tisdag 3 januari 2012

Spåkulans förutsägelser för 2012, del 1

I ett par inlägg här på bloggen ger jag mig på den vanskliga uppgiften att tidigt förutspå hur säsongen 2012 kommer att te sig för Nyköpings-områdets damlag. Lika mycket/lite som det är en profetia är det min uppfattning om statusen just nu för de olika trupperna. Innan serierna startar kommer en fördjupning där även utgången av seriespelet ska förutsägas.


IK Tun
Föreningen med de grönvita matchställen som huserar i Enstaberga har kunnat se sin damtrupp till antalet förstärkas under vintern av både de egna 96:orna men också hittills 6 presenterade nyförvärv. Från Hargs BK har Sofia Rundström kommit och Stigtomta IF har släppt ifrån sig Pia Karlsson, Julia Johansson, Matilda Bernthson, Anna Olofsson-Marminge samt Ida Lyngen. Man har dock tappat Sofia Sjöberg och Sandra Carlsson (till IFK Nyköping) samt Therese Persson (till Nyköpings BIS.) Det faktum att man tappat 3 etablerade spelare ur division 3-laget och än så länge "endast" fått in yngre tjejer från lägre divisioner kommer att kräva en hel del tempo-, teknik- och fysikträning under de kommande månaderna för att kompensera för den erfarenhet, rutin och kompetens man mist. (Sofia Sjöberg och Therese Persson stod för 25 av division 3-lagets 40 seriemål under säsongen 2011.)


Går mot en tuff säsong 2012 i division 3, och med positiv utveckling av nyförvärven en något jämnare division 4-säsong än säsongen 2011.




Nyköpings BIS
Bissorna gick tidigt ut på sin hemsida och "varnade" för spelartapp och behov av påfyllning. Och så här långt har man i alla fall kunnat presentera 3 ytterst dugliga nyförvärv i form av Therese Persson (från IK Tun) samt Melinda Hillilä och Sofia Kjellberg (från Oxelösunds IK.) Nackdelen för BIS är att man nog måste dra till sig liknande nyförvärv ytterligare några säsonger innan påfyllning kan ske från de egna leden. Man kommer också ha mycket nytta av ungdomarna som kom till laget inför förra säsongen (Kajsa Jonsson, Elin Forzelius och Malin Bosma) i och med att de tjejerna tydligt visade under den gångna säsongen att de lärt sig väldigt mycket och kommit in i division 3-tempot.


Med en färdig-rehabiliterad Madelene Johansson på planen till utomhussäsongen  2012 bör man minst klara en femteplats som under debutsäsongen 2011.




Oxelösunds IK
Kuststadens blågula konstellation går en tuff säsong till mötes trots det något lättare motståndet i division 4 (än det de hade under division 3-säsongen som nyligen passerat.) De många unga tjejer som nu finns i truppen är absolut i behov av att flera av de äldre och rutinerade tjejerna finns runt dem på planerna den kommande säsongen om inte division 4-säsongen ska bli för tuff.) OIK har dessutom tappat slagkraft i och med att både Melinda Hillilä och Sofia Kjellberg sökt sig till Nyköpings BIS. Om jag uppfattat signalerna rätt blir det dock en utomhussäsong utan U-lag i division 5.


Med ny huvudtränare, Benny Gustafsson, ska det i alla fall bli en mer positiv utomhussäsong än den nyligen passerade (7 poäng i division 3 och därmed nedflyttning.)




Hargs BK
Oj, vilken tuff säsong de har framför sig! Man erbjöds och tackade ja till en friplats i 3:an och kanske hjälper det inte ens att man fått in ännu en Petersson till laget (Thomas, massör och tränare.) Några förstärkningar på spelarsidan har i skrivande stund inte kunnat presenteras (i alla fall inte officiellt) men man har däremot tappat kompetens och målskytte i och med att unga talangen Alma Sjödahl under december gått över till IFK Nyköping. Förhoppningsvis funkar division 3-spelet som inspiration och sporre för de som nu ska in i hetluften.


Som skrivits om tidigare för man en dialog om samarbete i någon form med Stigtomta IF för att klara av att bemanna ett lag i division 5.

1 kommentar:

  1. När jag läser min text i efterhand inser jag att jag språkligt hakat upp mig på ordet "tuff". Ber om ursäkt för att inte synonymer använts i större utsträckning...

    Och om någon nu tycker jag varit för negativ i mina gissningar hoppas jag att det tas på rätt sätt och att jag motbevisas under den kommande säsongen! Det skulle glädja även mig!! :-)

    SvaraRadera