torsdag 19 juli 2012

Ett år med Nyköpings Damfotboll

Den 19:e juli 2011 publicerade jag det allra första inlägget på denna blogg. Efter ett år, ca 60000 sidbesök och drygt 230 publicerade blogginlägg, så är det på sin plats att summera själva bloggandet. Statistiken skulle jag kunna vända och vrida på, skriva om topp 10-sökningar, flest länkande hemsidor, vanligaste browser och så vidare. (Och typiskt nog är det fortfarande så att det överlägset mest lästa inlägget är från början av januari då jag plankade damernas spelschema för årets Gästabudsboll. Så mycket för annorlunda vinklar och grävande journalistik...) Men premiäråret är så mycket mer än bara en massa siffror.







Vad har bloggandet och bloggen inneburit?

  • För mig är bloggandet bara delvis nytt då jag fotat och skrivit tidigare men mest för en snävare krets. Jag når nu ut!
  • Jag har möjligheten att påverka, öka samsynen, få fler att förstå, respektera och tolerera varandras verksamheter och synsätt. (Men det är inte enkelt att rubba gamla mönster.)
  • Bloggen är ett forum/en kanal/en röst för damfotbollen i allmänhet och den lokala damfotbollen i synnerhet!
  • På bloggen får bredd-verksamheterna utrymme! Det skulle kanske vara enklare att nöja sig med bevakning av division 2, och någon enstaka gång skriva några rader om division 3-spelet.
  • Jag har fått många positiva omdömen och goda kontakter tack vare bloggen vilket jag inte förväntat mig. Tack alla!
  • Äldre och sedan tidigare etablerade spelare verkar uppskatta att damfotbollen i Nyköping fått extra uppmärksamhet medan de yngre, kanske inte helt etablerade spelarna, tycks uppskatta att synas i "etablissemanget" och därmed komma med på kartan över "Vem är vem" i Nyköpings-fotbollen.
  • Min egen inställning har ändrats något. Från början var nog tanken att ha bloggen som "ursäkt" för att kunna åka runt och fota och därmed också ha en plats för bilderna men med tiden har jag insett att det jag skriver har minst lika mycket värde och fokus. Det hade varit enklare om det "bara" var bilderna som eftertraktades...
  • Varför har jag vid ett par tillfällen skrivit om Eskilstuna United? Det är inte bara för att jag ska ha något att fota när alla andra serier ligger nere! Vidgade vyer är bra, även för oss som har båda fötterna nedsjunkna i den sydsörmländska fotbollsmyllan. Oj vad långt vi har att gå för att hantera ett division 1-lag! Det hemvävda och charmiga funkar nog inte som enda komponent på den nivån...
  • Det är inte så att jag vill se bloggen som en konkurrent till något annat utan som ett komplement vid bevakningen av fotbollen. Därför är det extra kul att den enda lokaltidning vi har också fått ett jättebra komplement i form av lokalsporten.se. Se så bra det blivit för de av oss som är allmänt intresserade av den lokala sporten i Nyköpingsområdet!
  • Detta är en blogg. Här skriver jag vad jag tycker. Det är förmätet av mig att tro att jag skulle veta allt. Således påminner jag er läsare om att här läser ni hur jag uppfattar saker. Se bloggen som ett inlägg i en debatt som tyvärr inte alltid förs, eller har en egen plats/scen, men likväl borde vara ständigt pågående om Nyköpings damfotboll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar