söndag 27 januari 2013

Gästabudsbollen 2013, så blev det!

Det finns så mycket att skriva. Alla har sin alldeles egen upplevelse och berättelse om turneringen. Och alla lag har sitt unika perspektiv på vad som hände. För mig handlar det idag om att plocka fram några fragment av lördagens innehåll. Inte nödvändigtvis det mest anmärkningsvärda som hände. Några få spelare kommer att nämnas men jag skulle egentligen vilja skriva om varendaste en. Platsen är i och för sig inte begränsad ty det sägs att internet nästintill är som universum, gränslöst och oändligt...


Platt fall för IFK Nyköping i finalen? Nej, men de förlorade mot ett mycket bra lag!

Om man tittade noga under lördagsmorgonen kunde man se de mer ärrade veteranerna beträda planen med självsäkra och laddade blickar. Medan debutanterna flackade nervöst med ögonen och tog några osäkra och prövande steg på trägolvet.

Redan innan jag kommit in på arenan möttes jag av informationen att IFK Nyköping 2 skulle varva Iqra Sahi i målet med en för Nyköpingspubliken helt obekant målvakt. Under veckan dök en tjej vid namn Sofia Frindberg upp som från sin tid boendes i Södra Sandby har erfarenheter av division 1-spel. Sofia har hamnat i Nyköping tack vare arbete inom Räddningstjänsten och har hunnit träna med IFK:s A-trupp en gång.


I mitten av bilder ser vi nykomlingen Sofia Frindberg.

Nästa överraskning var inte så konstig som den först såg ut. Vagnhärads SK hade bara åtta egna tjejer tillgängliga till Gästabudsbollen och fick efter kontroll med arrangören löfte om att låna in fyra spelare från Team Rosa som generöst ställde upp.


Team Rosas Linn Karlsson i tillfällig Vagnhärads SK-utstyrsel.

Under gruppspelet noterade jag en del annat smått och gott. Nåja, i första hand fokuserade jag kameran och resultatrapporteringen på bloggen, men det dyker alltid upp intressanta saker att sprida vidare till dig som hittar hit! En spelare som jag inte ens nämnt tidigare är Ellen Johansson som anslutit till Nyköpings BIS. Och hon får även illustrera nyheten att Bissorna nu har nya, fina matchställ. Röda tröjor, blå byxor, förstås.


Ellen Johansson, ny i Nyköpings BIS.

OIK var lite försiktigare som nöjde sig med nya strumpor men IK Tun kom även de i nytt ställ. Den grönvita tröjan är helt i min smak. Snygg!


Ebba Bromée i Tuns nya matchställ.

Under avdelningen "anmärkningsvärda detaljer" måste jag även nämna Filippa Sjöbergs närvaro i IFK Nyköpings förstalag. Hon gavs under Gästabudsbollen chansen att spela med A-truppen och jag tycker hon gjorde det riktigt bra som mittfältskrigare.


I mitten ser vi IFK:s Filippa Sjöberg och till vänster har vi Kajsa Jonsson (Nyköpings BIS.)

Att IFK Täby i egenskap av titelförsvarare borde vara hyfsade var något de flesta av oss gissat. Men att de skulle vara så ruskigt bra hela vägen som under lördagen betraktar jag som ett utropstecken! Jag tippade fel här och där inför tävlingen, men jag hoppas att det går att ha överseende med det. Några som inte var ledsna för mitt feltips torde vara både Vagnhärads SK och Nykvarns SK. Vagnhärad tog sig till kvartsfinal och Nykvarn ända till semifinal. NSK är en av lördagens stora raketer men vad annat kan man vänta från ett lag med den coolaste ramsan jag hört på år och dag?

IK Tun är svårspelade i Gästabudsbollen (vilket bland andra Bissorna fick erfara.) Det visade de även i år men i den enda korrekta kvartsfinalen jag i förväg tippat, mellan IK Tun och IFK Nyköping 2, räckte Tun inte till trots att jag efter mycket vedermödor tippat så. Ingen skam i det utan jag vänder det i stället till lördagens andra raket! IFK Nyköpings andralag kom med ett så ungt lag, betänk också att de nu mist sina två målsprutor Tove Almqvist och Saosann Rammo till A-laget.


Nåja Torbjörn, så illa var det inte! :-)

IFK Nyköping som förening visar styrka på damsidan. Två lag tar sig till semifinal och det utan en massa lån hit och dit (om vi blundar för tidigare nämnda Filippa Sjöberg som gavs chansen "uppåt".) Nu stannade det inte på damsidan heller för den delen, herrlaget gick ju ända till final de också. Och det med en 14-åring som målvakt, vilken talang han är, den där Isak. Jag skrev i en kommentar igår att det var mycket känslor i semifinalmötet mellan IFK:s båda lag. Och det var det. Andralagets spelare visade tydligt att de minsann skulle visa brudarna i A-laget att de inte skulle ge sig lättvindigt. Och aldrig har väl A-lagstjejerna jublat så mycket efter mål som i just denna match. Prestigemöte inom föreningen även om jag vet att de jobbar med betydligt öppnare dörrar nu än på flera år mellan damtrupperna.


IFK Nyköping 2 med ett mycket ungt lag tog sig till semifinal.

Det smärtar att nämna men om jag ska hitta något negativt som kanske inte riktigt stämmer med mitt tips och förmodligen med både andras och lagets egna förväntningar så är det Nyköpings BIS utträde ur Gästabudsbollen redan i gruppspelet. Min kommentar i förbifarten om hur det står till med deras målskytte kan nog till viss del ha haft en viss riktighet. Det är bara att bryta ihop och komma igen!


Nyköpings BIS damer reser sig igen, ingen fara!

Jag borde ha någon spelare per lag att lyfta fram men det har jag inte. Jag ska plocka fram en tjej som förekom flitigt när det ropades upp målskyttar i högtalasystemet och som jag nog inte skrivit om tidigare. Vagnhärads SK:s Cornelia Jansson får nu lite utrymme, inte för sitt efternamn... utan för att hon är en duktig fotbollsspelare!


Vagnhärads SK:s Cornelia Jansson t.v. och IFK:S Malin Wahlne t.h.

Slutsegrarna IFK Täby, som slog IFK Nyköping med 4-1 i finalen, hade ett väldigt homogent lag. Ruskigt snabba med och utan boll och genuint duktiga på att tillämpa sin fina teknik till omständigheterna som gäller i Gästabudsbollen. Ett par av deras flitigaste målskyttar är dels förra årets omnämnda Rebecca Rolin men också Petra Sundqvist.


IFK Täbys Rebecca Rolin var nog ännu bättre än i fjol på trägolvet.


IFK Täbys Petra Sundqvist, här i Täbys match mot överraskningslaget Nykvarns SK.

Jag borde nog nämna finalen med några korta ord. Som du märkt har jag fladdrat lite i min text men bottnar i att allt av värde skrevs under gårdagen i kommentarsfälten efter varje match. (Det går bra att läsa dem även nu, men en varning är på sin plats då det finns ett och annat stavfel som får skyllas på obekväm arbetsställning och förbaskat litet tangentbord på mobiltelefonen...) IFK Nyköping började riktigt positivt och tog också rättvist ledningen genom mål av en för laget mycket nyttig Edina Begovic. Men efterhand kändes det som att Täby börjat matchen med lite väl stor respekt för sin motståndare, och när Täby höjde tempot kom deras kvalitéer fram och hur mycket Nyköping än kämpade var det en bit kvar för att få vågskålen att åter vända över till deras fördel.

Jag avrundar med ett par bilder där den första föreställer tre musketörer, tre strikers eller vad du nu vill tolka in i bilden. Synkroniserade är de i alla fall när de springer där bredvid varandra. Sofia Sjöberg, Saosann Rammo och Edina Begovic.


De tre musketörerna.

När IFK Nyköping och IK Tun stötte ihop med varandra under gruppspelet i grupp B hördes från Tun-keepern Zazza när Sofia Sjöberg kom rusande mot målet "Aldrig Sofia!". Det är väl så med gamla lagkamrater, man vill väl inte bjuda på vad som helst... :-)




Jag har inte glömt vare sig Oxelösunds IK, Hargs BK och Hargs BK 2. Ok, denna gång räckte det inte riktigt till men å andra sidan vill jag hävda att det var långt ifrån några dåliga insatser! Och jag hoppas och tror att alla tjejerna hade en riktigt bra dag tillsammans med sina lagkamrater. Er tid kommer!

När jag ögnade igenom lokalsporten.se och såg sammandraget av damfinalen såg jag i bildens nedre vänstra kant en liten skallig gubbe. Det var kul ända tills jag insåg att det var jag.

Fram till senare i vecka 5 får du hålla till godo med blott en tredjedel av de bilder jag valt ut från dagen. Arbetsresa till Göteborg har kommit ivägen. Du hittar bilderna i bildgalleriet där så småningom resten av bilderna landar men även en del intressanta bilder från herrklassens avgörande slutrundor. Hoppas du har överseende med fördröjningen och att det visas några herrbilder i galleriet. :-) 

5 kommentarer:

  1. Lasse, kan du lägga in en länk till bildarkivet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu så länkar jag även i texten till bildgalleriet.

      Det finns för övrigt en bildlänk högst upp till höger på bloggen samt bland länkarna längre ner på högersidan.

      Håll till godo! :-

      Radera
    2. Vad trögstartad jag är i tanken. Sorry! Jag inser plötsligt att om man bara läser bloggen i mobilversionen så ser man ju aldrig några länkar eller annat i högerkanten.

      Jag ska försöka att ödmjukt lära mig något av detta.

      Radera
  2. Veronica Andersson28 januari 2013 kl. 09:46

    TACK, för en så bra rapportering från årets turnering! Även om jag var på plats några timmar, så kunde jag följa resten genom din blogg, TACK än en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Veronica, trogen blogg-läsare vad jag kan förstå! :-)

      Det är bara det dåliga samvetet för att bilderna inte är klara. Men måste man åka i tjänsten så måste man... :-/

      Radera