lördag 1 juni 2019

Semifinaler i rugby 7s på Bollspelaren

Kristi himmelsfärdsdagen kunde för egen del inte tillbringats på bättre sätt. Under torsdagen avgjordes semifinalspelet i rugby seven inför sommarens finalspel i samband med SM-veckan (i Malmö). På Bollspelaren i Norrköping gjorde fem lag från landets södra halva upp om fyra finalplatser.

7-mannarugby på Bollspelaren, här ses Malmö mot Wexiö RK i en av semifinalmatcherna

Det var något år sedan jag senast såg 7-mannarugby. Det har däremot blivit ett par landskamper och några seriematcher för Katrineholm i 15-mannavarianten. Rugby 7s är galet intensivt, konditionskrävande men också mycket mer öppet än 15-mannarugbyn. När det inte blir lika grötigt och brötigt så uppstår onekligen fler fotomöjligheter, något jag uppskattar. Matcherna spelas i 2 x 7 minuter och det är nog alldeles tillräckligt om man ska kunna gå av planen efteråt. Med någon timmes vila är det dags igen och hur spelarna pallar är för mig obegripligt.

Bollspelaren i Norrköping får åtminstone fem tummar upp från undertecknad
Däremot är den intilliggande konstgräsmattan den sämsta jag har sett

Till det södra semifinalspelet hade utöver hemmalaget Norrköping RK Troján följande lag sökt sig till Bollspelaren; Göteborg RF, Erikslund KF, Wexiö RK samt Malmö. Dessa fem lag gjorde upp om fyra finalplatser men den lilla twisten var att Malmö redan är direktkvalificerade till finalen i och med att SM-veckan avgörs i Malmö. Och då blev det ytterligare intrikatare att Malmö kom sist på noll inspelade poäng efter torsdagens semifinalspel.

Norrköping RK Troján
Erikslund KF
Malmö
Wexiö RK
Göteborg RF

För mig framstod Göteborg som det lag som satt inne med mest kompetens denna tävlingsdag. Jag kom till första matchen klockan 11.00 och hade planerat att stanna i max två timmar. Nu blev klockan 15.45 innan jag åkte så jag såg betydligt fler matcher än jag tänkt. Förvisso missade jag två väldigt intressanta matcher som avslutade semifinalspelet och i mötet mellan Wexiö RK och Göteborg RF visade det sig att smålänningarna var snäppet vassare än västkustlaget. Wexiö vann med 19-12 och tog alltså full pott med fyra segrar av fyra möjliga.

Sekretariatet på Bollspelaren gömmer sig bakom banderollen från året då SM-veckan avgjordes i Norrköping

Vi fick en sluttabell efter torsdagens spel som såg ut så här:
Wexiö RK, 8 poäng
Göteborg RF, 6 poäng
Norrköping RK Troján, 4 poäng
Erikslund KF, 2 poäng
Malmö herr, 0 poäng

Tyvärr alldeles för lite publik på Bollspelaren under semifinalspelet

Till finalspelet den 29-30/6 ansluter följande lag från den norra halvan; Stockholm Exiles RFC, Enköping RK, Södertälje RK samt Hammarby. Det är i alla fall vad jag fått fram av rugbyförbundets hemsida.

Domarna som turades om att döma på Bollspelaren var Michael Vestorp samt ...
... Elin Person

Under de fem timmar som jag fanns i Norrköping under torsdagen så växlade vädret från mulet till solgassigt men också tillbaka till både blåsigt som blyertsgrått. Strax efter att jag lämnade arenan lär det ha kommit en regnskur också. Jag väntar fortfarande på det tillfället då jag ska få favören att fota rugby på en blöt, lerig och kladdig gräsplan. Det är rugby på riktigt och jag kan inte tänka mig annat än att spelarna uppskattar detta också, på något konstigt och skruvat sätt.

Partytält och blåst är inkompatibla

Med iver som en taggad iller fotograferade jag för glatta livet och lyckades få med mig på tok för många bildfiler på minneskorten. I mitt urval bland de 2000 filerna har jag plockat fram drygt 300 bilder som du hittar HÄR >>>

Tack för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar