söndag 5 januari 2020

Derbymatcher inte NSK:s melodi

Nytt år, nytt decennium och länsderbyt i ishockey mellan Nyköpings SK och Eskilstuna Linden fredagen den 3:e januari blev min första bevakning. För att avlasta mig själv kommer jag att hålla mina bloggtexter kortare framöver. Bildgallerierna kan förhoppningsvis berätta mycket om de tävlingstillfällen som jag besöker.

Derbymatchen fotograferades delvis med 300 mm-objektiv från läktaren

Inte heller det tredje av tre möjliga derbymöten säsongen 2019/20 slutade annorlunda mot de två första matcherna. Eskilstuna Linden vann fredagens match genom att hålla huvudena kalla när det hettade till och tack vare Nyköpings SK:s oförmåga att göra mål. Nyköping dominerade spelet stort under första och andra perioden men vad hjälpte det när de endast hade med sig två mål in i tredje perioden? Att NSK tyckte att domarinsatsen gick emot dem är i efterhand en sak som lyfts fram. För mig handlar det mer om att deras egen insats och Lindens envetna motstånd beseglade deras öde.

Efter nyårsaftonens strömavbrott och kommunens obefintliga koll på isaggregaten var inte is en självklarhet
Det sökte sig 721 åskådare till Rosvalla denna derbyfredag
De två yngsta döttrarna var mitt ishockeysällskap uppe på läktaren denna gång

Eskilstuna Linden kom till Rosvalla med ett stort mentalt övertag på sin motståndare. Som nykomlingar har de gjort det bra i HockeyEttan Västra men de hamnade precis som Nyköpings SK i fortsättningsserien. Utifrån hur Nyköpings SK inledde fredagens match och som det i slutänden blev ska naturligtvis Linden gratuleras till segern. En seger som satt hårt åt och i mina ögon var inte Lindens spel superimponerande. Men de vann, och det är i slutänden det som räknas.

Jag kämpar vidare med att försöka ta en enda vettig bild på Nyköpings intro

I Nyköpings SK:s trupp dök det upp ännu ett nytt ansikte. En spelare som inte spelat på hela säsongen och som senast visade upp sig hos Hammarby och Enköping under föregående säsong. Oscar Skiöld har ett tryout-kontrakt under en kortare tid, sedan får vi ser vartåt det lutar.

Oscar Skiöld på tryout-kontrakt med Nyköpings SK

Fredagens siffror skrevs till 2-3 efter 1-0, 1-0 och 0-3. Skottstatistiken landade på 23-18. Att Nyköpings SK hade förtvivlat svårt att förvalta sitt övertag vittnar även deras powerplay om, noll mål trots fyra tvåminutersmöjligheter. Omvänt så utnyttjade gästande Linden detta desto bättre. Linden reducerade till 2-1 i powerplay och sedan tillkom deras segermål under den helt avgörande matchstraffssituationen som Nyköpings SK försatte sig i med drygt 7 minuter kvar av matchen. Man vinner sällan matcher från utvisningsbåset.

Matchstraff för Marcus Lindblom när matchen stod och vägde

Här följer några av målen i bildform.

1-0 i förstaperioden av Nyköpings SK:s Andreas Maier
2-0 i andra perioden av Nyköpings SK:s Adam Hirsch (pucken över målvaktens klubbaxel)
Johan Cederberg i Linden reducerar till 2-1 i tredje perioden
2-2 har precis gjorts i tredje perioden av Lindens Hugo Ollila som även gjorde segermålet till 2-3

Nyköpings SK:s tränare Owe Holmberg tog en timeout i slutet. Hemmalaget gavs möjlighet till spel i numerärt överläge då Linden fick en känslig utvisning. Plockad målvakt och spel 6 mot 4 hjälpte dock inte och nästa derby är i Smehallen den 19/1. Någon som tror på NSK-revansch i "fiendens kula"?

Timeout Nyköpings SK
Segerjublande Linden-spelare

I denna typ av matcher kan jag inte hjälpa att jag saknar bl.a. Adam Thim och Emil Karlsson. De har slutat, inte helt frivilligt p.g.a. skador, men de hade olika spetskvalitéer och tuff fysik som inte riktigt återfinns i nuvarande trupp. Däremot finns det spelare i Nyköpings SK som växer för varje match jag ser dem så nog finns det potential och utvecklingsmöjligheter som gör att jag gärna ser dem stanna längre än genomsnittliga flyttfåglar.

Du hittar ett bildgalleri med 193 bilder via denna länk >>>

Tack och på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar