söndag 28 augusti 2022

Division 6-derby på Hagstumosses konstgräs

Lördagen den 27:e augusti var det dags att göra ett strandhugg en bit upp i bevakningsområdet för en herrmatch i de något lägre divisionerna. Nu när Gnesta FF:s damlag ligger i träda får herrlaget hålla fanan högt på egen hand. Och det gör de för närvarande i division 6 Nordöstra, alltså inte samma division 6-serie som bl.a. Sjösa IF spelar i. Men de har i alla fall en derbymotståndare att tampas med och det är Trosa-Vagnhärad SK:s U-lag. De båda lagen möttes på Hagstumosses plastgräs vid lunchtid på lördagen och det lockade undertecknad vars anteckningsblock och kamerautrustning behövde vädras även denna helg.

Gnesta FF och TVSK U möttes lördagen den 27/8 -22 på Hagstumosse

Så här i slutet av augusti och med ett täckande molnskikt över huvudet kan man ju förutsätta att det ska vara tämligen friskt och svalt. Icke alls, luften denna lördag var lika lätt att andas som mjukost. Typ. Käftsmällen som mötte mig när jag klev ur bilens AC-kylda kupé framför Hagstumosses nya inomhushall var inte att leka med. Spelarna hade inte behövt värma upp, varenda led och muskel torde ha befunnit sig i lämplig arbetstemperatur utan minsta ansträngning.

Jag måste erkänna att jag nog inte hade någon som helst koll på de båda lagen eller dess spelare. Gnesta FF såg jag på Tyrsvallen ifjol då de mötte Tystberga GIF men i övrigt är det inte ens regelbundet som jag stöter på dem eller TVSK U. Att det i huvudsak var två unga lag ute på planen stod klart efter en optisk besiktning. Och att det var två lag som föredrog att spela boll istället för att brunka blev uppenbart. Inget ont i att fokusera på att rulla boll istället för att knosa och kriga men det gav färre heta närkampsdueller och det har nog aldrig hänt att jag åkt från en fotbollsmatch med färre bilder än denna gång.

Fotbollspublik vid Hagstumosse IP

Redan från första stund tog Gnesta FF tag i spelet och bollinnehavet. De försökte inledningsvis mana på sig själva att hålla upp bolltempot men ju längre matchen led desto lägre blev tempot. Och det är förståeligt med tanke på tidigare nämnda kvalmiga värme. Nu kunde de göra 1-0 i 14:e minuten och 2-0 i 24:e, båda målen av Linus Holmgren, och hade en säkert grepp om matchen i halvtid. Inte förrän i pausen tog jag en titt i serietabellen och insåg att Gnesta med sina 15 inspelade poäng på 13 matcher rimligtvis skulle vara något starkare än TVSK U som var poänglösa så här långt in i säsongen.

Det hände inget dramatiskt under andra halvleken som förändrade scenariet ute på planen. Gästerna mäktade med några fler anfall men blev aldrig riktigt sylvassa medan hemmalaget visade kyla i ett par avslut och ökade på till 3-0 i 67:e genom Alexander Ekman och slutligen 4-0 i 90:e minuten genom Alve Eriksson.

Som bevis för min närvaro har jag samlat ihop 119 bilder i ett bildgalleri som du kommer åt HÄR >>>

Jag tackar båda lagen för det som bjöds i den varmkvava augustiluften och önskar lycka till i det fortsatta seriespelet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar