torsdag 28 oktober 2021

Ljus på IK Tun U i mörk division 3-match

Under onsdagskvällen spelade IK Tuns och IK Viljans respektive U-lag mot varandra på Rosvallas konstgräsplan A. De båda klubbarnas A-lag har även haft förmånen att stöta på varandra i årets division 1-serie. För Tuns U-lag var division 3-matchen säsongens näst sista medan Viljan i och med denna match stängde säsongen med 14 poäng på 16 spelade matcher.

IK Tuns U-lag välkomnade IK Viljan U till Rosvalla onsdagen den 27/10 -21

I den mycket sena division 3-säsongen skaffade sig Tuns U-lag slagläge på silverplatsen inför avslutningsmatchen på lördag mot Enhörna IF. Vid seger går man om färdigspelade Stallarholmens SK, oavgjort gör att man behåller sin bronsplats men vid förlust smiter Enhörna förbi i sluttabellen. Serien består "som vanligt" av färre lag än de tio som är tänkt att delta. I år är det 9 lag som tävlat och varannat-års-laget Hällbybrunns IF är överlägsna seriesegrare. Hällbybrunnstjejerna laddar därmed för ännu en division 2-säsong kommande säsong och sedan får vi se om de säsongen 2023 ännu en gång återfinns i division 3.

Publik under onsdagskvällen på KGA-läktaren

Efter en första halvlek som slutade 2-0 konstaterade jag att Tun hade god kontroll över händelserna. Viljan hade förvisso gjort det helt okej och var hyfsat med i matchen förutom att de var uddlösa framåt. Men efter en andra halvlek med ytterligare 5 mål för Tun och inget för Viljan blev det en överlägsen seger för det gröna Enstaberga-laget. Vad som hände med Viljan under andra halvleken vet jag inte riktigt men de tappade spelet på mittplanen och därmed åts de upp av sin motståndare. 7-0 går liksom inte att snacka bort, Tuns U-lag vann rättvist och välförtjänt.

Kvällsmörker över Rosvalla

Extra kul att notera ett mål vardera från inlånade flicklagsspelarna Wilma Nilsson och Moa Ståhl från klubbens F05/08-lag. Övriga Tun-mål gjordes av Sandra Rehn, Ebba Karnehov samt Lovisa Ederström (3 stycken). Och sedan är det alltid underhållande att se Melinda Hall spela boll även om jag nog misstänker att hon egentligen lagt skorna på hyllan. Hon löser de flesta situationerna med sin briljanta bollbehandling.

Jag visste på förhand att det egentligen var lönlöst att försöka fota i elbelysningen på Rosvallas konstgräsplan. Men jag kände ändå ett behov av att titta till Tuns U-lag och lufta ur rugby-vibbarna ur mina kameragrejor (innan det återigen är dags för en rugby-landskamp på lördag). Mina försök att dokumentera U-lagsmatchen kan man ha anledning att vara kritisk till men här är i alla fall länken till mitt bildgalleri >>>

Jag önskar Tuns U-lag lycka till i avslutningsmatchen mot Enhörna på lördag och därefter en välförtjänt vinterdvala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar