söndag 5 januari 2020

Traditionsenlig futsalcup inledde året

För många med mig brukar trettonhelgen vara synonymt med ett besök i Oxelösund där Oxelösunds IK arrangerar futsalcup. New Wave Profile Cup må ha ett besvärligt namn att hantera men bakom detta ligger en sponsor som är väl värd att uppmärksamma. Cupen har dessutom tilläggsnamnet "Staffans minne" vilket avser Staffan Påhlson som en gång startade Påhlsons Reklam (numera Påhlsons Daylight/New Wave Profile). Värt att hedra och nämna i detta sammanhang, tycker jag.

Jesper Agerin och Johan Urborn, Råby-Rönö IF resp. Hargs BK i finalkamp den 4/1 -20

Till årets upplaga av trettonhelgscupen hade fem lag anmält sig. De var; Oxelösunds IK, Tystberga GIF, Hargs BK, Råby-Rönö IF samt Nykvarns SK. Kanske en aning jobbigt för arrangörsklubben som tappat nästan hela sin forna division 4-trupp men i övrigt lag med division 4- och division 5-erfarenhet som tampades med varandra denna januarilördag.

Slutsegrarna Råby-Rönö IF
Hargs BK (med lite "nytt" folk i tränarstaben)
Nykvarns SK (som åkte ur div 4 säsongen 2019)
Oxelösunds IK
Tystberga GIF

Jag fick en stund över lördagen den 4/1 och kände att min mansförkylning tillät mig att åka till Ramdalen. Det innebar att jag hann se de två avslutande gruppspelsmatcherna och den efterföljande finalen mellan Hargs BK och Råby-Rönö IF. För den som är hysteriskt nyfiken av sig finns samtliga resultat att hitta HÄR >>>

Finaldomarna Bemir Brkic och Shabbe Anwar

Finalen spelades alltså mellan Hargs BK och Råby-Rönö IF. När dessa två möttes i gruppspelet vann HBK med 2-1. I finalen blev det omvända siffror och det var en het tillställning där vissa känslor inte riktigt behölls inombords.

Det sista som hände i finalen var ett rött kort till Hargs lagkapten Jacob Norelius

För Hargs BK handlade mycket framåt om vad Mauri Funes och Johan Urborn åstadkom. Och de är verkligen skickliga med löd i dojorna. De kompletterades utmärkt av bl.a. Hampus Almberg och Eric Ackon. Råby är ett lag där det faktiskt är svårare att utmejsla givna matchvinnare. Där är många involverade och jag såg till min förvåning Marcus Axbom få en Messi-knäpp i några offensiva räder (som jag inte trodde karln hade i sig). Råby är dessutom ett lag som mixar offensiv finurlighet med skitjobbig defensiv. När de håller sin mark så håller de sin mark, punkt. Något som kom in i huvudena och under skinnet på vissa av HBK-spelarna.

Jesper Agerin gjorde 1-0 för Råby-Rönö IF i finalen
Nyförvärvet (från IFK Nyköping) Jesper Lindberg gjorde 2-0 för Råby-Rönö IF
Hargs BK:s Amir Strukan reducerade till 2-1 i finalen

Finalen blev även en brödrakamp i målen för Adam och Didrik Bohlin. Den sistnämnde drog längsta strået för Råby som alltså vann med 2-1.

En riktigt trevlig stund i Ramdalshallen där flera lokala lag luftade pingislungorna efter alla storhelger. Jag hade behållning av att se samtliga lag spela och även om t.ex. OIK hade det tufft fanns mycket teknisk kompetens och kampvilja i spelarna. Roligt också att under finalen byta några ord med Nykvarns-spelarna som inte verkade jätteledsna för degraderingen efter senaste utomhussäsongen. Division 5-lagen kommande säsong får stifta bekantskap med det gänget. Och självklart var Kålle på plats för att spana in vad Tystberga-grabbarna hade för sig nere på hallgolvet.

Du hittar 228 bilder från de tre matcher jag såg under New Wave Profile Cup 2020 HÄR >>>

Lycka till i förberedelserna inför utomhussäsongen 2020!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar