själva medan HBK-spelarna kändes taggade på ett mer utåtriktat sätt. Kanske spelade det in att det saknades några tunga namn hos IFK jämfört med när jag såg dem på Folkungavallen i slutet på maj. Å andra sidan har Hargs damer verkligen kämpat i motlut hela säsongen och parkerar fortsatt i botten på tabellen.

Publiken bänkad i motljuset för att ta fredags-derbyt på Krikon

Lagen hade tydligt var sin halvlek i detta derby. Hargs-tjejerna dominerade i den första halvleken och gick till pausvila med 2-0 i bagaget efter mål av Maria Damperud Landin och Tilda Eklund Eriksson i 6:e respektive 35:e minuten. I andra halvleken kändes det mer som att HBK-spelarna blev återhållsamma och rädda om poängen, kanske även tröttare, än att det var IFK som drastiskt ändrat på något i sitt spel. Resultatet av detta blev i alla fall att IFK skapade farligheterna och kunde också reducera i 82:a minuten. Ett mål som i matchrapporten tillskrevs Tilda Karlsson även om jag i fotbolls-appen såg att det angavs som självmål.

Några fler mål blev det inte och Hargs BK fick äntligen säsongens första seger vilket antagligen gladde mer än att det var en derbyvinst.

Du hittar ett drygt 150-tal bilder från matchen HÄR >>>

Tack och på återseende!

3 kommentarer:

  1. Lena Karlsson-Aronsson13 augusti 2022 kl. 16:08

    Alltid en ära att ha dig på våra matcher Lasse! Extra kul o se dig nu efter allt du gått igenom. Du har verkligen varit saknad! Du är verkligen en kämpe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena! Jag är glad och nöjd med att ta mig fram för egen maskin, utan kryckor, och gör vad jag kan för att hinna med så många lokala fotbollslag som möjligt under innevarande säsong.

      Radera
  2. Lena Karlsson-Aronsson13 augusti 2022 kl. 20:14

    Det förstår jag Lasse. Och du har jobbat hårt för att ta dig fram för egen maskin. Du är grym! Det är verkligen ett privilegium att vi har dig som bevakar våra lokala fotbollslag🤗👏

    SvaraRadera