tisdag 31 januari 2012

Gästabudsbollen - Extramaterialet

Vad kalas det känns när man tycker att man redan fått valuta för pengarna och sedan upptäcker att man får lite till... Kanske får jag svårt att erbjuda samma känsla, men här kommer i alla fall möjligheten att ta del av lite vid-sidan-av-material från lördagens Gästabudsbollsspel. (Ni vet den där turneringen i Rosvallas ishall där trägolvet, sargen och motståndarna ställer till det för vilken skicklig bollsparkare som helst.)


Jag önskar att kameran registrerar allt eller åtminstone det jag i efterhand kommer på som värt att bevara för eftervärlden. En av de sakerna (som alltså inte blev fotograferad) var när Linn Karlsson i Team Rosa gjorde knyta-skosnöres-finten istället för att slå avsparken i lagets match mot IFK Nyköping. Domare, motståndare, medspelare och sekretariat väntade tålmodigt. Kardborre-skor nästa gång kanske? :-)


Jag ska inte göra mig lustig över en sak som jag inte känner till allvaret av, men nog såg omslagsflickan Madelaine Hult (jo, hon var med på matchprogrammets förstasida) intressant ut med sitt röda, fina bandage över halva vänsterhanden. Tumme upp för den (om det går.)


Madelaine Hult med duktigt stort bandage.


Vissa hade laddat upp utomlands till årets Gästabudsboll. Inte för inte blev nog en och annan på Rosvalla avundsjuk på solbrännan som Hanna Persson i IFK Nyköping klädsamt uppbar.


Hanna Persson omfamnas av motståndare vilket nog inte solbrännan bar skuld till...


Det var ju gott om rödtröjade lag i årets turnering (vilket kanske är en passande färg nu när ryss-kylan slagit till.) Peking Västra som nystartad förening kan väl ursäktas för att de med nöd och näppe fått fram ett matchställ men inget bortaställ, men Täby hade väl i alla fall kunnat plockat med sig något annat än att då och då tvingas spela i västar?


Peking Västra i bortastället, med andra ord gula västar.


Apropå Täby, som stod som suveräna segrare när dagen var slut, var deras hemsida intressant att läsa tiden innan Gästabudsbollen. Kalendern och tillhörande text vittnade om att de skulle till Nyköping och spela cup på konstgräs. Dessutom skulle de spela med 6 utespelare plus målvakt... Senare ändrades underlaget till "matta". Tyder på talang att vinna ändå, trots luddiga begrepp om villkoren!


Jag skrev i en av kommentarerna här på bloggen i lördags att rött och rosa är att betrakta som icke-kompatibla av de med god smak. Själv vet jag inte något om detta då jag är en man utan större världsvana och elegans. Vi tittar på ett färgprov och var och en får bilda sig en egen uppfattning.


Är Nyköpings BIS och Team Rosas matchtröjor omöjliga att kombinera?


Foto-entusiasten och domar-talangen Bemir Brkic var ivrig att få synas på bild. Jag plockar upp en från filmrullen som visar en bestämd ung man som måste ha givit spelaren som syns i bakgrunden en skopa ovett med tanke på hur skamsen hon ser ut.


Domare Bemir Brkic har dömt frispark. (Mot Team Rosa tycks det.)


Jag har läst IFK Täbys summering av sin upplevelse av Gästabudsbollen. På ett välskrivet sätt beskrivs den något udda upplevelsen som det är att spela denna turnering. En av sakerna som tas upp är att bollen nästan aldrig går död och att därmed bytena blir en svårhanterlig process. Här en bild på ett flygande byte mitt i en matchsituation.


Team Rosa byter i flygande fläng. Trosa/Vagnhärads Ronja Gustafsson håller undan mot Team Rosa-spelare. 


Jag vill uttrycka min beundran för alla duktiga fotbollsspelare som gör vad de kan för att lyckas. Att vara fotograf är inte plättlätt heller, men det kanske inte syns vilka fatala misstag som görs eftersom man inte behöver visa allmänheten de värsta fadäserna. Här kommer ett exempel i alla fall!


Elin Forzelius och Hanna Persson kan möjligtvis skönjas på denna bild. Sargen är skarp. Bra där.


Och koncentrerar man sig för mycket på fotograferandet så betyder det också att man ser allt som händer genom några glasbitar och en liten glugg på en kamera. Då är man inte alltid med på vad som händer runt omkring. Här nedan såg jag dock den annalkande faran och hann ducka för den inkommande projektilen.


Ja, det är en bild från en herrmatch. Jag ber er läsare om ursäkt för detta på denna damblogg!


Ibland räcker inte riktigt fotot för att förstå vad som händer/har hänt. Man önskar liksom att bilden var lite större så att hela situationen förklaras. Här kommer ett exempel där IFK Nyköpings Lena Karlsson måste ha fått tag på bollen, men man undrar ju hur det gick till. I högerkanten finns bevis för att något har hänt.


Lena Karlsson, IFK Nyköping, har kontroll på bollen. Det har inte spelaren till höger...


Det sägs att målvakterna behöver vara av ett särskilt virke. Deras misstag syns extra tydligt och de behöver vara hårda i sinnet. Nu verkar det som att de också måste stå ut med ensamheten ute på planen om man ska tolka bilden här nedan.


Denna målvakt verkar ha det lite ensamt där ute på den stora planen.


Och är man inte ensam vill man ändå i vissa situationer att man helst skulle få vara det. På nedanstående bild kämpar IFK Nyköpings Katja Andersson för att få vara ifred en liten stund.


Täby-spelaren vill gärna hålla Katja Andersson sällskap.


Jag avrundar nu med ett par bilder på spelare som verkar ha något angeläget att säga. Väldigt angeläget. Och samtidigt visar båda upp exempel på vad som brukar kallas fighting face.


Sandra Carlsson, IFK Nyköping. Angelägen.
Melinda Hall, IFK Nyköping. Angelägnare.


Nu lovar jag att jag inte ska skriva ett enda inlägg mer om Gästabudsbollen 2012. Åtminstone inte nu i januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar