söndag 26 augusti 2012

Hargs BK stötte på patrull i trean

Vad var det som hände? Jag har kommit totalt i otakt denna helg. Sedan jag slutade jobbet i fredags eftermiddag har jag hunnit ner till Oxelösund där yngsta dottern spelade träningsmatch mot OIK:s F04/05, vidare till Rosvalla (som ni kanske läst om här på bloggen) och en kortare vila innan lördagen bjöd division 3-match på Krikonbacken mellan Hargs BK och Åkers IF (mer om denna match här nedan.) Privata åtaganden från lördag eftermiddag till sent för att därefter hoppa upp tidigt på söndagsmorgonen då det skulle hinnas upp till Södertälje och zonsammandrag för min 9-åriga tjej. På hemvägen stannade familjen till på Krikonbacken för att titta på den 16-åriga dottern då hon spelade med HBK/SIF mot IK Viljan 2 i division 5B (mer om den matchen i ett efterföljande blogg-inlägg.)

Och nu sitter jag här med anteckningar och bilder från ett par dam-matcher som ska redovisas. Vad hände? När hände det? Minns jag något? När kan jag vila...? :-)


Tungsprunget på Krikonbacken under lördagens match (efter åskregnet på fredagskvällen.)

Krikonbackens gräsmatta reser sig såsom fågeln Fenix. Dock ej ur aska utan ur lera och till synes livlös mull. Vårens eländiga stubbåker har nu blivit en frodig och grön fotbollsplan. Fredagskvällens skyfall gjorde tyvärr underlaget lite mjukt, tungsprunget och något halt men tveklöst i spelbart skick.

Jag gladde mig åt att kliva ut bredvid en fotbollsplan för matchspel under dygnets ljusare timmar. Fredagskvällen eländesmörker kändes avlägset och jag undrade lite för mig själv varför Nyköpings BIS ägnar sig åt ljusskygg verksamhet framåt nattkröken och om det är för att de vill slippa bli fotograferade?

Matchen som denna lördag spelades på Krikons gräs blev en styrkedemonstration av gästande Åkers IF. Jag har redan konstaterat att jag tidigare inte sett dem ute på en elvamannaplan. Det var klasskillnad mellan lagen idag och framförallt i inledningen av matchen hade Hargs-tjejerna ingenting att sätta emot.

5 minuter in på matchen tar Åkers IF ledningen och efter ytterligare drygt 5 minuter kommer 0-2 innickad på hörna av planens kortaste aktör.


Nr 10 i Åkers IF, lagkapten Jessica Nordling, nickar in Åkers andra mål för dagen.

Hargs första regelrätta anfall och bollkontroll på motståndarnas planhalva ägde rum i 19:e minuten och mynnade ut i en resultatlös hörna. Åker hinner göra sitt tredje mål innan Harg vaknar till och bjuder upp till lite rejälare motstånd. Och även om Åkers IF spelade fiffig, snabb och fin anfallsfotboll så fick de också visa att de kunde spela en ganska tuff fysisk fotboll som tangerade gränsen för det tillåtna. Med 7 minuter kvar av första halvlek snurrar Åker in 0-4.


Mycket duktig i Åkers IF var lagkaptenen Jessica Nordling.

Andra halvlek spelades i ett lägre tempo (tacka tusan för det på den tungsprungna planen och det faktum att tillställningen kändes avgjord.) 0-5 kom i inledningen av andra halvlek och avslutande 0-6 gjordes i 69:e matchminuten.

Åkers IF vinner fair and square. (Med tanke på det jag såg av dem denna lördag blir jag ännu mer imponerad över Nyköpings BIS seger på bortaplan över det svart/gula laget häromsistens.)

Och nog hörs han, tränare Toye Cardeståhl i Åkers IF. Jag undrade emellanåt i andra halvlek om hans lag låg under med typ 20-0... Men han verkade ha god hand med spelarna och som de spelar så måste de ha en skicklig coach!


Toye Cardeståhl, tränare i Åkers IF.

Ett par spelare att nämna i hemmalaget finns också. Jag tyckte att mittfältsspelande Evelina Johansson gjorde en klart godkänd insats med få misstag.


Evelina Johansson i Hargs BK.

Och unga, lovande talangen Jenny Eriksson Litzell fick en hel del speltid. Jenny som är 97:a har framtiden för sig och har haft en spännande utveckling denna säsong. Sedan sommaren uppflyttad från äldsta flicklaget till damtruppen i Hargs BK.


Jenny Eriksson Litzell fick känna på hetluften i division 3 för Hargs BK.

Du hittar ett 30-tal bilder från matchen i bildgalleriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar