lördag 16 oktober 2021

U15-lag spelar bandycup i Katrineholm

Det är lite svårsmält att Katrineholms fina bandyhall tydligen har fått namnet Kronfågel Isarena, mitt spontanförslag "Backavallenhallen" har ändå en klatschig schvung över sig. Nu har hur som helst Katrineholm Bandy en finfin anläggning som de har vett att utnyttja på bästa sätt. Trist att invigningssäsongen präglades av Corona-pandemin men nu när restriktionerna lättat är det fullt blås och arrangemangen avlöser varandra i isladan.

Stjärnkliniken Cup arrangeras för 23:e gången helgen den 15-17/10

Från och med fredagen den 15:e till och med söndagen den 17:e oktober avgörs Stjärnkliniken Cup i regi av Katrineholm Bandy. Den har tidigare placerats i mellandagarna men efter att cupen ställdes in i julas verkar ivern ha varit stor att få till den så fort tillfälle givits. Och de U14-lag som därmed missade cupen har nu fått chansen eftersom man har valt att låta U15-lag deltaga.

Stjärnkliniken Cups invigning under fredagskvällen

Jag får väl erkänna att jag för egen del inte riktigt är redo att krypa inomhus riktigt ännu för sportbevakning. Så länge det förekommer utomhussporter som jag traditionellt bevakar (t.ex. fotboll och rugby) så håller jag mig mer än gärna ute i dagsljus ur ett fotografiskt perspektiv. Men bandyn lyckades locka mig inomhus och det var extra kul att ta del av ungdomsidrott, även om det bara var för några korta men iskalla timmar under fredagskvällen.

Inte speciellt trångt på bandyläktaren under invigningsmatchen för hemmalaget

Stjärnkliniken Cup har denna gång 10 deltagande lag fördelade på två grupper. Matcherna spelas i två halvlekar a' 20 minuter. Gruppspelet rullar på under fredagen och lördagen för att därefter följas upp av slutspel och placeringsmatcher under söndagen. Den nyfikne hittar spelschema och resultat via denna länk >>>

En ny mediahylla ovanför spelarbänkarna har under september börjat växa fram i hallen

De fyra inledande matcherna som jag såg under fredagskvällen var otroligt underhållande. Jag hann konstatera att bandy verkligen är lirarnas sport. (Det verkar som att innebandyn velat sno detta epitet men av den innebandy jag sett de senaste åren har den utvecklats mer åt brunkar-hållet.) Några riktiga lirare kunde ändå ses bland U15-lagen och det gladde lite extra. Matchen mellan Motala/Tranås och Hammarby var en nagelbitare. Vetlanda visade upp kvalitéer som jag har svårt att se att något annat lag kan möta upp.

Jag har sammanställt mina bilder från de första matcherna i ett bildgalleri innehållande 256 bilder som du hittar HÄR >>>

Stort lycka till alla unga bandylirare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar