lördag 28 mars 2020

Endast fragment av fotbollen återstår

Jag vet inte om det är vi som klamrar oss fast vid de sista skälvande resterna av fotbollen eller om det är fotbollen som desperat gör vad den kan för att göra sig påmind. Att förringa idrottens roll och betydelse är att ignorera en mycket viktig företeelse i vårt moderna samhälle. När allt ställts på ända, vänts upp och ner och är skrämmande obekant behövs idrotten som en trygg och lugnande tillflyktsort. Fotbollen har den potentiella kraften och samlar den här tiden på året både barn, ungdomar och vuxna. Fotboll är dessutom en utomhussport vilket just nu underlättar. I den pågående pandemin har fotbollen hittills tillåtits när nästintill allt annat är satt i karantän och frivillig eller påtvingad isolering.

Vårcups-arrangörernas flaggor vajar för vinden över Rosvalla den 28/3 -20

Vi kan nog inte räkna med att fotbollsverksamheten framgent kommer att få något spelrum när restriktionerna blir ännu fler och hårdare. Men som mental avlastning har den i alla fall skänkt mig lite sinnesfrid under några intensiva helger i mars. På Rosvalla har ungdomscuperna Vårcupen och Nyköping Trophy arrangerats och helgen den 27-29/3 har det varit årskullen -07 som spelat Vårcupen. Till deltagarnas odelade glädje.

IK Tuns P07-lag jublar på Rosvalla lördagen den 28/3

Denna lördag hade jag förvisso inte velat vara någon annanstans än på Häradsvallen där min yngsta dotter begick seniordebut med Stigtomta IF:s damlag som träningsmatchade mot TVSK:s återuppståndna damlag. Men annat kom i vägen sista sekunden. Jag gjorde det näst bästa utifrån mitt perspektiv och utnyttjade en timslång paus i mitt uppdrag till att besöka Rosvalla. Vårcupens spelschema gav mig matchen mellan IK Tuns P07:or och FOC Farsta Blå.

IK Tun och FOC Farsta tackar varandra efter matchen på Rosvallas konstgräsplan C

Det var en underhållande och svängig match där Tun tidigt tog ledningen men där Farsta kvitterade strax innan pausen och tog ledningen direkt efter pausvilan. Det dröjde länge innan Tun kvitterade till 2-2 och sedan lyckades de i matchens slutskede göra både 3-2 och 4-2.

Jag valde att ta med mig en kamera/objektiv-kombination som jag nästan aldrig använt. Objektivet har nog inte använts till sportfoto på flera år. Det kan dock vara kul att variera sig och testa om de äldre grejorna fortfarande duger. Du kan hitta drygt 100 bilder från grabbarnas match via den här länken >>>

Vi ser nu till att ta hand om oss själva och varandra på allra bästa sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar