söndag 10 oktober 2021

Exiles x2 på Gubbängsfältet

Lördagen den 9:e oktober 2021 var dagen då medaljerna skulle fördelas mellan landets för närvarande vassaste 15-mannarugbylag på herr- respektive damsidan. Det går liksom inte att vara på olika ställen samtidigt och mitt val föll på ett relativt närliggande men sällan besökt resmål. Stockholm och jag är inte supertajta men nu var det dags och bilens navigeringssystem ledde mig till Gubbängsfältet. Där spelades damernas bronsmatch samt herrarnas final.

För ordningens skull bör givetvis nämnas att damfinalen spelades på Gylle IP i Trelleborg mellan Skåne Ladies och Göteborg RF. En final som vanns av Skåne Ladies med 36-8. Herrarnas bronsmatch spelades mellan Göteborg RF och Pingvin RC på Välen IP i Västra Frölunda och där vann Pingvin med 24-7.

Damernas bronsmatch spelades mellan Stockholm Exiles och Enköping RK

Damernas bronsmatch på Gubbängsfältet startade klockan 12.00. På ena sidan stod hemmalaget Stockholm Exiles och de tog sig an Enköping RK. På planen bredvid spelades samtidigt en placeringsmatch för plats 7-8 mellan Hammarby RF och Karlstad RK, en match som vanns av de förstnämnda med 31-0. Tyvärr utan att jag kunde rikta kameran mot den matchen, jag hade jämnt göra med den parallella bronsmatchen.

På Gubbängsfältet B-plan värmde Hammarbys rugbydamer upp för placeringsmatch

Bronsmatchen kontrollerades tidigt av Stockholm Exiles som hade en ledning med 12-6 till pausvilan. Denna ledning utökades i andra halvlek och slutsiffrorna skrevs till 32-9.

Stockholm Exiles och Enköpings damer förenades i en gemensam bild efter bronsmatchen

En stunds paus fram till klockan 15.00 då herrfinalen skulle starta utnyttjades i mitt fall till energipåfyllning i den kiosk som Exiles ordnat vid planen. Jag sneglade lite på Norrköpings Troján och Stockholm Exiles då de värmde upp. Funderade lite på lagens möte i sista grundspelsomgången då Troján vann en tung seger med kniven mot strupen. Skulle den matchens resultat indikera ett maktskifte på herrtronen? Exiles herrar hade inför denna final vunnit de 9 senaste SM-gulden och de hade 17 plaketter av finaste valör. Respekt.

Stockholm Exiles tog sig an Norrköping Troján i XV-finalen på Gubbängsfältet

Intresset för herrfinalen var stort. Läktaren fylldes med folk och många fick även stå längst staketet runt planen. Fantastiskt kul även om jag tycker att damernas bronsmatch förtjänade fler åskådare än de hade.

Stor och engagerad publik under rugbyherrarnas final

Vanans makt är stor inom idrottens värld. Kanske var det Exiles tradition av segrar i SM-sammanhang som vägde tungt när finalen drog igång. Trojáns spelare verkade tyngda av stundens allvar och kom inte alls upp i den nivå de visade på Bollspelaren från gruppspelsmötet i slutet av september. Stockholm Exiles herrar tog kommandot direkt och sedan kontrollerade de finalen där de hade 17-8 i halvtid för att slutligen vinna med 33-18. Det tionde raka guldet bärgades och allt är som vanligt inom svensk rugby med andra ord.

Stockholm Exiles rugbyherrar tog sitt tionde raka XV-guld

Att förlusterna sved syntes i ansiktena på både Enköpings damer och Norrköpings herrar. Det blev två härliga rugbymatcher under en hiskeligt gråmulen himmel. Som fotonörd tackar jag dock idrottsgudarna för sporten rugby men jag vill även tacka högre makter för höstfärgerna i omgivningarna.

Här hittar du 193 bilder från damernas bronsmatch >>>

Här hittar du 181 bilder från herrarnas final >>>

Jag avslutar med att gratulera Stockholm Exiles damer till bronsmedaljerna, Norrköping Trojáns herrar till silvermedaljerna samt Stockholm Exiles till guldmedaljerna i årets SM-slutspel. Och tack för att jag fick chansen att ta del av det som bjöds!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar