lördag 5 januari 2013

Tempohöjare för IFK och Biss

När vi andra greppar halmstrån och försöker njuta av den avslutande helgen i en hel rad av storhelger (nåja, trettonhelgen ÄR i alla fall en helg...) så hade IFK Nyköpings och Nyköpings BIS damer bestämt att skaka av sig helg-stelheten genom att träningsspela mot varandra. Lördagens futsal-match spelades i Multihallen med start klockan 11 och drog förvånansvärt nog ca 45 intresserade åskådare till anläggningen.


En del av dagens publik tog plats på plastläktaren i Mulithallen.

Jag var också där. Och det kan enbart skyllas på en stor portion nyfikenhet. IFK Nyköpings lagbygge under vintern är ganska välbevakad och bjöd inga direkta överraskningar men Nyköpings BIS kanske skulle bjuda på en eller annan nyhet? Lika bra att erkänna att jag inte stannade mer än en dryg halvlek och att IFK då ledde med 4 eller 5 mål. Nu var inte utgången av träningsmatchen det med högst prioritet varken för mig eller damerna som spelade. För lagen handlade det om att få upp matchtempot, IFK spelar SM-kval i futsal den 19/1 (i Eskilstuna) och båda lagen har dessutom årets Gästabudsboll i sikte (den 26/1.) Även jag behövde en tempohöjare inför söndagens bevakning av Metallcupen ! ;-)

Att hon törs, Amanda Johansson, som för ett par år sedan skadade sitt ena knä under inomhus-spel. Nu var hon med inomhus igen för sitt IFK.


Amanda Johansson i IFK Nyköping laddade för skott.

På nyårsafton nåddes jag av informationen att Edina Begovic skrivit på för ännu ett år med IFK. Jag kommer vid ett senare tillfälle att redogöra mer och bättre för hur trupp-bygget ser ut, du har hittills mest kunnat läsa om nytillskotten i truppen (inte vilka som förlängt.)


Edina Begovic lär inte tappa bort sina inomhusskor ens i ett mörkt omklädningsrum...

Ett par nya spelare i IFK Nyköping kände på matchspelet idag. Både Rebecka Törnberg och Tove Castman var med.


Rebecka Törnberg joxar med trasan under domare Bemir Brkic överinseende.
Tove Castman, tidigare Telge United FF, bytte av Patricia Kaldoyo i målet i halvtid.

Lite förvirrad upplystes jag att tillfälligt hemmavistandes Elin Forzelius hjälpte sina tidigare lagkamrater i Nyköpings BIS denna match. Hon åker snart tillbaka till Spanien och kan därför inte representera IFK Nyköping i SM-kvalet i futsal. Men det var ändå kul att se henne på hemmaplan denna lördag.

I Nyköpings BIS fanns en del nyheter. Nu satt förvisso tidigare redovisade nyförvärvet Therese Sjöberg bredvid planen. En spelare som tillkommit men inte presenterats här tidigare är Frida Toft. Hon har tillhört Oxelösunds IK men nu alltså skrivit på för Biss. Frida var inte heller med idag.


Tidigare OIK-spelaren Frida Toft har under vintern gått till Nyköpings BIS.

Ett nyförvärv som däremot var med och spelade idag var Linda Johansson. Senast jag såg henne spela var i IFK-dressen men om jag inte är helt ute och cyklar har hon sin fotbollsfostran i Hargs BK.


Nyköpings BIS nyförvärv Linda Johansson spelade idag.

En tjej som redan under sensommaren började träna med Nyköpings BIS är Rebecca Lindhe. Hennes tidigare klubbar diskuterades ivrigt under ett par minuter på läktarsidan, och jag tror mig ha hört ett flertal av regionens klubbar nämnas i detta sammanhang...


Rebecca Lindhe var ytterligare ett BIS-förvärv som spelade idag.

Tillbaka från "mamma-ledighet" var idag Bissornas Katarina Granlund och Madelene Johansson. Och med den sistnämndes efternamn på pränt kan jag konstatera att dagens vanligaste namn här i blogginlägget måste vara Johansson!


Katarina Granlund sparade på krafterna (?) under 2012 men är nu tillbaka.
Likaså har Madelene Johansson hållit sig från fotbollen under huvuddelen av 2012.

Och jag behövde inte vänta så länge som jag trott på att få Biss nya tränare på bild. Lite anonym stod han där på kanten i sin gråa mundering (i väntan på Biss-overallen?)


Henrik Sannert tar rygg på tränar-kollegan Caj Hjelm i Nyköpings BIS.

Det var ju trevligt det här. Med dagens träningsmatch och de två inblandade lagen som komplement till morgondagens Metallcup har jag på en och samma helg nog en snabbkoll på bevakningsområdets alla föreningar utom Ålberga GIF. Alltid något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar