onsdag 15 augusti 2012

Ålberga GIF tog inte chansen

Lagom till matchstart täcktes himlen av ett högt moln men under hemresan lämnade detta moln en glipa vid horisonten. Och den nedgående solens sista strålar smekte trädtopparna längst min återresa i den gröna och sköna augustikvällen. Nu var det inte så poetiskt hela tiden, det såg med all önskvärd tydlighet myggorna till att förhindra.

När jag anlände till Dambroängen för att bevittna derby-mötet mellan Ålberga GIF:s och Kvarsebo IK:s damer i Östergötlands 7-mannaserie så möttes jag av en enorm samling bilar på parkeringen. Wow liksom, damfotbollen regerar tänkte jag, men fick rätta mig ganska snart på den punkten. Det visade sig att även Ålbergas herrlag var på plats men deras träning förpassades till skogen...


Ålberga GIF:s herrlag fick dra till skogs!

Nu var ju även gästerna talrika då många anhöriga följde med till grannorten.


Kvarsebo-tjejerna hade ett stort följe.

Förutsättningarna för matchen kan du läsa i det tidigare inlägget (som aldrig gick att skicka precis innan matchstart, tyvärr.) Men hur gärna Ålberga-damerna än hade velat vinna så lyckades de inte med detta då de redan i halvtid hade hamnat i underläge med 0-2. Och när domaren efter 60 spelade minuter förkunnade att nu fick det räcka för idag så var siffrorna 2-4.

En avgörande skillnad mellan lagen idag var att Kvarsebo hade den spets som krävs för att avgöra matcher. Inte helt oväntat gjorde Kvarsebos skyttedrottning Malin "Palmen" Palmgren ett par mål ikväll och hon var också den som inledde målskyttet i minut 8.


Malin Palmgren, målfarlig anfallare i Kvarsebo IK.

I 21:a minuten utökar gästerna sin ledning genom ett skott som via en touch går över Ålberga-målvaktens fingrar. Och inte mer än 3 minuter efter periodvilan kommer också 0-3, även denna gång var det Malin Palmgren som blev målskytt men det skedde på en rättmätigt blåst straff.

I andra halvleks 18:de minut hittar äntligen hemmalaget målnätet då lagkapten Angelika Karlsson gör mål i samband med en hörna. Glädjen varade inte särskilt många sekunder innan Kvarsebo ännu en gång ökade på sin ledning och det stod 1-4 hastigt och mindre lustigt för Ålberga.


Angelika Karlsson trycker här in Ålbergas första reduceringsmål.

Hemmalaget gav dock inte upp utan skapade en del halvchanser. Till dessa kan räknas en klockren ribbträff av Angelika i 23:e minuten. Med 2 minuter kvar av matchen kommer 2-4. Hemmalagets Sofia Johansson höll sig framme då ett lågt skott fipplades med av en annars utmärkt målvakt i Kvarsebo.


Sofia Johansson i Ålberga GIF gjorde ett mål (dock inte i denna situation.)

Spontant kan jag tycka att denna match hade kunnat sluta oavgjort. Ålberga hade bollinnehavet (med liten men ändock marginal) och förde spelet under huvuddelen av matchen. Men gästande Kvarsebo IK var lite vassare, inte bara framför mål utan kanske något precisare och snabbare i omställningar och passningsspel.

Jag stod och funderade på varför båda lagen hade lite för stor förkärlek till långa uppspel tills jag insåg att i 7-mannafotboll finns inte så himla många spelare att sikta på när man vill passa bollen. Och "långa" uppspel är det ju egentligen inte heller när man betänker att spelplanen är klart mindre än en 11-mannaplan.

Jag måste ge lite extra beröm till Ålberga GIF:s Gunilla Nordenberg. Ok, hon "glidtacklade" Malin Palmgren med straff som följd (och det kanske man inte ska ösa beröm över henne för) men fanns alltid spelbar längst bak i planen och bidrog mycket till linjerna i Ålbergas spel.


Gunilla Nordenberg laddar bössan.

Jag nöter ju inte precis på vägen mellan Stigtomta och Ålberga, det här var första matchbevakningen hos dem för säsongen, men för mig fanns i alla fall en obekant spelare med i hemmalaget idag. Om jag inte tar fel i laguppställningen heter hon Malin Karlsson.


Malin Karlsson, ny bekantskap i Ålberga GIF.

Jag rundar i och med detta av och konstaterar att det blev ännu en sen kväll i fotbollens tjänst. Du hittar några fler matchbilder i bildgalleriet.

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar