torsdag 19 januari 2012

Gästabudsbollen grupp A och annat smått & gott

Halt. Sedan en dryg vecka tillbaka töar, regnar och fryser det på om vart annat. På våra breddgrader verkar det inte riktigt bli varken hackat eller malet denna vinter. Men snöskottarmusklerna har i alla fall fått vila. Och de med bokade konstgrästider kan, till skillnad från de två senaste vintrarna, vara rätt säkra på att träningen för kvällen kommer att kunna genomföras.


I dagarna har två intressanta nyförvärv presenterats på IK Tun:s respektive Nyköpings BIS hemsidor. Tun har knutit till sig Rebecca Andersson från Oxelösunds IK och Biss kan presentera en riktig allround-spelare i form av Jenny Wevel, senaste säsongen i IFK Nyköpings division 2-lag.


Rebecca Andersson, här i samband med mötet mellan OIK och IK Tun den 22/9 -11 på Ramdalen.


Jenny Wevel i IFK-dressen den 27/8 -11 då man mötte Tyresö DFF på Folkungavallen.


Innan nästa helgs Gästabudsbollsturnering hinns det med en inomhuscup i Katrineholm nu på lördag den 21/1. Värmbol Dam Cup är en 7-mannacup och spelas i Duveholmshallen. Från bloggens bevakningsområde åker IK Tun för att ta sig an bl.a. DFK Värmbol och Lotorps IF och får därmed försvara sydöstra Södermanlands färger i cupen. Lycka till! (I den andra gruppen finns Valla IF:s nyblivna division 4-damer med och även de får en lycka till-hälsning från mig!)


Gästabudsbollen 2012, damernas grupp A
Jag vet. Det har redan bloggats och tippats utgång av gruppspelen i årets Gästabudsboll, men jag ger mig i kast med det också. Alltid retar det någon, eller förnöjer, beroende på vilket perspektiv man har på tillvaron.


I grupp A återfinner vi IFK Täby FK, Eneby BK och de lokala lagen Hargs BK, IK Tun samt Oxelösunds IK. Täby som senaste utomhussäsongen placerade sig stadigt i mitten av sin division 2-serie får nog mest p.g.a. detta bära favoritskapet i denna grupp. Eneby kommer förvisso som division 3-segrare att spela division 2 nästkommande säsong, men har inte mitt favorittips (men verkar hysa en och annan vass målfabrikant i truppen.)


Hargs BK har fördelen att få möta Täby och Eneby i deras första matcher i Gästabudsbollen. Jag gissar att HBK luggar dem på poäng med oavgjorda resultat bl.a. för att de långväga gästerna inte hunnit acklimatiserat sig ordentligt så tidigt på lördagsmorgonen. Däremot tippar jag endast en oavgjord match till för HBK och därmed inget slutspel.


Hargs BK efter match mot Stigtomta IF i Gästabudsbollen 2011.


När det gäller Oxelösunds IK så kan de inte direkt stoltsera med enastående resultat från de senaste Gästabudsbollarna (eller vad det kan heta i pluralis.) Traditionens makt brukar vara stor i fotbollssammanhang och trots att de har rutin på de speciella förhållanden som råder i ishallen så blir det en strid in i det sista med Eneby om 3:djeplatsen i gruppen. Kanske, kanske klarar de det men min gissning blir att Eneby kniper den knappt framför näsan på OIK-tjejerna.


Oxelösunds IK ska här möta Team Rosa i Gästabudsbollen 2011.


På tal om traditionens makt så får IK Tun således bli det lokala lag i grupp A som jag tippar högst i gruppspelet. Visst har de tappat målfarlighet i och med Sofia Sjöbergs övergång till IFK Nyköping, men de har fler tjejer som kommer att kliva fram och som säkert kan sätta en och annan pyts. Jag gissar att Tun i sin första match tar revansch på OIK efter förlusten i Metallcupen i semifinalen och att de även mäktar med oavgjort i ett par matcher. Däremot tror jag Täby i sin tredje match fått grepp om underlag, rink och bollstudsar och därmed besegrar Tun.


Tun i möte mot Nyköpings BIS i Gästabudsbollen 2011.


I grupp A blir mitt tips således att Täby, Tun och Eneby tar sig vidare till slutspelsrundorna. Jag upplever dock grupp A som mer svårtippad än grupp B som jag kommer att skriva mer om inom några dagar. Heja HBK och OIK, ge mig fel i mitt tippande och ta er förbi de gästande Täby och Eneby! :-)


För övrigt så ryktas det om att matchuret vid Ramdalens konstgräsplan är under renovering och alltså kan komma att fungera som mer än en signaltavla för förbipasserande Ufon kommande utomhussäsong. Kanoners.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar