tisdag 11 juni 2019

Hänryckt på folkrace-tävling

I helgen roade sig ett 150-tal folkrace-ekipage med entourage och publik på Björshultsbanan utanför Nyköping. SMK Nyköpings tvådagarstävling, sponsrad till namnet BDS-pokalen, avgjordes den 8-9/6. Att det var under pingsthelgen hade gått mig helt förbi, borde jag ha stannat hemma för att pingstpynta istället för att fota skrynkliga bilar?

Och det där med motorsport och damm är ju inte helt unikt

När söndagens gled in mot eftermiddagen hade 120 heat körts innan det var dags för final-passet (med 12 stycken A-, B- och C-finaler i de olika klasserna samt en avslutande superfinal). Jag var inte på plats överhuvudtaget under lördagen och gled in lite nonchalant någon timme efter att söndagens heat startade klockan 10.00. Och jag lämnade arenan när A-finalerna skulle börja ... Ibland kommer livet ikapp och jag var trots allt nöjd med att få andas, lukta, se och höra folkrace under någon timme.

Varvet i depåområdet försöker jag värna om, det är kul att se all aktivitet mellan heaten
En mindre justering av fälgkanterna behövde göras med finmekanikerns bäste vän släggan
Det är snarast så att slät plåt på en folkracebil ser konstigt ut

Motorsport lockar och folkracetävlingar drar onekligen publik. Det är underhållande, händelserikt och väldigt överskådligt att konsumera motorsport på Björshultsbanan. Många rödbrända armar och anleten kunde skådas efter lördagens värmedallrande solkanonad. Söndagens mer molniga och växlande väder var dock mycket mer i min smak.

Publiken kantade Björshultsbanan under helgens folkracetävling
Ibland moln, ibland sol, emellanåt blåsigt och även några regnstänk

I tävlingsprogrammet läser jag bland annat följande om vilka klasser och hur många anmälda det var under tvådagarstävlingen:

  • Junior, 26 startande
  • Dam, 22 startande
  • Veteran, 20 startande
  • FWD, 45 startande
  • RWD, 44 startande
Hur många som verkligen kom till start ska jag låta vara oskrivet. Tyvärr har jag i skrivande stund, två dagar efter att tävlingarna är avslutade, inte ett enda resultat ett redovisa. Hade jag stannat för att fotografera även de avgörande finalerna hade jag kanske kunnat berätta mera men nu får jag hänvisa till SMK Nyköpings hemsida där resultaten sägs publiceras så småningom.

BDS-strandflaggor kantade Björshultsbanan
Under pågående tävling är anslagstavlan vid sekretariatet välbesökt bland förarna
Dignande prisbord, galet många pokaler som skulle delas ut efter tävlingarnas slut

En folkracetävling av denna storlek snor man inte ihop i en handvändning. Hemmaförarna som ville vara med i tävlingen hade betinget att själva ordna fram två funktionärer vardera om de skulle ges chansen att tävla. Det går åt många händer och fötter, ideella krafter som vi måste vara rädda om och även berömma. Insatserna är helt avgörande för om motortävlingarna ska kunna genomföras, något som självklart också gäller det stundande SM-rallyt den 14-15/6.

Funktionärer på startplattan
Banfunktionärer från några stationer som tillsammans vänder en bil på rätt köl efter en vurpa

Tävlingsledningen berättade för mig att det inför tävlingarna höjts röster från vissa förarhåll mot SMK Nyköpings val att köra dessa tävlingar med ett alternativspår. Ur förarperspektiv skulle det innebära en säkerhetsrisk. Jag kan personligen omöjligen värdera detta men under den stund jag var vid banan såg jag inga incidenter vid utgången av alternativspåret, däremot smällde det på andra håll där förare laddade för fullt och tryckte sig själva eller andra över ända. För mig som publik tillför ett alternativspår en intressant aspekt där förarens taktiska förmåga sätts på spel. Nog om detta.

Ett alternativspår måste tas en (eller vid tjuvstart två) gång(er) under ett heat
Vägval (till vänster alternativspåret)

Som vanligt började jag mitt besök vid Björshultsbanan med ett par varv i depåområdena. Därefter började jakten på tävlingsansvarige som kunde ge mig access till innerplanen. Att fota från sidorna av banan funkar men nackdelen är att man då befinner sig en bit över de tävlande vilket inte är optimalt (tycker jag).

Där nere bland trailer-släpen i långböjen hamnar jag och mina kameror allt som oftast

Med gul väst och ett klartecken från tävlingsledningen tog jag mig in på innerplanen och började med att fota ett par heat i närheten av mållinjen. Sedan rörde jag mig ner mot banans bortre domäner. Efter det sista heatet innan finalerna behövde arrangören göra ett längre uppehåll för att ombesörja ett ordentligt underhåll av underlaget.

Banan blev ompysslad innan finalkörningen

Denna gång gjorde jag mig verkligen ansträngningen att försöka panorera med långa slutartider i större utsträckning än någonsin tidigare. Ett vågspel eftersom det riskerar att fylla kameran med enbart suddiga och misslyckade bilder. Men om min panorering sitter är det ju riktigt trevligt eftersom det ger mer skjuts och fart i bilderna.

SMK Nyköpings Adam Carlsson i den framhjulsdrivna klassen 
Richard Ådén, SMK Nyköping, tävlade i den bakhjulsdrivna klassen

Självklart fanns det många förare som tävlade för SMK Nyköping på plats. Och många, många andra namnkunniga och skickliga förare. Min närvaro var inte heltäckande under denna tävlingshelg och jag fick bara med en bråkdel av alla ekipage. Så blev det denna gång och nästa tävling är det andra förares tur, eller otur beroende på hur man ser det, att fastna på bild. Jag har hur som helst fått ihop ett mustigt och matigt bildgalleri med över 300 bilder som du hittar HÄR >>>

Nu laddar jag om kamerabatterierna till det stundande SM-rallyt. Kanske hittar jag rätt i terränglådan och hinner lägga någon av helgens timmar vid en specialsträcka och i så fall hoppas jag på härlig fart, bra fotomöjligheter och en och annan actionfylld bild. Om inte jag lyckas med detta önskar jag hur som helst SMK Nyköping stort lycka till med jättearrangemanget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar