tisdag 4 juni 2019

IFK Norrköpings damer kryssade mot Jitex

Under flera år blev jag som Nyköpings-anknuten bortskämd med fotboll på division 1-nivå tack vare IFK Nyköpings skickliga fotbollstjejer. Jag hyser stor respekt för vad som krävs för att vara etablerad som spelare och lag på den nivån. Steget upp till Elitettan är dock enormt och därifrån upp till Damallsvenskan ännu större. De senaste två åren har det inte blivit mycket division 1-fotboll för mig och detta rådde jag bot på under söndagseftermiddagen när jag åkte till grannbyn för att spana in en match mellan två toppkandidater i division 1 Mellersta Götaland.

IFK Norrköping FK tog under söndagen emot Jitex Mölndal BK på Östgötaportens plastmatta

Som bloggare har jag sökt mig ner till Norrköping en och annan gång för att få ta del av bl.a. rugby och basket. Precis som jag åkt till Katrineholm för bandyns skull (men även för rugby). Att jag varit i Norrköping enstaka gånger och dessutom emellanåt jobbat på ett kontor i Industrilandskapet gör inte att jag hittar i staden och definitivt inte kring f.d. Idrottsparken eller Östgötaporten aka Nya Parken som den klassiska Peking-arenan benämns. Mer om det senare. Det finns en viktig anledning till varför IFK Norrköpings fotbollsdamer är intressant för mig som tidigare konsument av sydsörmländska damfotbollskonster på division 1-nivå. En liten men naggande god koloni av flyktade spelare från mina hoods finns numera i kamratlaget söder om länsgränsen.

Tidigare IFK Nyköpings-spelaren Filippa Sjöberg spelar numera i IFK Norrköping, liksom ...
...alltid lika vassa avslutaren Alma Sjödahl och ...
... DFK Värmbols unga talang Ebba Sjögren.

Utöver de tre ovan nämnda spelarna återfinns även IFK Nyköpings försvarstalang Lisa Flisell i IFK Norrköping. Under söndagens match kunde tyvärr inte Lisa vara med p.g.a. sjukdom. Det slog mig hur hysteriskt svårt det var att skriva Filippas, Almas och Ebbas efternamn när jag publicerade bilder i sociala medier efter söndagsmatchen. De hade ju kunnat ha efternamn som inte var så snubblande snarlika varandra. Minsta gemensamma nämnare är "Sjö..." och det räcker för att jag ska slinta på tangenterna.

Det som tidigare hette Idrottsparken har blivit Östgötaporten (eller Nya Parken som det sägs i folkmun)

Under åren har mina stigar korsats av både IFK Norrköpings och Jitex fotbollsdamer. Det har varit matcher som lämnat vissa minnen och de har faktiskt en sak gemensam där jag i allra högsta grad varit inblandad. Båda lagen har spelat avgörande kvalmatcher upp till Elitettan och gått bet. IFK gick på en traumatisk nit mot Brommapojkarnas damer hösten 2013 (länk till bildgalleriet) och Jitex gick på en mina mot Västerås BK 30 hösten 2016 (se det bildgalleriet här). Jitex, denna anrika klubb som spelat så stor roll under den svenska damfotbollsutvecklingen, har jag även sett i damallsvenskan mot Eskilstuna United i april 2014 (de bilderna hittar du här).

IFK Norrköpings startelva mot Jitex den 2/6 -19
Jitex startelva på bortaplan mot IFK Norrköping den 2/6 -19

Det var två lag med toppambitioner som drabbade samman på Östgötaportens konstgjorda gräs under söndagen. När fjolårssäsongen summerades landade Jitex på första plats (därefter förlust i Elitettankvalet mot Borgeby FK) och IFK kom in på en god andraplats 6 poäng efter Jitex. Eftersom jag inte följt något av lagen på nära håll kan jag inte redogöra för hur de brukar spela, om de haft stor spelaromsättning sedan fjolåret osv. men kvalitet brukar ha en viss kontinuitet och båda lagen har inlett denna säsong hyfsat stabilt.

Matchens domartrio bestod av huvuddomare Patricia Yacoub assisterad av Benjamin Joseph samt Linda Eriksson Kartal

Gästerna från Mölndal började matchen bäst. Ja, de var alldeles uppenbart bättre under hela första halvleken. Förvisso brände hemmalaget av något enstaka avslut men spelmässigt styrde Jitex händelserna. Med ett betydligt stabilare och säkrare passningsspel hittade de ofta ut mot kanterna och ner mot kortlinjen där de kunde göra farliga inspel. Gästerna vände också spelet från kant till kant på ett sätt som inte IFK mäktade med. Hemmalagets passningsspel var allt för ojämnt matchen igenom och prestationen gav inte något längre bollinnehav. Om en avgörande passning slogs på djupet var den oftast för lång och rann ut över kortsidan.

Enligt matchrapporten fanns det 107 åskådare på läktarna under matchen

När 0-1 kom i 38:e minuten var det på en fast situation då Jitex fick en frispark strax utanför straffområdet. Jag var inte riktigt beredd med kameran när Sarah Mellouk valde att lyfta in en lång lyra och det var nog inte heller IFK:s målvakt Julia Nyström som fick se bollen passera hennes uppsträckta armar och in under ribban. Att gästerna ledde i halvtid var inte på något sätt märkligt utifrån spelet och den trevande insatsen från hemmalaget.

Julia Nyström i IFK Norrköpings mål tvingades se när bollen seglade in ovanför henne
Jitex Mölndal BK:s Sarah Mellouk gav sitt lag ledningen i slutet av första halvleken

Det kom en andra halvlek som visade upp ett betydligt bättre kämpande hemmalag. In på planen efter pausvilan kom Ebba Sjögren som med energi, attityd och vilja tog för sig och visade vägen. Nu skapades anfall med betydligt frekventare intervall och med större glöd hos kamratlaget. Passningsspelet stämde fortfarande inte men de gav i alla fall inte Jitex samma möjligheter att bygga upp sitt spel lika obehindrat som i första halvan. Minuterna gick och trots att gästerna inte skapade särskilt mycket framåt såg det ut som om trepoängaren skulle följa med spelarbussen västerut efter matchslutet. I första tilläggsminuten kommer dock en sista chans då IFK får en hörna. I efterdyningarna av denna bakåtnickar Alva Selerud in kvitteringen och fastställer resultatet till 1-1. Sammantaget ett resultat som summerade matchen i sin helhet ganska bra även om det satt mer än hårt åt för IFK. Tro sjutton att de var väldigt glada då målet var ett faktum.

IFK Norrköpings Alva Selerud blev poängräddare med sitt nickmål på stopptid
Här nickar Alva en boll som passerar Hanna Kohl i Jitex-målet
Stor glädje i hemmalaget efter den räddade poängen i slutsekunderna av matchen

Det skaver lite efter mitt besök på Östgötaporten och IFK Norrköpings damlagsmatch. Deras hemsida avslöjar inte mycket om verksamheten (matcherna hittade jag inte i alla fall) och man verkar förutsätta att alla besökare av deras matcher är bekanta med den stora arenan tack vare herrlagets förehavanden. På Facebook hittade jag mer information men det betydde ju inte att jag hittade bättre kring Östgötaporten för det. Njae, jag kan inte riktigt rekommendera ett förstagångsbesök på någon av damlagsmatcherna om man inte vill vara med om extraordinära äventyr (och långa promenader från de markerade parkeringsplatser som Google Maps hänvisar till). Nu när jag lyckats hittat dit (och till den lilla oansenliga entrén på månens baksida) lär det bli fler besök. Det är spelarna värda!

Många har redan hunnit se några av mina bilder från matchen som jag släppte ut i det fria under söndagskvällen. Jag konstaterade när jag redigerade resten av det urval jag har gjort att det tyvärr inte blev riktigt bra. Jag kämpade med värmedaller över konstgräset, hårda kontraster i solskenet och svåra skuggor från ena läktarsidan men det har jag tampats med tidigare. Denna gång är jag mest frustrerad över att jag aldrig kom riktigt nära spelet, det kändes som om spelet alltid var på andra sidan planen utifrån min position. Det blir så ibland och jag böjer mig ödmjukt för saker och tings besvärlighet. Du får hålla tillgodo med det som blev och du hittar drygt 180 bilder HÄR >>>

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar