måndag 23 mars 2020

Fotboll fotboll i dagarna två

Jag unnade mig en riktig fotbollshelg den 21-22/3. Det kändes som att jag behövde lufta hjärnan. Det är mycket i sportvärlden som är avbrutet, nedsläckt och uppskjutet under rådande virusepidemi. Med rätta ska också skrivas. Den svenska fotbollen har börjat bromsa in lagom när de nationella och regionala serierna är i startgroparna. Hur det blir längre ner i seriesystemet bland distrikts- och ungdomsserierna har jag än så länge inte läst ett ord om. Kanske för att ingen vet och för att förutsättningarna ändras från dag till dag.

Restriktionerna blir fler och fler. Ändå håller fotbollen på med träningar, träningsmatcher och för all del en del tävlingsmatcher också. På Rosvalla var det i helgen dags för Nyköping Trophy för pojklag med spelare födda -06. Några av våra lokala föreningar fanns representerade och jag hann fota åtminstone en liten stund av deras ansträngningar på konstgräset. Inget av lagen nådde några framstående placeringar, segrande lag blev Stångebro United Blå som i finalen besegrade Sollentuna FK.

Nyköpings BIS mötte under lördagen Norrtulls SK
IFK Nyköping och Hargs BK möttes under söndagen
Även Nyköpings BIS Röd fick möta Norrtulls SK men i en placeringsmatch under söndagen

Om resultat är intressanta så hittar du dessa på arrangörens hemsida som du kommer åt HÄR >>> (Klicka på "Resultat/Spelpr." i den översta menyn och välj t.ex. "per dag" i rullgardinsmenyn.)

Det var inte enbart ungdomsfotboll på plastmattorna i helgen. Mitt sikte under lördagen var ytterligare en ungdomsmatch men den ströks då en av lagen dragit sig ur cupen. Istället traskade jag bort till konstgräsplan A där jag sett två damlag värma upp. Träningsmatch mellan etablerade division 3-laget Hargs BK och nystartade division 4-laget Trosa Vagnhärad SK. De sistnämnda kunde tyvärr inte ställa upp med ett seniorlag ifjol men har tack vare tillskott från klubbens äldsta flicklag ett underlag som gör att man återigen kan mönstra en damtrupp i seriespel.

Hargs BK besegrade TVSK med 3-2 (2-0)

Jag nöjde mig med att se damernas första halvlek som avslutades med att en ambulans rullade in på planen för att hämta upp en benskadad TVSK-spelare. Förmodat benbrott och det är både plågsamt och ledsamt att se en spelare skadas allvarligt. Jag hoppas verkligen att rehabiliteringen och återkomsten till fotbollsplanen går bra.

Under söndagen återvände jag till Rosvalla och såg delar av ett par cupmatcher för pojkar -06 som jag tidigare nämnt. Klockan 13.00 släntrade jag ännu en gång över till A-planen där Stigtomta IF:s och Nykvarns SK:s herrar möttes i den tredje och avslutande gruppspelsmatchen i DM Grupp 4. Båda lagen hade förlorat mot IFK Nyköping i denna grupp (Stigtomta med förskräckligt stora siffror) och båda lagen hade besegrat Oxelösunds IK. En kamp om andraplatsen i gruppen med andra ord.

Gultröjade Stigtomta IF besegrade Nykvarns SK med 3-2 i den avslutande DM-matchen

Av någon outgrundlig anledning har jag under ett drygt halvår stött på Nykvarns SK fler gånger än de flesta andra av våra sörmländska seniorlag. Och jag kände igen de flesta av Nykvarnsspelarna vilket jag inte kunde säga om spelarna i min hemmaklubb Stigtomta IF. En kraftig föryngring har skett i SIF men av det jag kunde se blir det en intressant och rolig säsong hemma på Stigtomta IP. Om det nu blir någon säsong ...

Jag gör inga djuplodande analyser av någon av matcherna som jag fotograferade denna helg. Det jag däremot kan bjuda på är två bildgallerier och kanske förklarar bilderna det jag inte sätter ord på.

Lördagens match mellan Nyköpings BIS och Norrtulls SK samt träningsmatchen mellan Hargs BK och Trosa Vagnhärad SK hittar du HÄR >>>

Bilder från söndagens match mellan IFK Nyköping och Hargs BK (riktigt vass första halvlek av HBK!), matchen mellan Nyköpings BIS Röd och Norrtulls SK samt DM-mötet mellan seniorlagen Stigtomta IF och Nykvarns SK hittar du HÄR >>>

Håll er friska, ta hand om er själva och varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar