lördag 25 augusti 2012

Tappert BIS stred förgäves

Himlen var mörkare än den stora skuggan över Mordor när jag gled in till Rosvallas parkering under fredagskvällen. Matchstart kl 19.30 mellan hemmalaget Nyköpings BIS och gästande Telge United FF i damernas division 3. När jag tog de första stegen mot konstgräsplan B där övriga 19 i publiken stod kom första regndroppen. Denna första droppe skulle inte bli ensam i sin färd ner mot marken utan följdes av ett regn som närmast kan beskrivas som ett skyfall. Blötare har jag nog inte varit utan att ha duschat eller badat och chanserna till något som liknar EN bra fotbollsbild försvann i ett mörker svartare än ett, ursäkta uttrycket, sotar-arsel.


Avspark. Sofia Kjellberg i bakgrunden ser minst sagt ruggig ut i regnet.

Jag har inte många bilder från matchen, och kommer inte att göra texten särdeles långdragen heller. Gästerna från Södertälje var bästa laget i första halvlek. De tog ledningen i 9:e minuten på nick i samband med en hörna.


Där satt den. Telge United tar ledningen i matchen.

Det var möjligtvis en och annan individ med Telge-sympatier som kunde uppbringa något som kunde indikera trivsel. Hemmapubliken och Bissornas lagledare led...


Nyköpings BIS lagledare Kenneth Persson övade klädsim.

Telge var rättvist i ledning efter första halvlek. Och för hemmalaget blev inte inledningen av andra halvlek särskilt munter heller. Efter ett inledande BIS-anfall tar Telge bollen, kontrar blixt(!)-snabbt och gör 2-0 innan minuten har gått av del 2 i kvällsmatchen.

Men när 20 minuter passerat av andra halvlek har BIS tagit över och sätter stor press på ett allt mer stressat och tillbakatryckt TUFF. Frisparkarna nere på bortalagets försvarshalva kom allt tätare och i 26:e minuten reducerar Frida Jarngren för hemmalaget. Ett logiskt mål och välförtjänt efter tappert krigande från de rödtröjade tjejerna.


Frida Jarngren gjorde Nyköpings BIS reduceringsmål till 1-2.

Trots fortsatt BIS-iver så lyckades Telge-tjejerna få lite bättre kontroll på sig själva och jämnade ut spelet något. Matchen slutade 1-2 och det är i mina ögon inte helt orättvist sett till alla 90 minuter. Telge spelade bra i första halvlek, Biss hade andra halvlek men kom inte till några riktigt vassa chanser utöver målet. Att lagen spelade oavgjort den 27/6 i Södertälje var nära att inträffa igen. Trots förlusten för hemmalaget kan konstateras att de är inne i en positiv trend då de i senaste omgången slog topplaget Åkers IF med 3-1 på bortaplan. Att förlora mot duktiga Telge med uddamålet är inte kattskit!


Regnmolnen skingrades och månen tittade ner på oss.

I kön för att ta mig ut från konstgräsplanen efter matchen tyckte jag mig höra att Nyköpings BIS damer har en förstärkning på gång. Om jag fattade rätt får vi snart se en stark och snabb tjej ånga fram i den röda tröjan och Biss tunna trupp får en välkommen avlastning.

Några få regntunga bilder hittar du i bildgalleriet.

God natt!

1 kommentar:

  1. Jag har kommit på att jag nog uttryckt mig klumpigt och fördomsfullt.

    Ber härmed alla arslen där ute om ursäkt! Det finns naturligtvis en maasa andra delar av en sotare som är minst lika svarta.

    SvaraRadera