söndag 12 februari 2023

SM för mångkamps-veteraner på Rosvalla

Naturligtvis förtjänar friidrotten ett bättre blogginlägg från min sida än vad detta blir. På många sätt är friidrott fascinerande och de flesta har någon slags relation till sporten. Vissa av oss blev mer motvilligt utsatta för friidrott under skolgången medan andra av oss tilltalades av variationen och den individuella prestation som krävs för att göra sig gällande mot andra utövare. Sporten har dessutom stort genomslag i media men då handlar det om utövare i den yttersta världseliten.

Hur är vårt förhållande till friidrott i dess egenskap av breddsport? För min del är det skralt även om jag är hyfsat medveten om vad t.ex. Nyköpings BIS Friidrott erbjuder för alla åldrar. Gillar man att springa snabbt eller långt kan man antingen köpa sig skor med dessa egenskaper eller se till att göra jobbet och träna målinriktat. Typ.

Mattias Sunneborn, 52 år och still sharp

Landets friidrotts-veteraner hade anledning att besöka Multihallen på Rosvalla lördagen den 11/2 då det var SM i mångkamp. Eftersom jag befann mig i det stora byggnadskomplexet för att titta till Nyköpings cheerleading-stoltheter Legacy Allstars hade jag anledning att smita ifrån för att titta till friidrotts-kämparna under en knapp timme. Även om de äldre friidrotts-deltagarnas energinivåer inte nådde upp till cheerleading-reaktorerna i lokalen bredvid så var det utomordentligt trevligt att se prestationerna på höjdhoppsmattan, längdgropen och i kulringen.

Multihallen på Rosvalla i Nyköping

För den som vill läsa mer om tävlingen rekommenderar jag en titt i vad Nyköpings BIS Friidrott skrivit HÄR >>>

Om du vill ha kompletta resultat hittar du dem HÄR >>>

Tyvärr fick jag inte med särskilt många deltagare på bild under min korta stund i hallen men du hittar ett 80-tal bilder HÄR >>>

Jag fick i alla fall se en deltagare dra baksidan och fick även största respekt för den funktionär vid längdhoppsgropen som ägnade sin lördag åt att hålla i en kon, två flaggor samt hukande blänga rakt ner på en plastelina. Kudos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar