söndag 11 september 2022

Säker hemmaseger för IFK i envetet höstregn

Bättre väder har man ju upplevt, inte tu tal om annat. Med knappt en halvtimme kvar till matchstart på PlatinumCars Arena i Norrköping (väderprognosstaden nr 1) tittade jag i väderappen som minsann förkunnade uppehållsväder. Nåja, eftersom det fortfarande duggregnade satte jag på mig regnjackan. Den satt kvar hela matchen men jag kan intyga att det inte fanns en torr fläck vare sig på mig eller min kamerautrustning efter Elitettan-mötet mellan IFK Norrköping och Rävåsens IK Karlskoga på lördagseftermiddagen den 10:e september i nådens år 2022. Anteckningsblockets sidor flöt ihop till en ljusblå pappersmassa värdig Holmens Bruk där ute i Bråviken.

Påtaglig väta och regntunga skyar över PlatinumCars Arena

Det ska ändå sägas att jag inte alls var lika sur i sinnet som kroppsligen. Fotboll på Elitettan-nivå är verkligen bra och jag kom på mig själv med att inte riktigt hinna med i svängarna efter att ha vant mig vid att fota herr- och damfotboll på lägre nivåer de senaste månaderna. Dessutom gladde hemmalaget med att vara så där härligt intensiva och tempofulla som jag hade önskat att de skulle ha varit redan från början av denna säsong. För så var det ju inte inledningsvis, trots förhandstips som pekade på en topplacering säsongen 2022. IFK har dock hittat fram till det som den hårt spända bågen utlovade och med sju kvarvarande omgångar är de verkligen med och kämpar om någon av platserna där uppe i toppen som leder till avancemang eller åtminstone kvalspel.

IFK Norrköping besegrade Rävåsens IK Karlskoga med 4-1 under lördagseftermiddagen

Mot RIK Karlskoga var det endast seger som räknades om kontakten med tredjeplacerade Alingsås FC United skulle bibehållas. Lördagens gäster kämpar i botten av tabellen och behöver medvind, nedförsbacke och en smula flax under resten av säsongen för att ha en chans att klättra och behålla statusen som Elitettan-lag nästkommande säsong.

Huvuddomare Erik Karlgren assisterades av Zebihullah Ahmadi och Nishan Zado

Redan i 4:e minuten rullade Elsa Burvall in 1-0, välplacerat via bortre stolpen men inte det hårdaste avslutet som setts på den klassiska fotbollsarenan. Hemmalaget dominerade matchen och styrde det som hände med högt bolltempo, hård press när motståndarna hade bollen samt robust och säkert spel utan direkta misstag. 2- 0 kom också logiskt efter en klassisk "snett-inåt-bakåt" där Sabina Ravnell dundrade in bollen i nätmaskorna efter drygt 20 minuters spel.

Den andra halvleken bjöd på ett par farligheter från gästerna men i övrigt såg det ut som under den första halvleken. Även regnet föll oförtrutet vidare, tyvärr. 3-0 görs av Selma Berggren från hörnflaggan i 53:e minuten. 4-0 tillkommer på straff i 74:e minuten där Wilma Leidhammar inte gjorde några misstag från straffpunkten. Reduceringen och fastställandet av slutresultatet 4-1 gjordes minuten senare på nick av Elin Berggren.

Efter 19 spelade omgångar ligger IFK Norrköping på en fjärde plats i årets Elitettan, tre poäng bakom Alingsås. Det gäller nog att IFK går hyfsat rent i återstående sju matcher och den riktigt svåra nöten att knäcka är den stundande matchen mot serieledande Växjö den 1/10 på hemmaplan. Resten av motståndarna är för närvarande placerade efter IFK i tabellen. Med det självförtroende som verkar finnas i gruppen är ingenting omöjligt men jag vill ju inte vara den som jinxar deras chanser ...

Min kamp mot vädrets makter renderade trots allt ett välfyllt bildgalleri från lördagens match och du hittar drygt 200 bilder HÄR >>>

Tack till båda lagen för en härlig kamp, bra fotboll och god underhållning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar