tisdag 31 mars 2020

IFK Nyköpings damfotboll on hold del 1

Under åren har jag tvingats konstatera att några av våra lokala damlag försvunnit från fotbollskartan. Jag har beklagat att lag som Oxelösunds IK, Ålberga GIF och Nyköpings BIS lagt sina damlag i malpåse. Stigtomta IF har hunnit uppstå, lägga ner men också återuppstå inom loppet av 12 år. Aldrig trodde jag väl att en av våra allra största föreningars damlag skulle hamna i denna sits. IFK Nyköping kommer inte att ha ett damseniorlag i seriespel säsongen 2020. Om nu någon kommer att ha något seriespel överhuvudtaget denna pandemi-präglade säsong ...

Den första matchen jag fotade på Folkungavallen var IFK Nyköpings möte mot Bajen DFF 2010-08-07
Daniel Leppänens lågmälda och ödmjuka tisha satte nivån för många år framåt

Mitt eget sportfoto-intresse och bloggande är tätt sammanvävt med IFK Nyköpings damlag och det hela hade sin start sommaren 2010. Den främsta anledningen till mitt sportbloggande är äldsta dottern Emma och hennes fotbollsspelande. Det gav mig ett genuint intresse för flick- och damfotbollen men även en insikt i hur skev hanteringen var (och fortfarande till viss del är) av tjejers idrottande. Mitt fotografiska intresse väcktes ur sin slummer sedan tonåren och jag vågade mig till sist in på Folkungavallen för att fotografera traktens högst rankade damlag en sommarlördag 2010. Det skulle dock dröja ytterligare ett år innan bloggen Nyköpings Damfotboll såg dagens ljus.

Daniel Leppänen med Henrik Björnfot bredvid sig vid IFK:s avbytarbås under DM-finalen ...
...mellan IK Tun och IFK Nyköping den 12/8 -10. Många Tun-profiler som senare hamnade i IFK.
Och för de senaste årens IFK-kulturbärare Amanda Nordlie blir det spel i IK Tun säsongen 2020.

Tillsammans med IFK Nyköpings damlag lärde jag mig successivt mer och mer om damfotbollens villkor, om fotbollsfotografering och om bloggande. Någon slags relation byggde vi onekligen under de där åren under första halvan av 10-talet. Allra viktigaste var ändå att laget utvecklades och tog stora steg i rask takt för att till sist etablera sig som ett återkommande topplag på division 1-nivå.

Gästabudsbollen 29/1 2011 med Bissarnas Madeleine Hult som gör sig påmind i ryggen på IFK:s Lisa Tholander

Självklart är IFK Nyköpings damfotbollshistoria mycket längre och gedignare än mitt förhållandevis tunna perspektiv på deras existens. Men den är någon annans sak att redogöra för. Smulan och hennes duktiga fotbollskompisar förtjänar respekt men jag är inte rätt man att berätta deras historia. I denna text kommer du att få valda delar av det jag upplevt i IFK Nyköpings sällskap.

Sportlovscupen den 19/2 -11 i Gripenhallen bjöd på bl.a. Mia Johansson i A-laget ...
... men även dottern Hanna (numera Lundmark) som målvakt.
I IFK:s andralag fick vi se unga supertalangerna Saosann Rammo och Tove Almqvist.

Bloggen Nyköpings Damfotboll drogs igång i juli 2011 och den allra första matchen jag bevakade och skrev om blev IFK:s möte mot Kisa BK i division 2 Södra Svealand. En match som IFK vann med 5-2 och som du kan läsa om HÄR >>>

IFK Nyköpings Therese Andersson på Folkungavallen den 13/8 -11
Hanna Persson blev en av flera favoriter i IFK Nyköping. Här mot Kisa BK den 13/8 -11.

Tyvärr är mycket av det jag skrivit om IFK Nyköping borta för alltid. Mitt damfotbollsbloggande flyttades över till Lokalsporten i september 2013 och där var jag kvar även om jag delvis bytte inriktning efter ett år i och med att jag valde att försöka bevaka det mesta av vad vår lokala sportarena hade att erbjuda. När sedan Lokalsportens glöd falnade och inget annat publicerades än mitt "sidomaterial" flyttade jag över till Södermanlands Nyheter hösten 2017. Där blev jag kvar till våren 2019 då tidningen bytte ägare och bloggplattformen gång efter annan var oåtkomlig eller utsatt för tekniskt strul. Det fick vara nog och jag gick tillbaka till min ursprungliga blogg som du läser just nu.

IFK Nyköping hade säsongen 2011 tre (!) seniorlag i seriespel. Här ses tredjelaget mot Valla IF den 28/8 -11.
IFK Nyköpings U-lagsverksamhet leddes av Magnus Thell och hade stor betydelse för några lysande år

Bloggarna hos både Lokalsporten och Södermanlands Nyheter är borta. Raderade. Det innebär att allt jag skrivit mellan september 2013 till mars 2019 är borta för alltid. Bilderna finns kvar men de är endast åtkomliga för den som har länkar till bildgallerierna och de syns ju inte längre eftersom de fanns i bloggtexterna. Någon gång kanske jag orkar lägga upp länkar till alla dessa bilder, i så fall som en eller flera undersidor på denna bloggplats. Jag lovar inget och kanske är det inte heller intressant.

Många i IFK Nyköpings U-trupp spelade futsal-SM F17 i februari 2012 på Hisingen i Göteborg
Semifinalseger i futsal SM för IFK den 26/2 -12 och det är bland det häftigaste jag bevakat

I bloggtexter som nu är borta har jag skrivit om både framgångar och motgångar för IFK Nyköpings fotbollsdamer. Jag tog mig samman och satte ihop min drömelva med spelare jag sett komma och gå i den vitblå matchdressen. Det jag nu kan göra är att först och främst ge dig en historisk återblick med detta urval av bilder. Jag ska också sätta siffror på de rent sportsliga prestationerna sedan 2009 då de avancerade upp från distriktsserienivån.

2009, 2:a i division 3, 6 poäng efter segrarna Slagsta United DFF
2010, 5:a i division 2 Östra Svealand
2011, 2:a i division 2 Södra Svealand, 3 poäng efter Stuvsta IF
2012, 2:a i division 2 Södra Svealand, 9 poäng efter Älta IF
2013, 2:a i division 1 Södra Svealand, 7 poäng efter IF Brommapojkarna (serieomläggning)
2014, 3:a i division 1 Södra Svealand, 3 poäng efter Örebro SK Söder
2015, 1:a i division 1 Södra Svealand, 2 poäng före Västerås BK 30
2016, 7:a i division 1 Södra Svealand, 24 poäng efter Västerås BK 30
2017, 11:a i division 1 Södra Svealand, 19 poäng upp till nedflyttningsstrecket
2018, 7:a i division 2 Östra Svealand, tvångsnedflyttade, U-laget utgått ur div 3
2019, 4:a i division 3, 18 poäng efter Hällbybrunns IF

När IFK mötte Smedby AIS den 21/4 -12 var Edina Begovic en ny spelare för säsongen från Telge United

IFK Nyköpings damlags uppgång och fall ska inte endast ses i skenet av ovanstående lista. Det blir ändå väldigt tydligt hur snabbt de etablerade sig som ett topplag på landets nästnäst högsta nivå. Det syns också väldigt tydligt hur fort det rasade säsongerna efter kvalet mot Elitettan hösten 2015.

Svenska Cupens 2:a omgång den 24/4 -12 och Hammarby IF DFF vann över IFK med 2-0
Till säsongen 2012 kom målvakten Patricia Kaldoyo från Telge United FF till IFK

Någon riktig kronologi i texten märker jag att jag har svårt att få till. De bilder jag valt ut försöker jag dock lägga ut i en korrekt ordning längst tidsaxeln. Kanske är det begripligt. Av alla 10 000-tals bilder som finns sparade på hårddisken från IFK Nyköpings matcher under ett decennium finns säkert både bättre och roliga bilder.

IFK Nyköpings Fia Jonsson har både kommit och gått. Här i Eskilstuna United den 30/6 -12 mot LB07 i Söderettan.

Jag avslutar den första delen i sorgesången om IFK Nyköpings damlag med bilder från september 2013. Det hörde inte till vanligheterna att jag såg IFK på bortaplan men när Lokalsportens Kalle & Martin åkte upp för att bevaka en högintressant toppmatch mellan IF Brommapojkarna och IFK på Grimsta IP hängde jag på. Med facit i handen är jag tacksam för tiden tillsammans med Kalle Eriksson och de bilder jag tog på honom. Vi minns honom alla med värme i våra hjärtan.

Kalle Eriksson och Martin Brunelius på Lokalsporten-uppdrag den 14/9 2013
Melinda Hall står stadigt på Grimsta IP mot IF Brommapojkarna den 14/9 -13

Det kommer en andra del som jag tror kommer att handla om bl.a. vilken säsong jag tyckte att IFK peakade, vart några spelarna i Elitettan-kvaltruppen håller hus nuförtiden, hur det är att döma någon utan att ha gått i dennes skor m.m.

Keep in touch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar