söndag 3 november 2019

Allsvensk lördag

För ett par olika 11-mannasporter var lördagen den 2/11 speciell. Själv hade jag startat dagen på ett ypperligt sätt genom att ta del av TV-sändningen från VM-finalen i rugby mellan England och Sydafrika. Vilket VM det har varit och vilken final vi fick se! Men rugby är en 15-mannasport och räknas alltså inte in i detta sammanhang.

Allsvensk bandypremiär på Backavallen mellan Katrineholm Bandy och IFK Kungälv

På vägen till grannbyn Katrineholm lyssnade jag på Sportradion som ivrigt refererade upplösningen av fotbollens Allsvenska 2019. Spännande, javisst, men mitt och en hel del andras fokus låg istället på en helt annan allsvenska denna eftermiddag. Bandy var sporten som gällde trots plusgrader och duggregn.

Betongportalen in till Backavallen såg trots allt inbjudande ut
Sedan ett tiotal dagar ligger den konstfrusna isen på Backavallen i Katrineholm

Den 10:e mars spelades den senaste tävlingsmatchen för Katrineholms Bandyherrar på Backavallen. Då handlade det om kval för att klara sig kvar i Bandyallsvenskan. Något laget hanterade på ett stabilt sätt. Nu har man under 7 månader förberett sig för en ny allsvensk säsong och försäsongens träningsmatcher har inte gett mer än en seger. Alltså kan det ha funnits en hel del tvivel om lagets slagkraft inför seriespelet 2019/20.

Det var inte trängsel bland publiken denna novemberlördag (472 åskådare fanns på plats)

I skaran av bandynoviser står jag i de främre leden. Ingen tvekan om att jag saknar mycket av kunskaperna kring denna eminenta sport. När IFK Kungälv stod för motståndet i premiären förundrades jag över deras valda kulörer. En kamratförening som har röd-blå färger som förstaval? Precis som "alla andra" bandylag (känns det som)? Hur som helst måste jag lyfta på hatten för deras busslast med supportrar som verkligen gav premiärmatchen en finfin inramning! Glada och med positivt stöd till laget i deras hjärtan trots en otroligt tung match för deras spelare.

IFK Kungälvs supportrar satte färg på tillställningen
Och med samma färger återfanns givetvis även Katrineholms egen bandyklack på Backavallen

Den stabila och komfortabla segern för Katrineholm Bandy med 7-2 denna lördag är något man bör analysera med försiktighet. En inledande match där det är helt omöjligt att dra för stora slutsatser om lagens status, förmågor och slagkraft. Oavsett vilket är det för katrineholmarnas del befriande skönt att börja med en så stabil seger som det nu blev. Och att "rätt" spelare fick trycka bollen i nätmaskorna mer än en gång.

Spelarna tackar publiken efter premiärsegern på Backavallen

Inom loppet av matchens första 6 minuter hade Katrineholm Bandy gjort både 1-0 och 2-0. Premiärskytt blev notoriske målskytten Niklas "Messi" Eriksson och hans mål följdes sedan upp av lagkaptenen Linus Doktare. Dessa två herrar gjorde även 3-0 och 4-0 i 14:e respektive 26:e minuten. Gästerna från västkusten såg tilltryckta och tilltufsade ut och ju längre matchen led desto svårare hade de att hålla humöret i schack.

Niklas "Messi" Eriksson gjorde sammanlagt tre mål i premiärmatchen mot IFK Kungälv
Linus Doktare gjorde två mål i premiärmatchen för sitt Katrineholm Bandy

Kungälv tog chansen att via en hörna sätta en pyts i 46:e minuten. Mål innan halvtidsvilan kan ha psykologiskt viktig effekt. Och jag såg framför mig det jag sett några gånger tidigare på Backavallen; ett hemmalag som blir uppätet i andra halvleken. Så blev icke fallet.

IFK Kungälv reducerade till 4-1 på hörna i slutet av första halvleken

Hemmalaget började andra halvleken precis så bra som de började den första halvleken. 5-1 gjordes i 47:e minuten av Eric Lisell. Hur tryggt och stabilt som helst. Detta följdes upp av Lucas Palm som knackar in en målvaktsretur fram till 6-1 i 56:e minuten.

Eric Lisell gjorde 5-1 och firade med några uppgivna Kungälvsspelare i bakgrunden
Katrineholm Bandys Lucas Palm utökade till 6-1 i 56:e minuten

Andra halvlekens spel innebar inte ett riktigt lika stort spel- och bollinnehav för hemmalaget som under matchens första halva. Det innebar inte att de inte hade kontroll på sin motståndare och händelserna där ute på den svårspelade isen. Det kom dock ytterligare en reducering av Kungälv, också på en hörna, och 6-2 flimrade på resultattavlan i 65:e minuten.

Jag har ofta sett motståndarlag på Backavallen göra hörnmål men väldigt mycket mer sällan hemmalaget göra samma sak. Nu fick jag ändå uppleva just detta när Niklas Eriksson knackar in 7-2 och fastställer slutresultatet i den 93:e matchminuten. Gott så.

Fantastiskt kul att bandyn är igång igen. Att jag behöver åka några mil för att se den betyder ingenting, Backavallen och Katrineholm känns som nästgårds för mig som Stigtomta-bo. I ett allt mer tilltagande mörker och med sällskap av elbelysningen över Backavallens is kanske det inte blev några kioskvältarbilder men för mig som sportfotointresserad gäller det att passa på att besöka Backavallen frekvent denna vinter. Nästkommande säsong innebär en ny och fin bandyhall för bandyentusiasterna i Katrineholm, och det är välkommet av dem, men för mig innebär det tyvärr att dagsljusfotografering är ett minne blott.

Jag har sammanställt ett bildgalleri med 200 bilder från premiärmatchen som du hittar HÄR >>>

Jag önskar Katrineholm Bandy ett stort lycka till i säsongens allsvenska spel! Må våra vägar korsas inom en snar framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar